کد خبر 234823
۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

پاسخ ناسا به اعتراض رئیس «ملت ناواهو»

پاسخ ناسا به اعتراض رئیس «ملت ناواهو»

ناسا در پاسخ به اعتراض رئیس «ملت ناواهو» مبنی بر این که پرتاب فرودگر قمری «پرگرین» به هتک حرمت ماه منجر می‌شود، خاطرنشان کرد که این ماموریت یک تلاش خصوصی و تجاری به شمار می‌رود و ناسا صرفا برای انتقال محموله‌های علمی خود به ماه قرارداد بسته است.

به گزارش گروه وبگردی حیات؛ شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی»(ULA) و شرکت «استروبیوتیک»(Astrobotic) در آستانه تاریخ‌سازی هستند. یک موشک «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» روز هشتم ژانویه، فرودگر «پرگرین»(Peregrine) را به سوی ماه خواهد فرستاد. اگر پرگرین با موفقیت فرود بیاید، اولین فرودگر خصوصی خواهد بود که تاکنون به سطح ماه می‌رسد. این ماموریت، قدرت اولین موشک جدید «ولکان قنطورس»(Vulcan Centaur) شرکت ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی را نشان خواهد داد.

به نقل از اسپیس، همراهان پرگرین طیف گسترده‌ای از تجهیزات علمی هستند که توسط ناسا ساخته شده‌اند و راه را برای اکتشافات آینده ماه به عنوان بخشی از برنامه «آرتمیس»(Artemis) آژانس هموار می‌کنند اما مجموعه‌ای از DNA و بقایای انسانی نیز در این مأموریت حضور دارند که توسط دو شرکت «سلستیس»(Celestis) و «الیزیوم اسپیس»(Elysium Space) ارائه می‌شوند. سلستیس یکی از محموله‌های یادبود خود را در ماموریت «انترپرایز»(Enterprise) به مرز نهایی اعماق فضا خواهد فرستاد اما محموله «ترنکوئیلیتی»(Tranquility) آن با فرودگر پرگرین به ماه خواهد رفت. الیزیوم اسپیس نیز محموله خود را با پرگرین روی ماه قرار خواهد داد.

«بو نایگرن»(Buu Nygren) رئیس «ملت ناواهو»(Navajo Nation) در واکنش به این ماموریت، اعتراض رسمی خود را به ناسا و «وزارت ترابری آمریکا»(USDOT) نسبت به آنچه که او آن را هتک حرمت می‌نامد، اعلام کرده است. نایگرن در نامه‌ای به تاریخ ۲۱ دسامبر نوشت: بسیار مهم است که تاکید کنیم ماه در بسیاری از فرهنگ‌های بومی از جمله فرهنگ ما، جایگاه مقدسی دارد. عمل رسوب بقایای انسانی و مواد دورریختنی در ماه به منزله هتک حرمت این فضای مقدس است.

نایگرن از ناسا خواسته است که این ماموریت را تا زمانی که به اعتراضات ملت ناواهو رسیدگی شود، به تعویق بیاندازد.

در یک جلسه توجیهی پیش از پرتاب، نمایندگان ناسا به صحبت کردن در مورد محموله‌های حاوی بقایای انسانی در این ماموریت پرداختند و خاطرنشان کردند که این ماموریت یک تلاش خصوصی و تجاری به شمار می‌رود و ناسا صرفا برای انتقال محموله‌های علمی خود به ماه قرارداد بسته است. «کریس کولبرت»(Chris Culbert) مدیر «برنامه خدمات تجاری باربری به ماه»(CLPS) در «مرکز فضایی جانسون» ناسا گفت: ما چارچوبی نداریم که براساس آن بگوییم چه چیزهایی می‌توانند پرواز کنند و چه چیزهایی نمی‌توانند. فرآیند تایید ماموریت‌های تجاری، از طریق ناسا انجام نمی‌شود.

وی افزود: شرکت‌های خصوصی که محموله‌ها را به عنوان بخشی از برنامه خدمات تجاری باربری به ماه می فرستند، مجبور نیستند آن محموله‌ها را پیش از پرتاب پاکسازی کنند. بنابراین، این ماموریت‌ها در واقع ماموریت‌های تجاری هستند و این که چه چیزی فروخته شود، به آنها بستگی دارد.

«جوئل کرنز»(Joel Kearns) معاون بخش اکتشاف در «اداره ماموریت علمی»(Science Mission Directorate) ناسا اذعان داشت که این ماموریت‌های تجاری می‌توانند به شکل‌گیری بحث‌های بیشتری منجر شوند.

کرنز گفت: با شکل‌گیری فرصت‌های جدید و روش‌های جدید کسب‌وکار، ما می‌دانیم برخی از محموله‌های تجاری که متعلق به ناسا نیستند، می‌توانند باعث نگرانی برخی از جوامع شوند و این جوامع ممکن است درک نکنند که چنین ماموریت‌هایی تجاری هستند.

کرنز خاطرنشان کرد که برخی از این محموله‌های تجاری حتی می‌توانند برای مواردی مانند تبلیغات استفاده شوند و این ممکن است اعتراض عمومی بیشتری را به همراه داشته باشد.

با وجود این، کرنز معتقد است که این ماموریت‌های اولیه به ناسا و سایر آژانس‌ها امکان می‌دهند تا درباره نحوه تنظیم کردن دسترسی به ماه در آینده بیشتر بیاموزند. وی افزود: ما از طریق اولین فرودها و فرودهای بعدی، در مورد همه مشکلات یا نگرانی‌های گوناگونی که به خاطر آنها ایجاد می‌شوند، یاد خواهیم گرفت و من مطمئن هستم که با گذشت زمان، تغییراتی در نحوه نگرش ما به این موضوع یا اینکه چگونه صنعت ممکن است استانداردها و دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه ادامه آنها تنظیم کند، ایجاد خواهد شد.

نمایندگان ناسا در این جلسه توجیهی گفتند که دولت آمریکا یک گروه بین‌ سازمانی را برای بررسی اعتراضات و درخواست تأخیر ملت ناواهو تشکیل داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha