کد خبر 235347
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ماه رجب؛ راز حضور و رمز عبور

ماه رجب؛ راز حضور و رمز عبور

تعابیری که از حضرت ختم المرسلین در جوامع روایی شیعه در بیان مکرمات ماه رجب، نقل شده است، نشان از تاکید تام و تمام بر فضیلت این ماه دارد؛ تعابیری چون: (شهرالاصم) و (شهرالاصب) و ... که جز ماه مبارک رمضان، نظیری برای این برتری و بلندای قدر و فضل آن نمی‌توان یافت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، «رجب» که روشنایش از افق راز آشنایی، آینه‌ای به مطلع الشمس غیب الغیوب سر سرمدیت سبحات جلال و جمال گشوده است، چون کهشانی از کرامات نورالثقلین از راه می‌ رسد تا جان سالک مجذوب را در سکر فنای نورالانوار، به تشرف معراج احدیت آورد و مشکات فیض و فتوحات محبوب کند.

این ماه که مفتاح و مقدمه‌ی شعبان و رمضان، دروازه ورود به ضیافت شهرالله الاعظم و دریچه وصول به دریای نور و راز حضور (دعیتم فیه الی ضیافه الله) است، ماه شگفت‌ترین تفضلات قدسی و منظومه متعالی‌ترین جذبات و موهوبات عالم غیب است. نگاهی به توصیف برکات و اسرار این ماه شریف از لسان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیرمومنان و ائمه طاهرین علیهم صلوات الاولین و الاخرین نشان از عظمت این (ماه تمام) و (ذخر رحمت عام)  در منطق وحی و مکتب ولایت آل الله دارد.

تعابیری که از حضرت ختم المرسلین در جوامع روایی شیعه در بیان مکرمات ماه رجب، نقل شده است، نشان از تاکید تام و تمام بر فضیلت این ماه دارد؛ تعابیری چون: (شهرالاصم) و (شهرالاصب) و ... که جز ماه مبارک رمضان، نظیری برای این برتری و بلندای قدر و فضل آن نمی‌توان یافت و از آن جمله:

۱- از ابوسعید خدری صحابی جلیل در (الفردوس) از رسول خدا(ص) نقل است:

«رَجَبٌ شَهرُ اللّهِ الأَصَمُّ ، المُنیرُ ، الَّذی افتَرَضَهُ اللّهُ عز و جل لِنَفسِهِ.» یعنی: «رجب، شهر اصم (سنگین و سخن و محکم) و نورافشان خداست که خداوند آن را بر خویشتن واجب گردانده است.»

۲- در ثواب الاعمال جناب صدوق از سیدالمرسلین(ص) نقل است:

«ألا إنَّ رَجَبا شَهرُ اللّهِ الأصَمُّ ، و هُوَ شَهرٌ عَظیمٌ ، و إنّما سُمِّیَ الأصَمَّ لأنّهُ لا یُقارِبُهُ شَهرٌ مِنَ الشُّهُورِ حُرمَةً و فَضلاً عِندَ اللّهِ.» به این معنی که: «بدانید براستی ماه رجب شهر سنگین و سخت خداوند است و ماهی است عظیم و بدرستی از آن جهت (اصم) خوانده شد که نزدیک به این ماه نمی‌شود ماهی دیگر در نزد خداوند عزوجل در حرمت، فضل و قدر»

۳- در عیون اخبارالرضا از شیخ صدوق از رسول خدا(ص) روایت شده است:

«رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللّه ُ فِیهِ الرَّحمَةَ عَلی عِبادِهِ.» یعنی: «رجب، شهر پرفیضان و رحمت باران خداست که در آن رحمت ذات ذوالجلال، چون آبشاری بر بندگان فرو می‌بارد.»

با نظری اجمالی در ماهیت و محتوای مفاهیم ماثور در تبیین فضایل این ماه بسط برکات سرمدی، می‌توان به بلندای جایگاه قدسی ماه پر فیض و فضیلت رجب که از دوران جاهلیت نزد اعراب، حرمت و تقدس داشت و اسلام و مکتب وحی و رسالت بدان رفعت و مکرمتی دیگر داد، در این بینش توحیدی و ولایی پی برد.

اما غرض در این گفتار، تاملی در معنای دو روایت بسیار مشهور در مجامع حدیثی اهل بیت است و تطبیق و مقارنه ای میان این دو حدیث، از ناحیه ی مقدسه حضرت ختمی مرتبت(ص) و امیرمومنان(ع) و کوشش در جمع و تلفیق معنای این دو روایت بظاهر متکثر، و:
چون جمع شد معانی، گوی بیان، توان زد...

اول: در منابعی از جمله ثواب‌الاعمال و من لا یحضره الفقیه، از رسول خدا نقل است:

«رجب شهرالله و شعبان شهری و رمضان شهر امتی.» یعنی: «رجب، ماه خداست، شعبان ماه من است ‌و رمضان، ماه امت من»

آنگاه که از حضرتشان سوال می‌شود:

«ما مَعنی قَولِکَ رَجَبُُ شَهرُ اللهِ؟» یعنی: «معنای سخن‌تان که رجب ماه خداست، چیست؟»

می فرمایند: «لِاَنَّهُ مَخصوصُُ بَاالمَغفِرَهِ، فیهِ تُحقَنُ الدِّماءُ و فیهِ تابَ اللهُ عَلی اَولِیائِهِ وَ فیهِ اَنقَذَ هُم مِن نِزاعِهِ.» بدان معنی که: «زیرا ماه رجب ویژه آمرزش و مخصوص مغفرت است. در این ماه خونی ریخته نمی‌شود و در این ماه، خداوند اولیا و محبینش را مورد آمرزش قرار می‌دهد و توبه شأن را می‌پذیرد و آنان را از دشمنانشان می‌رهاند.»

از آن جهت که این ماه، به غفران و رحمت خاصه ربوبی مخصوص و ممتاز شده است.

دوم: در مصباح المتهجد از امیرمومنان علیه‌السلام نقل شده است:

«شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرُ اللّه ِ وَ شَعْبانَ شَهْرُ رَسُولِ اللّه ِ وَ رَجَبٍ شَهْری.» به این معنی که :«رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجـب مـاه من اسـت.»

اما جمع بین این دو روایت ظاهرا متناقض، چگونه ممکن است؟

به‌نظر می‌رسد می‌توان این تطبیق، تنسیق، مقارنه و موازنه را در راستای اتخاذ یک رهیافت معرفتی- معناشناختی مبتنی بر منطق نبوت، امامت و ولایت که در پرتو حکمت و عرفان اصیل شیعی، در یک امتداد و در یک منظر و منظومه ی واحد، قرار می گیرند، تحقق بخشید؛

ماه رجب که براعت استهلال و طلایه‌ی ماه مبارک رمضان بعنوان محمل و مجلای شب قدر  است، در بیان رسول‌الله و حامل و حاصل وحی، ماه خداست و در تعبیر مولی الموحدین علیه الصلوه و السلام ماه اوست. اما آیا میان این دو تناقضی و اختلافی هست؟

تکثر زمانی معنا می‌یابد که این دو را در راستای هم نشمریم. اما اگر ولایت اهل الله را در امتداد و استکمال ولایت الله بنگریم این دو حدیث شریف، نه تنها واجد تناقض و موهم اختلافی نیستند بل، مکمل و موکد معنای یکدیگرند. اینگونه و در پرتو چنین بینش و باوری به ولایت مطلقه وسائط فیض‌الله و محال رحمه‌الله و خزنه علم‌الله، رجب ماه خداست از آن روی که مته علی است و درست از آن جهت ماه علی است که ماه خداست زیرا که حیات و بقای دین و وحی و کتاب، جز در پیوند با اصل امامت و ولایت تضمین نمی‌شود و تداوم نمی‌یابد و این است تفسیر آن مجمع البحرین کمال و کرامت در سوره الرحمن:

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20)

دو دریای [شیرین و شور] را روان ساخت در حالی که همواره باهم تلاقی و برخورد دارند؛ (۱۹) [ولی] میان آن دو حایلی است که به هم تجاوز نمی کنند [درنتیجه باهم مخلوط نمی شوند!] (۲۰)

و این است تفسیر آن شجره‌ی طیبه:

«أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها ...» یعنی: «ریشه‌ی آن [در زمین] ثابت و شاخه‌ی آن در آسمان است هر زمان میوه‌ی خود را به اذن پروردگارش می‌دهد.»

حضرت امام خمینی (ره) در یکی از تفسیرهای تامل انگیز خود که نازله و بارقه‌ای از حکمت الهی در کلام آن انسان آسمانی است، تعبیری شگفت دارد در تبیین و تقریر این معنا که امامت، قله و غایت وجود و جوهره تکوین خلقت است؛ عید فطر که ضیافت الله است در امتداد خود به عید قربان می‌رسد که عید شهادت و ایثار جان در مسیر قرب الهی و ثمره تکامل فطرت توحیدی است و سرانجام، به عید غدیر که عید ولایت است می‌رسیم: پس از گذر از این دو، یعنی شایسته مهمان خدا و سپس قربانی خدا بودن، به جشن خلافت انسان کامل در تحقق امامت می‌رسیم، که مقصد و مقصود اعلای آفرینش است و تفسیر: انی اعلم ما لا تعلمون.

در نهایت باید گفت که «رجب» به معنای بزرگ داشتن و عظیم شمردن است و «ماه رجب» به معنای ماهی است که بزرگ و محترم شمرده می‌شود و به این دلیل آن را «رجب المرجب» می‌نامند که رجب به معنای بزرگ و عظیم شمردن و مُرَجَّب هم به معنای بزرگ داشته شدن است؛ پس علاوه بر اینکه خود ماه دارای عظمت و رتبه بالایی است، ایام الهی پر فضیلت دیگری مثل ایام‌بیض و لیله‌الرغائب نیز در آن واقع شده است.

طلوع ماه رجب المرجب، ماه خدا، ماه تشرف به معراج معنای  ولی الله الاعظم بر سالکان طریق ولایت، مبارک باد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha