کد خبر 234969
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸

بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) برگزار شد

بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) برگزار شد

در نشست خبری جشنواره‌های شعر رضوی، برنامه‌های جشنواره‌های شعر رضوی تشریح شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ نشست خبری جشنواره‌های‌ شعر رضوی (فارسی، عربی، ترکی و کودک و نوجوان) بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) امروز (سه‌شنبه، 19 دی) در خانه کتاب برگزار و اثری درباره حضرت زهرا (س) رونمایی شد.

حجت‌الاسلام آرش نیک‌نژاد با بیان این‌که از سبک تداعی (تداعی فرهنگ و هویت ایرانی ‌اسلامی) برای خلق این اثر استفاده کرده؛ گفت: ذائقه ایرانی‌ها با شبیخون فرهنگی غرب تحت‌تأثیر قرار گرفته و تغییر کرده است. 

 وی ادامه داد: اگر بخوانیم با فرهنگ و هنر غرب تقابل داشته باشیم چرا با هنر خودمان نباشد؟ اگر بخواهیم به سبک غربی کار کنیم، خب خودشان بهتر و عمیق‌تر در سبکی که مبدع آن بوده‌اند، کار کرده‌اند و آنچه می‌تواند در این تقابل بیاید هنر شرق است که پر از مفاهیم عرفانی و اخلاقی است.

 در ادامه، فرهاد قائمیان، دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در سخنانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با این جشنواره‌ها بتوان فرهنگ امام رضایی را در جامعه به شکل گسترده و صمیمی رواج داد، گفت: محافل و کارگاه‌های آموزشی جشنواره‌های شعر رضوی (بیست و چهارمین دوره شعر فارسی، هجدهمین دوره شعر ترکی، پانزدهمین دوره شعر کودک و نوجوان و چهاردهمین دوره جشنواره شعر عربی) در استان‌های مختلف برگزار می‌شود؛ هفت کارگاه آموزشی و محفل شعر با حضور شعرای شاخص ملی و استانی در هفت استان، چهار محفل شعر کودک در چهار استان، شش کارگاه آموزشی و محفل شعر ترکی در شش استان و شش کارگاه شعر عربی در شش شهر خواهیم داشت. محافل بین‌المللی شعر فارسی در کشور افغانستان خواهد بود، محافل بین‌المللی شعر عربی در بصره و نجف و محافل بین‌المللی شعر ترکی در کرکوک عراق و استانبول برگزار خواهد شد.

همچنین سعید زمانی، مدیر ترویج بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در سخنانی اظهار کرد: در جشنواره‌های شعر امسال به جریان‌سازی شعر و ادبیات رضوی و ترویج فرهنگ رضوی رویکرد جدی خواهیم داشت و محافل و کارگاه‌های آموزشی را در استان‌ها برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: برای بخش شعر فارسی به میزبانی کرمان هفت محفل در هفت استان تهران، قم، گیلان، اصفهان، فارس و خراسان رضوی خواهیم داشت. همچنین محفل‌های دانشجویی و دانشگاهی را گسترش خواهیم داد و علاوه بر شاعران استان‌ها از شاعران برجسته ملی و استانی دعوت می‌شود در این محافل که به‌صورت مردمی برگزار می‌شود حضور یابند تا جریان‌سازی عمومی در تولیدات شعر رضوی به عموم جامعه تقدیم شود.

 به گفته زمانی، محافل جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی در ایام دهه کرامت از ۲۵ فروردین‌ماه تا شب میلاد امام رضا (ع) در استان‌های خراسان رضوی، قم، فارس و همدان برگزار می‌شود. هجدهمین دوره شعر ترکی در استان‌های آذربایجانی غربی، آذربایجان شرقی، تهران، زنجان، اردبیل و محافل جشنواره شعر عربی نیز در پنج شهر استان خوزستان؛ اهواز، هویزه، خرمشهر، کوت عبدالله و سوسنگرد و همچنین دشت عباس ایلام برگزار می‌شود.

وی از خانه کتاب، مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و مؤسسه شهرستان ادب به عنوان مجموعه‌های مشارکت‌کننده در این جشنواره‌ها یاد کرد.

 سیدحسین سیدی رئیس‌ دفتر شعر بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، نیز در سخنانی درباره بخش شعر فارسی جشنواره شعر رضوی، از ارتقای آثار در این بخش با تمهیداتی که انجام‌ گرفته خبر داد و گفت: طبق برآوردی که داشتیم، در این دوره بیش از دوهزار اثر خواهیم داشت. امیدواریم تعداد آثار به دوبرابر افزایش یابد.

وی افزود: در این دوره برنامه‌های جنبی جشنواره هم در حوزه آموزش و هم محافل شعر پررنگ‌تر است و برنامه‌های این جشنواره به اختتامیه و معرفی برگزیدگان محدود نخواهد شد؛ بلکه نقد و بررسی آثار رسیده به جشنواره را در دستور کار خواهیم داشت. برگزاری کارگاه‌های آموزشی هم برای ارتقای کیفی آثار در کنار کمیت آثار است. بخش شعر نوجوان نیز در دوره‌های قبل برگزار می‌شد؛ اما غریب بود و امسال کارگاه‌های شعر کودک و نوجوان پررنگ‌تر به کار خود ادامه خواهد داد.

 سعید سلیمانی دبیر شعر ترکی رضوی ارتقای سطح کیفی آثار را در اولویت برنامه‌های خود خواند و از برگزاری برنامه‌های جنبی و کارگاه‌های شعر خبر داد. به گفته او، در مراسم اختتامیه این جشنواره از سیدجلال‌الدین ارموی تجلیل می‌شود.

 نوروزی مدیرکل ارشاد آذربایجانی غربی نیز از برگزاری اختتامیه در شهر سلماس خبر داد.

 سیداحمد میرزاده، دبیر جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به تاریخچه شعر رضوی کودک و نوجوان از افزایش آثار در این زمینه گفت و اظهار کرد: اولین شعر کودک درباره امام رضا (ع) توسط شکوه قاسم‌نیا در سال ۱۳۶۰ سروده شده و سال بعد افسانه شعبان‌نژاد قطعه دیگری سرود. در دهه ۷۰ تک‌وتوک شعر منتشر شده و در دهه ۸۰ مجموعه مستقلی درباره امام رضا (ع) منتشر شده است. از دوره‌ای که چند سال طول می‌کشید تا قطعه‌ای سروده شود به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ۲۵۰ قطعه شعر کودک به جشنواره ارسال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باتوجه‌به تحلیلی که از بیانیه‌های داوری داشتیم، خلأهای موضوعی درباره پرداختن به شخصیت امام رضا (ع) در فراخوان این دوره ‌دیده شده است. همچنین توجه فنی‌تری به گروه‌های سنی داشتیم و بخش خردسال نیز بخش مجزایی شده است. همچنین ویژه‌برنامه‌هایی برای تحلیل و آسیب‌شناسی شعر کودک خواهیم داشت و بانک شاعران کودک و نوجوان را تشکیل خواهیم داد.

محسنی حسین‌پور دبیر چهاردهمین دوره شعر عربی رضوی نیز از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان خوزستان برای شعر رضوی گفت و بر بعد بین‌المللی جشنواره و توجه به کشورهای همسایه تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha