کد خبر 234629
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

«حیات» گزارش می دهد؛

وعده‌های موتوری رئیس شورای شهر تهران با پشتوانه چین!/ چرا وقتی می توانیم موتورسیکلت برقی بسازیم، وارد کنیم؟

وعده‌های موتوری رئیس شورای شهر تهران با پشتوانه چین!/ چرا وقتی می توانیم موتورسیکلت برقی بسازیم، وارد کنیم؟

رئیس شورای شهر تهران خبر از واردات ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی داده؛ اما سوال اینجاست که با وجود توان تولید موتورسیکلت برقی در کشور، چرا واردات در دستور کار قرار گرفته؟ بحث واردات مزه دارد یا موضوع حمایت از تولید داخل، به مذاق بعضی از مدیران شهرداری تهران خوش نمی آید؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ رئیس شورای شهر تهران خبر از واردات ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به کشور داده و در همین راستا مدعی تحول در حمل‌ و نقل عمومی در شهر تهران شده است.

هرچند مسئولان مدعی هستند که طرح برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر محدوده بازار و مرکز شهر آغاز و منطقه بندی خواهد شد و در بحث واردات موتورسیکلت برقی، شهرداری اعلام آمادگی کرده تا با استفاده از تبصره ۱۸ و سایر منابع، هزینه ۱۵۰ هزار موتور برقی را حمایت کند تا حداقل (موتورهای کار) که نزدیک به ۱۰ درصد موتورهای موجود در شهر تهران هستند برقی و بهینه شوند.

فرسودگی ۷۶ درصد موتورسیکلت ها و لزوم برقی شدن این ناوگان

تا آبان‌ سال ۱۴۰۲، دو میلیون و ۶۰۰ هزار موتورسیکلت توسط پلیس راهور پلاک شده که طبق آمار ۷۶ درصد این موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند. همچنین، آمار آلایندگی موتورسیکلت‌ها پلاک شده و موتورسیکلت‌هایی که هنوز پلاک نشده‌اند بالا بوده و هر موتورسیکلت کاربراتوری به اندازه ۱۰ موتورسیکلت انژکتوری آلایندگی دارد و آلایندگی آن به اندازه ۱۳ ماشین یورو ۵ است. ۱۳ درصد حمل و نقل در ساعت پیک با موتورسیکلت و در حالت عادی شش درصد ترددها با موتورسیکلت انجام می‌شود. این عدد بالایی است و تصمیم گیری‌ها باید برای ۱۳ درصد ترددها انجام شود. 

۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد کشور می‌شود

اما در همین راستا مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: برنامه‌هایی برای برقی‌سازی صورت گرفته و قرار است ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد شود. وزارت صمت زیرساخت‌های این موضوع را فراهم می‌کند. این اظهارات در حالی است که از سال ۱۳۹۹ اعلام شد توان تولید موتورسیکلت برقی در کشور وجود دارد و حتی به تولید نیز رسیده است. 

سوال اینجاست که با این شیوه برنامه ریزی، چرا اقدامات لازم برای واردات و توسعه فناوری موتورهای برقی و بحث تولید داخل، دیده نشده است؟ سود و حاشیه‌های واردات مزه دارد یا موضوع حمایت از تولید داخل، به مذاق بعضی از مدیران شهرداری تهران خوش نمی آید؟

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha