کد خبر 234921
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

«حیات» گزارش می دهد؛

برتری نظامی ایران چگونه در عملیات «کربلای 5» اثبات شد

برتری نظامی ایران چگونه در عملیات «کربلای 5» اثبات شد

عملیات کربلای 5 و شکست رژیم بعثی در منطقه شلمچه شرایط جدیدی در عرصه نبرد ایجاد کرد چراکه توانایی نظامی عراق مورد تردید قرار گرفت و اینگونه در رسانه های غربی بازتاب فراوانی داشت. در پی این موضوع شوک بزرگی در عرصه بین المللی بوجود آمد و برتری نظامی ایران اثبات شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ 19 دی ماه یادآور فریادهای یا زهرایی است که قلب دشمن را در خاک شلمچه لرزاند و هراس را برای آنان به ارمغان آورد. سال 1365 و عملیات بزرگ و مقتدرانه کربلای 5 در واقع نقطه ای موثر برای این بود که ایران جایگاه دیگری در عرصه بین المللی پیدا کند چراکه خلاقیت و اقتدار فرزندان ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث شد برگی دیگر از وجهه ایران برای جهانیان رو شود و این را ایستادگی و مقاومت رزمندگان ما رقم زد. در ادامه فیلم اعلام رمز عملیات را توسط محمدنبی رودکی فرمانده لشکر 19 فجر شیراز می بینیم.

ارتش عراق در جایگاهی شکست را پذیرفت که خطوط دفاعی سفت و محکمی را در شرق بصره به وجود آورده بود و این موضوع را براساس تجریباتی کسب کرده بود و پایه تاکتیکهای رزمندگان ما را می شناخت. برای تصرف بصره؛ منطقه عملیاتی شلمچه انتخاب شده بود؛ چراکه ایران به این طریق می توانست شریان اقتصادی عراق را از طریق شهر بصره به دست بگیرد.

ذکر این نکته ضروری است که عملیات کربلای 5 با توجه به موانع انبوهی که عراق در منطقه شلمچه مقرر کرده بود، جنگ موانع نامیده می شد. عرض منطقه عملیاتی کربلای ۵ بین ۱۰ تا ۱۳ کیلومتر و عمق آن بین ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر بود. در این عملیات، ۲۴ یگان سپاه شامل ۳۰ هزار پاسدار، ۶۵ هزار سرباز و ۱۲۰ هزار بسیجی شرکت داشتند که این نیروها در سه قرارگاه کربلا، نجف و قدس سازماندهی شده بودند. در پایان این عملیات، هفت هزار و ۶۵۱ نفر شهید (۴۰۰ نفر از آن‌ها فرمانده بودند) ۵۳ هزار و ۲۹۹ هزار نفر مجروح و سه هزار و ۵۲۹ نفر نیز مفقودالاثر شدند. در مقابل نیز ارتش عراق ۹۴ تیپ را وارد عملیات کرد. در این عملیات ۱۶ تیپ به طور ۱۰۰ درصد و ۲۲ تیپ بیش از ۶۰ درصد منهدم شد و باقیمانده یگان‌ها نیز ۱۰ تا ۶۰  درصد آسیب دیدند.

عملیات کربلای 5 و شکست رژیم بعثی در منطقه شلمچه شرایط جدیدی در عرصه نبرد ایجاد کرد چراکه توانایی نظامی عراق مورد تردید قرار گرفت و اینگونه در رسانه های غربی بازتاب فراوانی داشت. در پی این موضوع شوک بزرگی در عرصه بین المللی بوجود آمد و برتری نظامی ایران اثبات شد.

در این زمینه روزنامه آبزرور، چاپ پاریس نوشت: برای اولین بار از آغاز جنگ تاکنون، ناظران و کارشناسان غربی در مورد امکانات دفاعی عراق دچار تردید شده‌اند. زیرا ارتش عراق در عملیات والفجر ۸ در عین ناباوری، فاو را از دست داد؛ اما شکست نظامی در شلمچه با هیچ‌ یک از شکست‌های عراق قابل‌ مقایسه نیست؛ زیرا این شکست، آن‌ هم در سال هفتم جنگ و در حساس‌ترین منطقه نبرد، آینده حکومت عراق را در تاریکی فرو برد.

در این‌ عملیات‌ بزرگ‌ و طولانی‌ که‌ با سنگین‌ترین‌ و بیشترین‌ پاتک‌های‌ دشمن‌ توام‌ بود، چندین‌ تن‌ از فرماندهان‌ برجسته‌ ایرانی‌ نظیر حسین‌ خرازی فرمانده‌ لشکر۱۴ امام‌ حسین از اصفهان، یدالله‌ کلهر قائم‌مقام‌ لشکر۲۷ محمد رسول‌ الله از تهران، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ عبدالله‌ میثمی مسئول‌ حوزه‌ نمایندگی‌ حضرت‌ امام در قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیاء، اسماعیل‌ دقایقی‌ فرمانده‌ لشکر۹ بدر، هاشم‌ اعتمادی‌ فرمانده‌ تیپ‌ امام‌ حسن، محمدعلی‌ شاهمرادی‌ فرمانده‌ تیپ ‌۴۴ قمر بنی‌هاشم، حاج‌ قاسم‌ میرحسینی‌ قائم‌مقام‌ لشکر۴۱ ثارالله، محمد فرومندی‌ قائم‌مقام‌ لشکر۵ نصر به‌ شهادت‌ رسیدند.

سردار مرتضی قربانی فرمانده لشکر ویژه 25 کربلا در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ما درباره تاثیر عملیات کربلای 5 بر مجامع جهانی اظهار کرد: دو عملیات کمرشکن برای رژیم صدام به امر امام خمینی (ره) و مسئولان نظامی انجام شد؛ یکی از آنان عملیات والفجر 8 و دیگری کربلای 5 بود که کمر صدام را شکست و در دنیا بی حیثیت شد. در این عملیاتها دست وی از دریا قطع شد و همچنین او دیگر به منابع نفتی خود دسترسی نداشت.

وی ادامه داد: در پی عملیات کربلای 5 قطعنامه 598 رقم خورد. در واقع عملیات 4 و 5 مکمل یکدیگر بودند. ما در عملیات کربلای 4 فتح داشتیم و به لطف خداوند عملیات کربلای 5 باعث شد عزت و پیروزی جهانی به ملت ایران برسد. در عملیات کربلای 5 روزی 50 هزار گلوله بر سر ما ریخته می شد؛ مقاومت کردیم و دستهای صدام را در کانال ماهیگیری در عملیات کربلای 5 از پشت بسته بودیم.

وی ادامه داد: تقریبا 100 تیپ و لشکر دشمن منهدم شد و به گفته خودشان 250 هزار تلفات داشتند. در پی عملیات قطعنامه 598 قطعی شد. دستاورد عملیات کربلای 5 این بود که خداوند پیروزی بزرگی به ما عنایت کرد و از طرفی صدامی که با تکبر راجع به ایران صحبت می کرد از نظر بین المللی همه دنیا متوجه شدند که هیچ کاری نمی تواند انجام دهد چراکه با این همه امکانات و پشتیبانی کشورهای قدرتمند جهان شکستی فاحش را تجربه کرد.

وی درباره روحیه سردار سلیمانی بعنوان فرمانده لشکر 41 ثارالله در جنگ و قوت قلب ایشان بیان کرد: مقاومت، مقاومت، مقاومت، صبر، حماسه و ایثار ایشان در این عملیات مثال‌زدنی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha