کد خبر 235413
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

اسماعیلی در نشست خبری مطرح کرد؛

حضور قابل توجه فیلم های دفاع مقدسی در جشنواره فجر با حمایت بنیاد شهید/ ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ فیلم در جشنواره فجر + فیلم

حضور قابل توجه فیلم های دفاع مقدسی در جشنواره فجر با حمایت بنیاد شهید/ ثبت‌نام بیش از ۱۰۰ فیلم در جشنواره فجر + فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر به یک عدد چند برابری رسیده، گفت: برای ترویج فرهنگ هنر قرآنی ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای استان‌ها تخصیص داده شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  نشست خبری که شهر امروز شنبه ۲۳ دی‌ماه در محل وزارتخانه فرهنگ و ارشاد برگزار شد، ضمن گرامیداشت یادم خاطره شهدای تروریستی کرمان و تبریک میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع)  گفت: امیدوارم  خداوند به ما عنایت کند تا با اندوخته زیاد به ماه میهمانی خدا وارد شویم.

وی با بیان اینکه روزی کارمان را در وزارت فرهنگ ارشادزمانی شروع کردیم که کشور با کرونا درگیر بود و همه موضوعات و حوزه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده بود، افزود: در سال گذشته بعد از موضوع اپیدمی کرونا که همه کشورها مبارزه می‌کردند با این ویروس با فتنه فرهنگی مواجه شدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته در این زمان ما با تهدیدات مهم مواجه بودیم که فرهنگ و هنر چندین هزار ساله ایران را در معرض خطر قرار داد، تاکید کرد: دشمنان ایران همواره در تلاش بودند تا چراغ فرهنگ و هنر را خاموش کنند.ما با این دشمنان ۴۵ ساله درگیر هستیم.

وی با بیان اینکه به‌دنبال عادی‌سازی اقدامات و برنامه فرهنگی هستیم و امروز حوزه فرهنگ و رسانه دوره رونق را طی می کند، اضافه کرد: این کلید واژه رونق به معنای نادیده گرفتن مشکلات نیست. ما به عنوان تنظیم کننده حکمرانی فرهنگی کشور برنامه‌های مهمی را پیش رو داریم.

بیمه اصحاب فرهنگ و هنر به یک عدد چند برابری رسیده است

اسماعیلی با اشاره به اینکه دنبال تنظیم کننده برنامه‌های مهم همچون برنامه‌های حمایتی را در پیش داریم، یادآور شد: همین الان که من با شما صحبت می‌کنم، قدم‌های بزرگی همچون ساخت شهر هنر در پرند در حال انجام است و بیمه اصحاب فرهنگ و هنر به یک عدد چند برابری رسیده است. قطعا کسی از ما توقع ندارد که صرفا از برنامه ها صحبت کنیم پس من از کارنامه صحبت می کنم و امیدوارم در جمعی که با شما هستیم بتوانیم به برخی از ابهامات درخواست ها پاسخ بدهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ برای ترویج فرهنگ هنر قرآنی ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای استان‌ها تخصیص داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰۰ نفر برای جشنواره فجر ثبت نام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: همچنین بنیاد فارابی هیچ فیلم مستقلی را به جشنواره ارائه نکرده است. همچنین ۱۰ کارگردان اولی نیز نخستین فیلم خود را به جشنواره ارائه کرده‌اند.

در دولت رئیسی فیلم‌هایی اکران شد که در دولت‌های قبلی اجازه اکران و پخش نداشت

وی با بیان اینکه در دولت رئیسی فیلم‌هایی اکران شد که در دولت‌های قبلی اجازه اکران و پخش نداشت، ادامه داد: حدود ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای افتتاح طرح‌های عمرانی در حوزه فرهنگ و هنر تخصیص دادیم که بخشی از آن محقق شده و بخشی هم در حال تحقق است. همچنین مهم‌ترین مجموعه‌های فرهنگی هنری را افتتاح کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که سند موسیقی پس از ۴۵ سال تصویب شد، اظهار کرد: سند موسیقی بعد از ۴۵ سال به تصویب نهایی رسیده و آماده ابلاغ است که به واسطه این سند بسیاری از نقاط ابهام برانگیز اصلاح شده است.

وی درباره بودجه سینمایی ۴۰۰ میلیارد تومانی اینگونه توضیح داد: این عدد قابل قبول نیست. در شرایط فعلی به دلیل حمایت بخش های مختلف شاهد رونق ساخت فیلم هستیم. در بودجه سال آینده پیشنهادی را منطبق بر مطالبات و برنامه های پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه مطرح کردیم.

واکنش به بازگشت معین و مجوز گرفتن یک هنرمند بعد از 40 سال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به خبر بازگشت معین به ایران اینگونه واکنش نشان داد: در جمهوری اسلامی ایران فضای مساعدی برای همه افرادی که می‌خواهند برگردند ایجاد کردیم. حق بازگشت خواننده‌ها را نمی‌توانیم سلب کنیم. در این دولت هنرمندی که ۴۰ سال فعالیت نمی‌کرد، مجوز گرفت.

شایان ذکر است که در حال حاضر ۶ فیلم با مشارکت بخش خصوصی و فارابی و ۵۵ درصد خصوصی در جشنواره حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار حیات در خصوص سهم فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره فجر و حمایت دستگاه های مختلف از این تولیدات گفت: امسال با همکاری بنیاد فارابی، بنیاد شهید و سایر دستگاه‌ها توانستیم تعداد قابل توجهی فیلم‌های دفاع مقدسی ساخته و راهی جشنواره فجر کنیم.

او ادامه داد: در مقایسه با سال گذشته بنیاد فارابی و بنیاد شهید همکاری بسیار خوبی داشته‌اند. امیدواریم سال‌های آینده به تعداد فیلم‌هایی که در حوزه دفاع مقدس است بیشتر بپردازیم و راهی این جشنواره کنیم.

اسماعیلی با بیان این‌که در تولید آثار هنری مانند فیلم شکاف‌هایی ایجاد شده، افزود: متاسفانه این فاصله و شکافی که در این چند سال ایجاد شده به نقطه خوبی نرسیده است. ضمن این که حضور نمایش خانگی را برای اقتصاد و فرهنگ خوب می‌دانم اما به شدت نگران نمایش خشونت، ارتباطات خانوادگی و نظایر آن هستم که امیدواریم برنامه سازان و متولیان این نگرانی‌ها را بر طرف کنند.

او در واکنش به نقد یکی از خبرنگاران حاضر در جمع گفت: من یک معلم دانشگاه هستم که متعلق به هیچ جناح سیاسی نیستم و بلد نیستم مبهم صحبت کنم. سابقه من مشخص است و من بیش از ۱۵ سال است که در دانشگاه هستم و رابطه من با دانشجوهایم مشخص است و تلاش می‌کنم صراحت، شفافیت و صداقت در صحبت‌هایم مشخص باشد.

در حوزه تنظیم گری و کار نظارتی در مرز قانون پیش می‌رویم

اسماعیلی گفت: می‌دانید بخشی از افراد سال گذشته دچار مشکل شدند که ما آن‌ها را برطرف کردیم. ما در وزارت فرهنگ خود را پشتیبان همه اصحاب فرهنگ و رسانه می‌دانیم.

وی افزود: فیلمی داشتیم که دارای اشکالاتی بود و پس از یک سال اشکالات آن برطرف شد و سپس به نمایش در آمد.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: فعالیت وزارت فرهنگ را در دوره‌های مختلف بررسی کنید، همه دوستان ما در وزارت فرهنگ اصحاب همین حوزه هستند. من با کسانی همکاری می‌کنم که سلیقه مشترک با من داشته باشند و می‌خواهیم یک گروه همراه باشیم که کار را پیش ببریم.

وی افزود: با افتخار خوشحالم که در خدمت اصحاب هنر هستم. در حوزه رفع مشکلات هیچ خط قرمزی نداریم و فقط حمایت همه جانبه از اهالی رسانه را در نظر داریم.

وزیر فرهنگ اعلام کرد: بیش از پنج میلیون نفر برای اعزام به حج عمره ثبت نام کرده بودند که باید این مسأله را در نظر داشت. اقداماتی را که باید سازمان حج انجام می داد اعم از رزرو هتل ها و ...‌  عملی شده است. به تعویق افتادن پروازها به دلیل اختلاف فنی بود که در راستای حل آن مرتبا با وزیران امور خارجه و راه و شهرسازی در ارتباط هستم.

وی ادامه داد: بر اساس قراردادهایی که با طرف مقابل وضع شده، شرایط حج تمتع در سال آینده بهتر از امسال خواهد بود منتظر هستیم مسأله فعلی هم سریع تر حل شود.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: یکی از مصوبات شورای عالی سینما قرار دادن زنگ سینما در مدارس بود که مقدمات آن در حال آماده سازی است.

وی ادامه داد: بحث تجهیز مدارس آموزش پرورش برای اکران فیلم مطرح شده است که امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد.

اسماعیلی درباره سند موسیقی افزود: همیشه ممکن است قانون باشد و یک جایی اجرای نادرست اتفاق افتد اما ما در سند موسیقی تلاش کردیم مطابق برنامه و قانون مصوب شود و می‌دانید که ما خودمان را مجری صد در صد قانون و مجری هنرمندان می‌دانیم. و ایجاد سلیقه گرایی را قرار نخواهیم داد.

وی درباره برنامه‌های بازگشت به نهضت مساجد گفت: ما در حوزه مساجد برنامه محوری بازگشت نهضت به مساجد را داشتیم و همکارانم برنامه‌های خوبی در این زمینه دارند که همه  معاونت ها با هم در ارتباط اند. ما معتقدیم استعدادهای خوبی در این زمینه است و با اراده قوی می‌توانیم شاهد بروز و ظهور آن‌ها باشیم.

در حال تکمیل...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha