کد خبر 234488
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸

نخست وزیر اسبق عراق خبر داد:

عراق خواستار مجازات عاملان ترور حاج‌قاسم است

عراق خواستار مجازات عاملان ترور حاج‌قاسم است

نخست وزیر اسبق عراق گفت: در حال حاضر اقداماتی بین دستگاه‌های قضایی ایران و عراق در این زمینه در دست پیگیری است و دو طرف با عزمی راسخ دنبال به‌نتیجه رساندن این پرونده هستند

به گزارش گروه بین‌الملل حیات، همزمان با فرارسیدن چهارمین سالگرد ترور سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، فرمانده نیروهای حشد شعبی عراق، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر اسبق عراق در گفتگویی به بازخوانی خاطرات دهه‌ها آشنایی و هم‌نشینی این مقام ارشد عراقی با سردار سلیمانی به‌ویژه جزئیات شهادت ایشان پرداخته است. بخش‌هایی از این گفتگو را که مربوط به اقدامات حقوقی و قضایی دولت عراق به منظور دادخواهی خون این شهیدان مظلوم است را در ادامه می‌خوانید.

مطمئنم عاملان ترور شهید سلیمانی روزی محاکمه خواهند شد

عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین نفت عراق در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا تا قبل از حادثه فرودگاه بغداد احتمال ترور شهید سلیمانی و شهید المهندس را می‌دادید، اظهار کرد: ترور بخشی از سنت سیاسی است؛ با این حال حتی در ساختار حقوقی آمریکا نیز براساس قانون موسوم به «قانون ریگان»، اعتراف به ترور مسئولان سایر کشورها جرم انگاشته می‌شود. درست است که دستگاه‌های اطلاعاتی دست به عملیات‌های ترور می‌زنند، اما حتی آنها نیز هیچگاه تن به اعتراف نمی‌دهند، اما وقتی ترامپ و پمپئو علناً اعلام می‌کنند که ما دست به این اقدام تروریستی زده‌ایم، این مسئله ای است که در عرف بین‌المللی بی‌سابقه است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های دولت بایدن به منظور سرپوش گذاشتن بر جنایت دولت سابق آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی افزود: رئیس جمهور کنونی آمریکا بعد از به قدرت رسیدن در پشت درهای بسته نسبت به این اقدام انتقاد کرد، اما اینگونه صحبت‌ها اصلاً ارزشی ندارند، چرا که مشخص است که اقدامات این چنینی تنها با تایید مقامات ارشد صورت می‌پذیرد. در نتیجه باید بگویم ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تصمیم سیاسی احمقانه‌، اشتباه و جنایتکارانه‌ای بود که بازتاب‌ها و پیامدهای بزرگی را به همراه خواهد داشت.

نخست وزیر اسبق عراق در پاسخ به سوالی پیرامون تلاش های عراق به منظور پیگرد قضایی مجازات عاملان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس یادآور شد: در زمانی که کابینه را در اختیار داشتم کمیته حقیقت‌یابی را در خصوص این اقدام مذبوحانه تشکیل دادم و دعاوی قضایی و حقوقی به شورای امنیت ارسال شد.

وی اضافه مرد: دولت‌های بعد از من نیز این اقدامات را پیگیری کردند، من در حال حاضر اقداماتی که بین دستگاه‌های قضایی ایران و عراق در این زمینه در دست پیگیری است را دنبال می‌کنیم؛ باید بگویم که نشست‌های مستمری برای پیگیری این پرونده در حال برگزاری است و دو طرف ایرانی و عراقی با عزمی راسخ به دنبال به نتیجه رساندن این پرونده هستند، اما همان طور که می‌دانید امروز مؤسسات و نهادهای بین‌المللی آنگونه که باید به وظایف خود عمل نمی‌کنند. این نهادها ظرف چند روز برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که کشورش یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی و دارای حق وتو در شورای امنیت است حکم بازداشت صادر می‌کنند و در مقابل از پیگیری جنایات و نسل‌کشی‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه که در طول سه ماه گذشته استمرار داشته، خودداری می‌کنند.

عادل عبدالمهدی همچنین گفت: در نتیجه تصور می‌کنم که روند رسیدگی به این پرونده نیز به درازا می‌انجامد اما اطمینان دارم که در نهایت به نتیجه خواهد رسید و همان طور که در ابتدای مصاحبه گفتم، عاملان این جنایت به دست عدالت سپرده خواهند شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha