کد خبر 235532
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

نظیف در نشست خبری مطرح کرد؛

موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ مولدسازی دارایی‌های دولت، ایراداتی دارد

موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان/ مولدسازی دارایی‌های دولت، ایراداتی دارد

سخنگوی شورای نگهبان از موافقت این شورا با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها بنا به پیشنهاد وزارت کشور خبر داد و گفت: برخی از ابهامات لایحه عفاف و حجاب باقی مانده که‌ اگر مجلس اصلاح کند، ما مصوبات را مجددا بررسی خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی  حیات؛ طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه در نشست خبری، ضمن بیان مطلب فوق گفت: لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، لایحه اثرگذاری است که نسبت به دوره‌های قبل حجیم‌تر و بیشتر بود. این لایحه در جلسات متعدد شورای نگهبان بررسی شد که ۲۸۰ صفحه بود و نسبت‌به برنامه قبلی حدود ۱۰۰ صفحه بیشتر بود.

وی افزود: در این رابطه، کارهای کارشناسی فراوانی در شورای نگهبان صورت گرفت. در مواردی با اصل احکام مشکلی نداشتیم ولی در اجزا باید پیش بینی هایی صورت می‌گرفت. امیدواریم با اصلاحات مجلس به قانون تبدیل شود. به‌طور مثال در فصل اول در بند ج ماده ۴ اصل حکم مورد پذیرش بود ولی اطلاق آن مورد اشکال شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برای بررسی این لایحه میزبان رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه و تعدادی از مسئولان عالی قضایی در صحن شورای نگهبان بودیم که نکات خودشون رو اجمالاً بیان کردند.

وی ادامه داد: این لایحه ابهامات، ایرادات و تذکرهایی را به‌دنبال داشت. شورای نگهبان با اصل احکام مشکلی نداشت ولی نسبت‌ به اجزاء قیودی باید ذکر می‌شد و نکاتی باید در مصوبات پیش‌بینی می‌شد لذا با تأکید براین‌که اصل این برنامه مورد پذیرش است ولی نسبت‌به اجزاء آن ابهامات و اشکالاتی مطرح شد که ان‌شاالله با اصلاحاتی که مجلس انجام می‌دهد این مصوبه کامل و به قانون تبدیل شود.

مولدسازی دارایی‌های دولت، ایراداتی دارد

نظیف همچنین خاطرنشان کرد: نسبت به بحث مولدسازی دارایی‌های دولت، هم یکسری ایرادات وجود دارد که مجلس باید برطرف کند؛ همچنین حکمی درباره بهبود مشکل ناترازی گاز در فصول سرد سال پیش‌بینی شده بود که حکم خوبی بود و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه لایحه موافقت‌نامه ایران و بلاروس برای ارتقای بازرگانی دوجانبه برخلاف شرع اسلام و قانون اساسی شناخته نشد، اظهار کرد: حکم دیگری در لایحه برنامه هفتم توسعه و در مجلس به تصویب رسیده بود که درباره افزایش ظرفیت پزشکی تخصصی بود که ابهام عبارتی داشت و باید اصلاح شود.

باقی‌ماندن ابهامات لایحه حجاب و عفاف

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب اضافه کرد: برخی از ابهامات این لایحه باقی مانده است‌ که‌ اگر مجلس اصلاح کند، ما مصوبات را مجددا بررسی خواهیم کرد.

وی همچنین از موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها بنا به پیشنهاد وزارت کشور خبر داد و یادآور شد: در این مدت جلسات متعددی با وزارت کشور در خصوص انتخابات الکترونیک داشتیم که این جلسات در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی برگزار شد که بعضی از جلسات در صحن هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برگزار شد.

نظیف با بیان اینکه تاکید ما بر رعایت قانون و پاسداری از رأی و اراده مردم در این مدت بوده‌ است، تاکید کرد: وزارت کشور پیشنهاداتی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی از حوزه‌ها داشتند که باید عرض کنم در جلسه اخیر شورای نگهبان این موضوع مطرح شد و شورای نگهبان در جلسه اخیر خود با پیشنهاد وزارت کشور مبنی‌بر برگزاری انتخابات الکترونیک در چارچوب مشخص‌شده در ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرد.

توضیح در مورد تحقیقات محققین شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها

وی درباره بحث تحقیقات محققین شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها اینگونه توضیح داد: اصل تحقیقات در قانون پیش‌بینی‌شده و پرسش‌ها براساس بندهای قانونی است و برای احراز شرایط قانونی انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: محققینی که این کار را انجام می‌دهند آموزش‌هایی را دراین‌باره می‌بینند و طبیعتاً تحقیقات برای افرادی شناخته‌شده نیست بلکه برای افرادی است که نسبت‌به آن‌ها اطلاع و آگاهی و شناختی وجود ندارد. البته در کنار مدارک، مستندات و استعلامات به تحقیقات توجه می‌شود و در فرض تعارض با استعلامات رسمی کنار گذاشته می‌شود. طبیعتاً در کار این افراد (محققین) هم نظارت حتماً انجام خواهد شد.

موافقت شورای نگهبان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

وی در ادامه از موافقت شورای نگهبان با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان خبر داد و خاطرنشان کرد: حکم برنامه هفتم درخصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ترتیباتی که در این قانون پیش‌بینی‌شده باید عرض کنم که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ظرف ۳ سال یعنی تا پایان سال سوم، بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را ان‌شاءالله دریافت کنند.

انتقاد دلیل رد صلاحیت نیست

نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره این ادعا که برخی‌ها انتقاد را عامل رد صلاحیت خود می‌دانند، چیست؟ تاکید کرد: انتقاد دلیل رد صلاحیت نیست. در میان افراد تأیید صلاحیت شده افرادی هستند که بیشترین انتقادات را داشته‌اند. لذا انتقاد دلیلی بر رد صلاحیت افراد نبود و الان هم نیست در قانون هم چنین چیزی پیش‌بینی نشده است. اگر کسی چنین ادعایی دارد باید ادعای خود را مستند و مستدل بیان کند که مثلاً به‌خاطر نقد فلان دستگاه رد صلاحیت شده‌ است.

همه جریان‌های سیاسی در عرصه انتخابات حضور دارند

وی در ادامه افزود: همه جریان‌های سیاسی در عرصه انتخابات حضور دارند و تعداد تأیید شده‌ها بالا است البته هنوز کار تمام شده نیست و ان‌شاالله به این تعداد افزوده می‌شود و رویه شورای نگهبان این بود که با بررسی‌هایی که انجام می‌شود این امکان وجود دارد که به این تعداد هم اضافه شود. این‌که تعداد نامزدهای ما اندک است و نمی‌توانیم لیست ببندیم، این‌ها حرف‌های شب انتخابات است که معمولا می‌شنویم.

سخنگوی شورای نگهبان در توصیه‌هایی به جریانات سیاسی کشور تاکید کرد: انتخابات در درجه اول یک امری ملی و نه جناحی و گروهی است و دارای ابعادی بین‌المللی و آثاری برای کشور است لذا همه جریانات سیاسی باید مسائل مربوط  به منافع ملی و اتحاد و انسجام را در عین وجود رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه قرار دهند. همچنین احزاب و گروه‌ها باید کارنامه سوابق خود را به مردم ارائه دهند و برنامه‌های پیش‌روی خود را به مردم بگویند؛ اگر این اتفاقات بیفتد و در فضایی با رعایت اخلاق انتخاباتی رخ دهد، فضا برای رقابتی گرم و پرشور و انتخابی آگاهانه‌ فراهم می‌شود.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره اعلام اینکه فرصت برای بررسی صلاحیت ۳۰ درصد از کاندیداها فراهم نشده است؟ گفت: این موضوع در صحبتهای وزیر کشور درباره هیئتهای اجرایی مطرح شد و ارتباطی با شورای نگهبان نداشته است. اتفاقا ما اعلام کردیم که بخاطر اصلاح قانون انتخابات و فرصت بیشتری که قانون اعلام کرده بود، در همین انتخابات عدم احرازها کاهش چشمگیری صورت گرفته است. لذا آن ۳۰ درصد ارتباطی به شورای نگهبان ندارد.

شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهار نظر می‌کند

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح انتقاداتی به هیئتهای نظارت درباره تایید صلاحیت افرادی که اعتبار نامه آنها رد شده یا رد صلاحیت وزیر سابق اطلاعات، اظهار کرد: شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهار نظر می‌کند. من عضو هیئت مرکزی نبودم اما می‌دانم که اعضای این هیئت بررسی‌های دقیقی داشتند. شورای نگهبان فرصتی یک ماهه دارد که در این فرصت بررسی‌های خود را توسط اعضا انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha