کد خبر 235420
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

گزارش حیات از آخرین اخبار انتخابات؛

متکی: برخی ردصلاحیت‌ها بی‌انصافی بود

متکی: برخی ردصلاحیت‌ها بی‌انصافی بود

با اعلام اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات پیش‌رو و اتمام مهلت اعتراض نامزدها به این نتایج، بحث و گفتگو پیرامون فضای انتخاباتی و اتحادها و ائتلاف‌های سیاسی و همچنین روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بالا گرفته است. بخشی از این اظهارات را در گزارش حاضر به طور خلاصه مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ با اعلام اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات پیش‌رو و اتمام مهلت اعتراض نامزدها به این نتایج، بحث و گفتگو پیرامون فضای انتخاباتی و اتحادها و ائتلاف‌های سیاسی و همچنین روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان بالا گرفته است. بخشی از این اظهارات را در گزارش حاضر به طور خلاصه مرور می‌کنیم.

منوچهر متکی: برخی از ردصلاحیت‌ها بر خلاف حق و انصاف عدالت بود

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصول‌گرایان در گفتگو با فارس، با اشاره به کمتر از دوماه فاصله‌ای که به انتخابات پیش‌رو باقی‌مانده خاطرنشان کرد: بنده فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده فضای متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان اجماع با شورای وحدت و شورای ائتلاف وجود دارد، گفت: در عالم سیاست هیچ چیزی غیرممکن نیست و ما در حال حاضر شرایط را رصد می‌کنیم ولی در حال حاضر لیست‌مان را به صورت مستقل می‌بندیم.

متکی درباره این که شورای وحدت چه زمانی از لیست انتخاباتی خود رونمایی خواهد کرد نیز گفت: شورای وحدت از هفته آینده روند بررسی بستن لیست را آغاز می‌کند.

رئیس اجرایی شورای وحدت در ادامه گفت: شهادت شرعی می‌دهم که برخی از رد صلاحیت شده‌ها بر خلاف عدالت، انصاف و حق است. من نمی‌خواهم الان از کسی نام ببرم؛ اما تاکید می‌کنم که برخی از رد صلاحیت‌ها اینچنین بوده‌اند.

صادق محصولی: امیدواریم به لیست واحد برسیم/ وحدت نیروهای سیاسی هدف نیست، وسیله است

صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، در نشستی با حضور بسیج اساتید هفت دانشگاه با تشریح فضای سیاسی و انتخاباتی کشور اظهار کرد:  جریان‌های انقلابی اگر بخواهند موفق باشند، باید به سمت وحدت بروند؛ اما وحدت خودش هدف نیست‌، وسیله است. باید با حفظ اصول به سمت وحدت حرکت کنیم. زیرا وحدت برای این است که ارزش‌ها حفظ شود. وحدت بسیار خوب است اما باید بر اساس شاخص‌های تعریف شده باشد و نه شخص‌محور.

دبیرکل جبهه پایداری با بیان این‌که «امیدواریم در این انتخابات به لیست واحد برسیم»، ادامه داد: یکی از مشکلات  عالم سیاست، موضوع نفود است و متاسفانه در انقلاب اسلامی نتوانستیم با این مسئله به خوبی مقابله کنیم. یک نمونه همین نفوذ این است که دشمنان به گونه‌ای عمل می‌کنند که مسئولان کشور دچار اشتباه محاسباتی شوند. مثلاً برجام یک اشتباه محاسباتی مسئولان آن دوره بود.

محصولی در پاسخ به این پرسش که اصلح به چه معناست، تاکید کرد: اصلح یعنی شایسته‌ترین. البته جریان مقابل می‌گوید آنان منظورشان از اصلح، خالص‌سازی است اما من می‌گویم که خالص‌سازی اسم رمزی برای حاکمیت غربگراها است؛ همانگونه که صیانت از آراء و تقلب، اسم رمز فتنه ۸۸ بود. نکته مهم این است که در شرایط کنونی اگر کسی به دنبال مشارکت نباشد، یا جاهل است یا خائن.

حدادعادل: شورای نگهبان در این دوره مساعدت بیشتری به خرج داد

غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، در جلسه شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان گفت: شورای نگهبان در این دوره با مساعدت بیشتری صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداها را تایید کرد که نشان از آمادگی برای افزایش مشارکت و شور انتخاباتی است و ما هم امیدواریم که شاهد تشکیل مجلس کارآمد و انقلابی باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس آینده باید مجلسی باشد که در عین توجه به مشکلات و درخواست‌های حوزه‌های انتخابیه به برنامه‌های درازمدت اداره کشور نظیر برنامه‌های توسعه، بودجه و … نیز توجه داشته باشد گفت: در گذشته شاهد بودیم یکی از دلایل اختلافات میان دو قوه این بود که میان نگاه‌های منطقه‌ای و ملی گاهی تعارضاتی به وجود می‌آمد که باید در این دوره توازن میان این دو نگاه برقرار شده تا شاهد رشد کشور باشیم.

خلجی: انتخابات می‌تواند بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کند

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، روز شنبه - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - در همایش روابط عمومی استانداری‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت کشور با بیان این‌که «انتخابات می‌تواند بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کند»، اظهار کرد: حضور در انتخابات وظیفه شرعی و اجتماعی است. در حوزه اجتماعی، باید این آگاهی را به مردم بدهیم که حضورشان در انتخابات برای خودشان موثر است و به تعهد و تخصص افراد بدون جانبداری توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی باید تلاش کنیم در انتخابات دو قطبی ایجاد نشود و در عین حال، حس مشارکت در مردم فعال شود. در برخی از استان‌ها به دلیل بافت قومی و قبیله‌ای شاید کار سخت‌تر باشد اما باید هرآن‌چه که داریم به میدان بیاوریم.

خلجی خطاب به استانداران گفت: چهره‌های استانی را به هر شکل ممکن فعال کنید. آن‌ها را با واسطه یا بی‌واسطه به میدان بیاورید. شما می‌توانید از الگوی دیدار رئیس جمهور با مدیران گروه‌های سیاسی استفاده کنید. حتی می‌توان خبر آن را هم منتشر کرد و ایرادی هم ندارد. در دیدار رئیس جمهور حتی سخنان تند هم کار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha