کد خبر 234453
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

در گفتگو با نخست‌وزیر اسبق عراق مطرح شد؛

ناگفته‌های نخست‌وزیر اسبق عراق از شب شهادت حاج قاسم + فیلم

ناگفته‌های نخست‌وزیر اسبق عراق از شب شهادت حاج قاسم + فیلم

نخست وزیر اسبق عراق در گفتگویی به بازخوانی جزئیات شب شهادت سردار شهید سلیمانی پرداخته است. بخش‌هایی از این گفتگو را که مربوط به جزئیات شب ترور شهید سلیمانی است را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش گروه بین‌الملل حیات، همزمان با فرارسیدن چهارمین سالگرد ترور سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، فرمانده نیروهای حشد شعبی عراق، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر اسبق عراق در گفتگویی به بازخوانی خاطرات دهه‌ها آشنایی و هم‌نشینی این مقام ارشد عراقی با سردار سلیمانی به‌ویژه جزئیات شهادت ایشان پرداخته است. بخش‌هایی از این گفتگو را که مربوط به جزئیات شب ترور شهید سلیمانی است را در ادامه می‌خوانید.

شب ترور حاج قاسم سلیمانی بر نخست‌وزیر وقت عراق چگونه گذشت؟

نخست وزیر وقت عراق در زمان ترور شهید سلیمانی در تشریح جزئیات شب شهادت فرمانده سابق سپاه قدس و فرمانده وقت نیروهای حشد شعبی گفت: من و شهید سلیمانی قرار بود که ساعت 8:30 دقیقه صبح روز بعد با یکدیگر دیدار کنیم. من معمولاً شب‌ها زود می‌خوابم اما آن شب تا ساعت یک نیمه‌شب بیدار ماندم و تلاش می‌کردم تا تصوراتم را از دیدار فردا و آنچه باید در مورد آن صحبت کنیم، روی کاغذ بیاورم، چرا که وضعیت آن روزهای عراق بسیار سخت و بحرانی بود.

در این شرایط ابتدا از خبر انفجار در فرودگاه بغداد مطلع شدم. تا آن لحظه از نحوه سفر سردار سلیمانی به بغداد اطلاعی نداشتم و نمی‌دانستم حاج قاسم از چه مسیری برای ملاقات تشریف می‌آورند. ایشان همواره شخصاً اقدامات پشتیبانی مربوط به سفر و تردد خود را سازماندهی می‌کرد، و این روندی بود که برای دهه‌ها استمرار داشت.

عبدالمهدی در ادامه اظهار داشت: با گذشت زمان به تدریج مطلع شدیم که شخصیت مهمی در انفجار بغداد ترور شده، اما تنها پس از مشاهده تصویر انگشتر ایشان بود که یقین پیدا کردم سردار سلیمانی هدف قرار گرفته و به شهادت رسیده است. نخستین بار یکی از شبکه‌های اجتماعی بود که خبر ترور شهید سلیمانی را اعلام کرد.

ساعت نزدیک به دو و نیم یا سه بامداد بود که با تماس‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و تماس تلفنی مصطفی الکاظمی رئیس وقت دستگاه اطلاعات عراق و مدیر دفترم از خانه به سمت دفتر کارم حرکت کردم و پس از ورود به دفتر، شروع به پیگیری اخبار کردیم. در آن لحظات، خبر شهادت شهید سلیمانی به تواتر و پشت سر هم در حال تایید بود و طبیعی بود که ما به تمهیدات امنیتی مرتبط با این حادثه و آغاز تحقیقات بپردازیم.

تشییع شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس بزرگترین مراسم تشییع در تاریخ عراق بود

عبدالمهدی سپس افزود: در آن لحظات خاص مسئله نحوه تشییع پیکر شهدا به اولویت نخست ما تبدیل شده بود. در این رابطه دو دیدگاه وجود داشت، نخست این نظر که پیکر شهید سلیمانی به جمهوری اسلامی ایران منتقل شود . این مسئله ای بود که به طور مشخص از سوی «ایرج مسجدی»، سفیر وقت ایران در بغداد و «محمدکاظم آل صادق»، سفیر کنونی ایران در عراق پیگیری می شد. آقای آل صادق از همان ساعات نخست در دفتر من حاضر شد و پیگیر اموری همچون اسناد و مدارک همراه شهید سلیمانی و وضعیت محل ترور بود و خواستار انتقال پیکر مطهر شهید به ایران بود.

اما در مقابل ما این ایده را مطرح کردیم که شهید سلیمانی در خاک عراق به شهادت رسیده است و بهترین کار آن است که برای ایشان مراسم تشییع رسمی و شایسته و در خور برای این شهید والامقام و شهید ابومهدی المهندس تدارک ببینیم و در نتیجه شروع به برنامه ریزی مقدمات برگزاری مراسم تشییع شدیم. عبدالمهدی از مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی ویاران همراهش به عنوان بزرگترین مراسم تشییع در تاریخ عراق یاد کرد که در آن کلیه اقشار برای وداع با شهدا در مسیرهای تشییع پیکر شهدا در شهرهای مختلف عراق حاضر شدند.

برای مدت طولانی از قبول هرگونه تماس آمریکایی‌ها خودداری کردم

نخست وزیر اسبق عراق در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تعامل دولتش با مقامات آمریکایی پس از این عملیات ترور که به مثابه نقض حاکمیت ملی این کشور به شمار می رفت افزود: پس از شهادت شهید سلیمانی به دست آمریکایی ها، برای مدتی طولانی از قبول هرگونه تماس از ناحیه طرف آمریکایی خودداری کردم و علی رغم تماس های مکرر از ناحیه کاخ سفید، پنتاگون، وزارت خارجه آمریکا و حتی با وجود درخواست های مکرر ترامپ و سفیر آمریکا در بغداد به منظور انجام یک گفتگوی کوتاه تلفنی، از انجام این کار امتناع کردم؛ چرا که این این حادثه را اقدامی فریبکارانه و به‌مثابه خنجری از پشت بر دولت خود و ملت عراق می‌دانستم.

مطمئنم عاملان ترور شهید سلیمانی روزی محاکمه خواهند شد

عبدالمهدی سپس با اشاره به ارزش های دوگانه حاکم بر سیاست خارجی آمریکا افزود:  ترور شخصیت های ارزشمندی همچون شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، حتی براساس قوانین و موازین خود آمریکایی ها نیز اقدامی جنایتکارانه بود و مطمئن هستم که سرانجام روزی فراخواهد رسید که افرادی که دست به این اقدام جنایتکارانه زدند، در پیشگاه عدل الهی محاکمه خواهند شد و به سزای اعمالشان خواهند رسید.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha