کد خبر 234169
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

حیات از آب گل‌آلود دریای سرخ گزارش می‌دهد؛

ارمغان حملات حوثی‌ها در حمایت از مقاومت فلسطین

ارمغان حملات حوثی‌ها در حمایت از مقاومت فلسطین

تشدید تنش‌ها در دریای سرخ بین نیروی مقاومت انصارالله و ائتلاف آمریکایی انگلیسی منجر به واکنش بازارهای جهانی انرژی به شکل افزایش قیمت نفت شده است در این گزارش وضعیت پیچیده‌ این منطقه را حاضر بررسی می کنیم.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات؛ قیمت نفت پس از رد درخواست ایران برای پایان دادن به حمایت از حملات شورشیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ و فرستادن یک کشتی جنگی به مسیر تجاری کلیدی، به شدت افزایش یافته است.

در اولین جلسه معاملاتی سال جدید در روز سه شنبه، نفت خام برنت ۱.۷۳ دلار یا بیش از ۲ درصد افزایش یافت و به ۷۸.۷۷ دلار برای هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۷۱ دلار یا ۲.۴ درصد افزایش به ۷۳.۳۶ دلار برای هر بشکه رسید.

کارشناسان معتقدند قیمت‌ها به دلیل تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و بروز ترس از اختلال عرضه افزایش یافته است. همچنین یکی دیگر از دلایل این افزایش نیز اطمینان فعالان بازار از تقاضای فزاینده چین است. همچنین امید فعالان بازار به تقاضای قوی در تعطیلات جشنواره بهاری چین در ماه فوریه و محرک‌های اقتصادی در این کشور که بزرگترین واردکننده نفت خام است نیز در این افزایش قیمت دخیل بود.

برخی از شرکت‌های کشتیرانی سفرهای دریایی خود در مسیرهای دریای سرخ را متوقف کرده‌ و به سمت مسیرهای جنوب قاره آفریقا تغییر مسیر داده‌اند. این تغییر مسیر کشتی‌ها باعث افزایش هزینهها و همچنین حداقل ۲۰ روز تاخیر در تحویل محموله‌ها به شرکت های حمل و نقل می‌شود.

سه‌‍ شنبه هفته گذشته، شرکت هاپاگ-لوید آلمان که ماه گذشته یک کشتی‌اش در نزدیکی یمن مورد حمله قرار گرفت، گفت که به دلایل امنیتی حداقل تا ۹ ژانویه به تغییر مسیر کشتی‌های خود از کانال سوئز و اطراف دماغه امیدنیک ادامه می‌دهد. انتظار می‌رود سایر شرکت‌ها نیز از این روند پیروی کنند.

براساس داده‌های «گروه مشاوره زنجیره تامین پروژه ۴۴»، تا ۲۹ دسامبر، ۱۶۶ کشتی از مسیرهایی که از دریای سرخ به کانا سوئز می‌رسند تغییر مسیر داده بودند. همچنین ۲۸ کشتی که به سمت کانال سوئز حرکت می‌کردند، در مسیر متوقف شده بودند. داده‌های این گروه رصد تجارت دریایی می‌گوید که حجم ترافیک روزانه در کانال به طور متوسط ۵۵ درصد کمتر از قبل از تشدید حملات بوده است.

روز گذشته رویترز در یک نظرسنجی از مجموعه‌ای از اقتصاددانان و تحلیلگران بازار انرژی پیش‌بینی آن‌ها از میانگین قیمت نفت خام برنت در سال جاری را پرسید. پیش‌بینی این فعالان از قیمت نفت در سال جاری بشکه‌ای ۸۲.۵۶ دلار بود. این عدد نسبت  به میانگین بشکه‌ای ۸۲.۱۷ دلار در سال گذشته مقداری افزایش را نشان می‌دهد. کارشناسان رویترز معتقدند که این نشان‌دهنده این است که آن‌ها انتظار دارند تنش‌های جهانی باقی بماند اما تقاضا با رشد ضعیف جهانی محدود شود.

این افزایش قیمت در شرایطی است که رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که ناوشکن البرز روز دوشنبه از تنگه باب المندب عبور کرده و وارد دریای سرخ شده است . درباره ماموریت این ناوشکن تنها گفته شده است که به صورت دوره‌ای در دریای سرخ به منظور ایمن‌سازی مسیرهای کشتیرانی عملیات انجام می‌دهد.

ایران در هفته گذشته درخواست‌های آمریکا و انگلیس برای پایان دادن به حمایت خود از حملات حوثی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را رد کرده و ادعا کرده است که این اتهامات از اساس مداخله‌ای بی‌اساس در امور داخلی این کشور است.

ناوشکن البرز به عنوان شناور نظامی ناوگروه ۹۴ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با عبور از تنگه باب المندب وارد دریای سرخ شد. این در حالی است که علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، از «اقدامات شجاعانه» مبارزان شورشی علیه «تجاوزات صهیونیستی» تمجید کرد.

حوثی‌ها گفته‌اند حملاتی که بیش از سه هفته است تجارت دریایی در مسیرهای دریای سرخ را تا حدودی مختل کرده‌اند، تا زمانی که اسرائیل اجازه ارسال کامل کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد، ادامه خواهند داشت.

عبدالمالک الحوثی، رهبر شبه نظامیان حوثی یمن، پیش از این هشدار داده بود که در صورت هرگونه حمله واشنگتن علیه یمن، نیروهایش ناوهای آمریکایی را در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن هدف قرار خواهند داد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز، روز یکشنبه، ساعاتی قبل از نشست سطح بالای مقامات ایرانی و حوثی‌ها، با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان تماس گرفت و به او هشدار داد که بریتانیا تا حدی تهران را مسئول این حملات می داند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این اظهارات دیوید کامرون گفت: دلیلی برای متهم کردن ایران وجود ندارد. کنعانی اما در ادامه اما افزود: تهران کاملاً پشت «جنبش‌های مقاومت فلسطین» ایستاده است. وی با انتقاد از مداخله کامرون گفت: ایران با افتخار اعلام می‌کند که از جنبش‌های مقاومت فلسطین برای آزادی سرزمینشان حمایت می‌کند.

تشدید این تنش‌ها ایالات متحده ماه گذشته عملیات «Prosperity Guardian» را راه اندازی کرد. این عملیات یک نیروی چندملیتی تحت رهبری ایالات متحده برای محافظت از خطوط دریایی دریای سرخ است. مشارکت بسیاری از کشورهای غربی در این عملیات تنها محدود به تعدادی ملوان است و این تنها بریتانیا است که در همراهی با ایالات متحده کشتی‌هایی را برای شرکت در این عملیات فراهم کرده است.

از میان بازیگران منطقه‌ای عربستان سعودی و امارات متحده عربی به ائتلاف نپیوسته‌اند، که این امر به وضوح نشان‌دهنده این است رهبران این کشورها درک کرده‌اند انجام هر کاری که از اسرائیل حمایت می‌کند می‌تواند خطرات داخلی بسیاری را برای آن‌ها به دنبال دارد.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، روز دوشنبه در روزنامه دیلی تلگراف، تمایل بریتانیا به اقدام نظامی برای حفاظت از آزادی ناوبری را بیان کرد. او نوشت: «ما مایل به اقدام مستقیم هستیم و در انجام اقدامات بیشتر برای جلوگیری از تهدیدات آزادی کشتیرانی در دریای سرخ تردید نخواهیم کرد.

وی همچنین افزود: که حوثی‌ها «نباید دچار سوء تفاهم شوند: ما متعهد هستیم که بازیگران بدخواه را در قبال تصرف‌ها و حملات غیرقانونی مسئول بدانیم».

به باور بسیاری از کارشناسان، انگلیس و ایالات متحده در حال بررسی حملات هوایی به مواضع حوثی‌ها هستند. آمریکایی‌ها در روزهای گذشته اعلام کردند که نیروی دریایی این کشور سه قایق حوثی‌ها که یک کشتی کانتینری را در دریای سرخ هدف قرار داده بودند غرق کرده‌اند. براساس اظهارات مقامات پنتاگون، هلیکوپترهای آمریکایی به چهار قایق از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن که به یک کشتی تجاری متعلق به شرکت کشتیرانی مرسک حمله کرده بودند، شلیک کردند.

اخیرا مرسک اعلام کرد که خدمه کشتی‌ها سالم هستند اما آن‌ها تمام عملیات حمل و نقل خود در دریای سرخ را به مدت ۴۸ ساعت متوقف خواهند کرد. این حادثه آخرین مورد از نزدیک به ۲۰ حمله حوثی‌ها از زمان آغاز تهاجم همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به غزه بود که باعث شد برخی از شرکت‌های کشتیرانی مسیر دریای سرخ را به کلی ترک کنند.

به نظر می‌رسد که اوضاع در سواحل دریای سرخ در مجموع هرلحظه به سمت تشدید درگیری‌ها پیش می‌رود. انگلیس و ایالات‌متحده احتمالا بر حمله به برخی تاسیسات حوثی‌ها به منظور تحدید توان لجستیکی آن‌ها در حمله‌های آتی متفق‌القول و مصمم‌اند. اما به نظر نمی‌رسد که تمایلی به حضور در یک درگیری گسترش یافته و طولانی‌تر داشته باشد. به خصوص که اعزام ناوشکن البرز از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منطقه در بحبوحه این تنش‌ها، نشان دهنده این امر است که اگر آمریکایی‌های دچار اشتباه محاسباتی شوند، ممکن است عواقب سنگینی با گسترش درگیری‌ها در انتظارشان باشد.

در مجموع، باتوجه به تقلای آمریکایی‌ها برای توقف حملات حوثی‌ها و همچنین سر صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی، به وضوح می‌توان گفت که جمهوری اسلامی و محور مقاومت فعلا دست‌بالا را در این وقایع دارند و این ائتلاف غربی است که باید در اتخاذ تصمیمات خود احتیاط بیشتری به خرج دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha