کد خبر 234315
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

«حیات» گزارش می‌دهد؛

اتفاقات ویژه نیم فصل نخست لیگ برتر/ از جنجال بزرگ دربی تا هفته خداحافظی سرمربیان

اتفاقات ویژه نیم فصل نخست لیگ برتر/ از جنجال بزرگ دربی تا هفته خداحافظی سرمربیان

نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر با قهرمانی استقلال به پایان رسید.

مسابقات نیم فصل اول بیست و سومین لیگ برتر فوتبال در حالی به پایان رسید که  تیم استقلال با ۳۲ امتیاز قهرمان شد و تیم‌های سپاهان و پرسپولیس به ترتیب با ۳۱ و ۳۰ امتیاز رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

در این گزارش نگاهی به‌ترین‌های نیم فصل می‌اندازیم.

اتفاق ویژه: VAR در دربی

استفاده از تکنولوژی کمک داور ویدیویی در دربی اتفاق ویژه نیم فصل نخست بود. VAR بعد از سال‌ها بالاخره در یک بازی داخلی در لیگ برتر مورد استفاده قرار گرفت و البته تاثیرگذار هم بود ولی در نهایت نه تنها منجر به کاهش تنش و اعتراض به داوری نشد که بلکه حتی آن را تشدید هم کرد. گرفتن یک پنالتی در دقیقه ۷+۹۰ دربی و تغییر نتیجه بازی به واسطه آن حسابی جنجال ساز شد تا جایی که کار به اتهام زنی و بیانیه دادن دو باشگاه علیه یکدیگر ختم شد و با ورود کمیته انضباطی و جریمه طرفین همراه بود. این نشان می‌دهد ظرفیت ورود VAR در ایران هنوز ایجاد نشده هرچند از لحاظ فنی خیلی به آن نیاز داریم.

هفته ویژه: هفته استعفاها

هفته پانزدهم لیگ برتر که با قهرمانی استقلال در نیم فصل، شکست سپاهان و تساوی پرسپولیس همراه بود دو استعفا در بین تیم های بالای جدول را رقم زد. مورایس از سپاهان خداحافظی کرد و البته بعد از ۴۸ ساعت از تصمیم خودش منصرف شد و یحیی گل‌محمدی هم از پرسپولیس کناره گیری کرد و همچنان روی تصمیم خودش مصر است. شکست در کورس قهرمانی نیم فصل و البته هفته پر حاشیه داوری این دو اتفاق ویژه را در دل خودش داشت.

بالاترین میانگین امتیاز

تیم فوتبال استقلال تهران بالاتر از سایر تیم‌های توانست امتیاز بگیرد و از ۱۵ بازی توانست ۳۲ امتیاز بگیرد. شاگردان جواد نکونام میانگین ۱۳/ ۲ امتیاز در هر بازی را از خود به ثبت رساندند و بالاتر از دو تیم سپاهان و پرسپولیس جایگاه نخست را از آن خود کردند. تیم سپاهان با ۳۱ امتیاز و میانگین ۰۶/ ۲ امتیاز و پرسپولیس با ۳۰ امتیاز و میانگین ۲ امتیاز در هر بازی در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

بیشترین تعداد پیروزی

تیم فوتبال سپاهان با اینکه پس از استقلال تهران در جایگاه دوم جدول قرار گرفت، اما شاگردان ژوزه مورایس توانستند در ۱۰ بازی از ۱۵ دیداری که در نیم فصل انجام دادند، پیروز از زمین خارج شوند. پس از سپاهان، تیم‌های استقلال تهران و تراکتور با ۹ پیروزی در مکان دوم و پرسپولیس با ۸ پیروزی در جایگاه سوم قرار گرفتند.

بیشترین تعداد تساوی

تیم فوتبال پیکان که در نیم فصل دو سرمربی (رسول خطیبی و رضا عنایتی) را روی نیمکت خود دید در ۸ بازی خود با حریفان به نتیجه تساوی دست یافت، گل گهر سیرجان هم با تساوی برابر ذوب آهن در هفته پانزدهم به همین تعداد رسید. پرسپولیس با ۶ تساوی در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. تیم‌های سپاهان و تراکتور هم هر کدام با یک تساوی کمترین تساوی را در بین سایر تیم‌های لیگ برتر داشته‌اند.

کمترین باخت

دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران هر کدام با یک شکست دارای کمترین تعداد شکست در نیم فصل اول بودند. نکته جالب اینجاست که هر دو تیم رو در روی سپاهان مغلوب شدند. پس از سرخابی‌های پایتخت، گل گهر سیرجان و ذوب آهن هر کدام با دو شکست مشترکا در رده دوم قرار گرفتند و تیم ملوان هم با ۳ شکست در رده سوم ایستاد.

بیشترین گل زده

تیم فوتبال سپاهان که ستاره‌های زیادی را در این فصل دارد با ۳۳ گل زده بهترین آمار را داشته است و ۲/۲ گل زده در هر بازی را به ثبت رساندند. تیم‌های استقلال تهران و تراکتور تبریز هم با ۲۳ و ۲۱ گل زده در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

کمترین گل خورده

استقلال تهران توانست بهترین خط دفاع را از خود داشته باشد، نکونام و شاگردانش در ۱۵ بازی تنها ۹ بار دروازه خود را باز شده دیدند. پس از استقلال تهران، پرسپولیس، گل گهر سیرجان و تراکتور با ۱۰ گل خورده مشترکا دوم شدند و ذوب آهن با ۱۱ گل خورده در رده چهارم قرار گرفت.

بیشترین کلین شیت

حسین پورحمیدی دروازه‌بان تیم فوتبال تراکتور توانست در ۱۰ بازی دروازه خود را بسته نگه دارد و آمار ۱۰ کلین شیت را از خود به جای گذاشت. سید حسین حسینی دروازه بان استقلال تهران و علیرضا بیرانوند دروازه بان پرسپولیس هر کدام با ۸ و ۷ کلین شیت در رده‌های بعدی جای گرفتند.

خشن‌ترین تیم

تیم فوتبال سپاهان در نیم فصل اول با دریافت ۷ کارت قرمز و ۴۰ کارت زرد عنوان خشن‌ترین تیم را به خود اختصاص داد. پس از سپاهان، تیم تراکتور با دریافت ۴ کارت قرمز و ۴۳ کارت زرد در رده دوم قرار گرفت.

بهترین تفاضل گل

تیم سپاهان با ۱۸+ بهترین تفاضل گل را در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال در  اختیار دارد و پس از آن تیم استقلال با +۱۴ قرار دارد.

بدترین خط حمله

تیم فولاد با ۶ گل زده بدترین خط حمله نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال را در اختیار دارد و بعد از آن تیم پیکان با ۸ گل زده ایستاده است.

بدترین خط دفاع

تیم صنعت نفت آبادان با ۲۵ گل خورده  صاحب بدترین خط دفاع نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال است و بعد از آن  تیم مس رفسنجان با ۲۲ گل خورده قرار دارد.

کمترین برد

تیم‌های استقلال خوزستان و پیکان با یک برد کمترین پیروزی را به خود اختصاص دادند و بعد از آن تیم‌های صنعت نفت آبادان و نساجی با ۲ برد قرار دارند.

کمترین باخت

تیم‌های پرسپولیس و استقلال با یک باخت کمترین شکست را در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال متحمل شدند و بعد از آن تیم‌های ذوب آهن و گل گهر با ۲ باخت قرار دارند.

کمترین مساوی

تیم‌های سپاهان و تراکتور با یک تساوی کمترین مساوی را در نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال در اختیار دارند.

بدترین تفاضل گل

تیم فولاد با تفاضل گل ۱۴- بدترین تفاضل گل را در اختیار دارد. بعد از آن تیم صنعت نفت آبادان با ۱۳- قرار دارد.

بیشترین کلین شیت

حسین پور حمیدی دروازه بان تیم فوتبال تراکتور با بسته نگه داشتن دروازه خود در ۱۲ بازی  بیشترین تعداد کلین شیت را در اختیار دارد. بعد از آن  سید حسین حسینی و علیرضا بیرانوند با تعداد ۸ و ۷ کلین شیت قرار دارند.

آقای گل

شهریار مغانلو مهاجم سپاهان  با ۹ گل زده بهترین گلزن نیم فصل اول است و بعد از آن رضا اسدی با ۸ گل زده قرار دارد.

بهترین پاسور

ریکاردو آلوز  هافبک تیم تراکتور با ۶ پاس گل بهترین پاسور نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال است و بعد از آن رزاق پور و مهدی پور هافبک‌های گل گهر سیرجان و استقلال با ۴ پاس گل قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha