کد خبر 233995
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

طاووسی در گفتگو با «حیات»:

مراسم‌ شهید پوریا احمدی در سکوت رسانه‌ای برگزار شد

مراسم‌ شهید پوریا احمدی در سکوت رسانه‌ای برگزار شد

نویسنده کتاب زخم پاییز گفت: مراسم‌ این شهید در سکوت رسانه‌ای و بدون هیچ اطلاعیه ای برگزار شد؛ چراکه در آن زمان معاندین حجله و اعلامیه‌های شهدا همچون شهید تقی‌پور را به آتش می‌کشیدند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ پوریا احمدی،  دومین بسیجی شهیدی بود  که 29 شهریور سال گذشته در اغتشاشات در منطقه پیروزی تهران بر اثر اصابت ضربات متعدد چاقوی آشوبگران مجروح شده  و 12 مهر  در بیمارستان فجر بخاطر شدت جراحات به شهادت رسید.

کتاب «زخم پاییز»، سی و ششمین جلد از مجموعه بیست و هفتی ها روایتی از زندگی این شهید مدافع امنیت به قلم فائزه طاووسی توسط انتشارات ۲۷ بعثت روانه بازار شد.

فائزه طاووسی، نویسنده این کتاب به خبرنگار گروه فرهنگی حیات گفت: نوشتن داستان زندگی شهید به پیشنهاد انتشارات بود و من نیز استقبال کردم. در ابتدای نگارش 22 ساعت مصاحبه تحویلم داده شد که تا پایان پروژه از خانواده و دوستان شهید باز هم مصاحبه های تکمیلی گرفتم. در این مصاحبه‌ها متوجه شدم پوریا احمدی هم محله‌ای است و من تا آن زمان او را نمی‌شناختم. این کتاب در ۱۳۶ صفحه همراه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه وارد بازار شد.

وی با بیان اینکه پوریا احمدی شهید گمنام مدافع امنیت بود در خصوص زوایه دید کتاب افزود: قالب کتاب زخم پاییز بیشتر اول شخص، سوم شخص و نقل قول مستقیم راویان بود. 

طاوسی  صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: پوریا احمدی زندگی بسیار معمولی داشت، راننده اسنپ بود، یک پسر خوب برای مادرش، یک همسر خوب و پدر خوب برای دخترانش بود، ولی در لحظات حساس و بزنگاه کشور نقطه طلایی زندگی‌اش  تصمیم درست را گرفت.  مراسم‌های این شهید در سکوت رسانه‌ای و بدون هیچ اطلاعیه ای برگزار شد چراکه در آن زمان معاندین حجله و اعلامیه‌های شهدا همچون شهید تقی پور را به آتش می‌کشیدند به همین دلیل سردار حسن زاده،فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران به خانواده شهید پیشنهاد داد برای  محافظت از خانواده اطلاع‌رسانی نشود.

 طاووسی در آخر صحبت‌هایش درباره ویژگی این کتاب  برای مخاطبان گفت: بخشی از ساختار کتاب متوجه روایت پیشینه خانوادگی شهید، بویژه مادر شهید است. مادر شهید به شخصه در زندگی کاری‌اش روایت‌هایی از دوران انقلاب و جنگ دارد که از دریچه نگاه یک پرستار فعال در دهه‌های 50، 60 و 70 به آن پرداخته شده است. به طور کلی محتوای کتاب، زندگی‌محور است و روایت راویان امکان نزدیکی و همزادپنداری با قهرمان کتاب یعنی پوریا را فراهم می‌کند. 

گفتنی است که فائزه طاووسی، متولد سال 66 است و نخستین کار او پژوهش درباره مستندنگاری تاریخ علم شیمی در ایران بود.  در ادامه بخشی از این کتاب را از زبان حسام احمدی (برادر شهید) می‌توانید بخوانید.

مراسم‌ شهید پوریا احمدی در سکوت رسانه‌ای برگزار شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha