کد خبر 234967
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۴

ماهواره‌ها چگونه طوفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی می‌کنند؟

ماهواره‌ها چگونه طوفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی می‌کنند؟

ناسا برای پیش‌بینی طوفان‌های خورشیدی به یک روش خاص متکی است که می‌تواند به کاهش خسارت‌ها هنگام وقوع طوفان کمک کند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، ناسا و مرکز پیش بینی هوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا به یک ماهواره هشدار دهنده طوفان خورشیدی، Advanced Composition Explorer یا ACE متکی هستند که یک نسخه پشتیبان به شکل ماهواره DSCOVR داده شده است که اکنون بخش عمده‌ای از پیش‌بینی‌ها را انجام می‌دهد. اگرچه ACE هنوز در فعالیت‌های پشتیبانی استفاده می‌شود.

ماهواره‌های ACE و DSCOVER با همکاری یکدیگر تاج خورشیدی را رصد می‌کنند و می‌توانند هشدارهایی را درباره نزدیک شدن طوفان‌های خورشیدی تا یک ساعت قبل از برخورد با زمین ارائه دهند. این مقدار زمان زیادی نیست، اما اگر زیرساخت‌ها برای هشدارها آماده باشند، دست کم برای خاموش کردن برخی از شبکه‌ها کافی است.

گروهی به نام Frontier Development Lab، که یک مشارکت عمومی-خصوصی شامل ناسا، سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده و وزارت انرژی این کشور است، هوش مصنوعی را مأمور کرده تا طوفان‌های خورشیدی مورد انتظار را پیش از وقوع، پیش‌بینی کند.

طبق گفته تیمی که روی این پروژه کار می‌کنند، هوش مصنوعی با داده‌های چهار ماموریت اکتشافی خورشیدی قبلی، ACE، Wind، IMP-8 و Geotail و همچنین اطلاعات ایستگاه‌های زمینی در سراسر جهان که طوفان‌های خورشیدی را ثبت کرده‌اند، تغذیه شده است. 

وظیفه هوش مصنوعی نیز تجزیه و تحلیل شرایطی است که خورشید قبل از وقوع طوفان خورشیدی تجربه می‌کند تا طوفان های آینده را پیش‌بینی کند.

ویشال اوپندران، عضو مرکز بین دانشگاهی پژوهش های فضایی گفت: به لطف این هوش مصنوعی، اکنون می‌توان پیش بینی های سریع و دقیق جهانی انجام داد و در صورت وقوع طوفان خورشیدی تصمیمات آگاهانه گرفت و بدین ترتیب احتمال ویرانی جامعه مدرن را کاهش داد.

کد مورد استفاده برای پروژه پیش‌بینی آب و هوای فضا با استفاده از تمام دارایی‌های منبع باز ایجاد شده است، که Upendran می‌گوید به ارائه‌دهندگان زیرساخت حیاتی این امکان را می‌دهد تا آن را تغییر داده و در عملیات فردی خود ادغام کنند.

منبع: الیوم السابع

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha