کد خبر 233958
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

پروژه مشترک یحیی و مورایس؛ استعفا برای فرار از بحران

پروژه مشترک یحیی و مورایس؛ استعفا برای فرار از بحران

نتایج روز گذشته هفته پانزدهم رقابت‌های لیگ برتر منجر به استعفای دو سرمربی شکست خورده در کورس قهرمانی نیم فصل شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ روز گذشته دو دیدار حساس و مهم هفته پانزدهم لیگ برتر میان سپاهان و شمس آذر و همچنین میان پرسپولیس و مس رفسنجان برگزار شد و طی آن نتایجی رقم خورد که برخلاف انتظار فوتبالدوستان بود. ابتدا سپاهان قافیه را به تیم شمس آذر قزوین واگذار کرده و تن به شکست یک گله داد و بعد از آن پرسپولیس بود که با تساوی مقابل مس رفسنجان بحران زده شگفتی دیگر هفته را رقم زد تا این دو تیم نتوانند جایگاه خود را در جدول در هفته پایانی نیم فصل نخست ارتقا دهند.

اهمیت این دو بازی از جهت تعیین قهرمان نیم فصل رقابت‌های لیگ برتر بود و با علم به برد استقلال مقابل پیکان که روز قبل از آن رقم خورده بود، سپاهان یک تساوی برای عبور از استقلال و تکیه زدن به صدر جدول نیاز داشت و نتوانست این نتیجه حداقلی را کسب کند و از طرفی پرسپولیس هم از فرصت لازم برای گرفتن جای سپاهان و هم امتیاز شدن با استقلال در بالای جدول را از دست داد و نتیجه‌ای بهتر از تساوی یک - یک مقابل تیم رفسنجانی کسب نکرد.

این دو دیدار علاوه بر نتایج دور از انتظاری که داشت، حواشی و جنجال زیادی هم داشت که مربوط به تصمیمات داور مسابقه بود. سپاهانی‌ها به مردود شدن گل خودشان در دقیقه 3+90 که توسط رضا اسدی به ثمر رسید معترض بودند و همچنین عقیده داشتند داور در ثانیه‌های پایانی بازی یک پنالتی روی رامین رضاییان را ندیده است. از طرفی پرسپولیس هم دو امتیاز سوخته خودش در رفسنجان را حاصل تصمیمات اشتباه تیم داوری بازی می‌دانست و در نتیجه ژوزه مورایس و یحیی گل‌محمدی  بعد از بازی از سمت خود در سپاهان و پرسپولیس کناره گیری کردند.

مورایس: دیگر در ایران نمی‌مانم

مورایس بعد از شکست یک بر صفر مقابل شمس آذر قزوین از شرایط به وجود آمده برای تیمش بسیار عصبانی بود و به نیک فر مدیرعامل باشگاه سپاهان اعلام کرد که من از این وضعیت ناراحت و عصبانی هستم و می خواهم از ایران بروم. البته مدیرعامل باشگاه سپاهان سرمربی تیم را به آرامش دعوت کرده است. او که به دلیل اخراج از زمین مسابقه در نشست خبری بعد از بازی حضور نداشت استعفایش را شفاهی به اطلاع مدیرعامل باشگاه رساند و به او اعلام کرد دیگر توانایی ادامه دادن در ایران را ندارد.

اگرچه مسئولان سپاهان اعلام کردند در تلاش هستند تا نظر مورایس را برگردانند، اینطور عنوان شده که او روی تصمیم خودش مصر است و دیگر قصد ادامه همکاری با طلایی پوشان را ندارد. اگرچه دلیل استعفای مورایس ناراحتی از تصمیمات داور مسابقه عنوان شده ولی دو پیشنهاد خوب از لیگ برتر پرتغال به دست این سرمربی رسیده و چندی پیش خبر آن رسانه ای و حتی خود مورایس هم تلویحاً آن را تایید کرد ولی عنوان کرد که قصد جدایی از سپاهان و بازگشت به زادگاهش را ندارد. حالا مشخص نیست تصمیم مورایس برای جدایی چقدر جدی است و اینکه اگر واقعاً قصد رفتن دارد دلیل اصلی تصمیم او اشتباهات داور بازی با شمس آذر قزوین است و یا موقعیت شغلی بهتری که برایش فراهم شده است.

گل‌محمدی و یک حرکت تکراری

استعفای یحیی گل‌محمدی هم در پی تصمیم مورایس خبر داغ دیگری بود که روز گذشته مطرح شد و سروصدای زیادی بپا کرد. سرمربی سرخپوشان که به تصمیمات داور مسابقه با مس رفسنجان اعتراض داشت، آن را ضمیمه مشکلات دیگری که میان او و باشگاه از قبل وجود داشته کرده و در نست خبری اعلام کرد قصد دارد از سمتش کناره گیری کند.

او در این خصوص گفت: متاسفانه باید بگویم که با این شرایط من به شخصه نمی‌توانم ادامه دهم. من سه ماه پیش مشکل قرارداد داشتم که با باشگاه فسخ کردم اما یک حرکت دلگرم‌کننده از طرف باشگاه انجام نشد. از همین جا از همه پرسپولیسی‌ها تشکر می‌کنم و همه‌شان را به خدای بزرگ می‌سپارم و برای فرد جدید آرزوی موفقیت می‌کنم.

این برای چندمین بار است که گل محمدی از زمان حضورش در پرسپولیس استعفایش را از نیمکت این تیم اعلام می‌کند ولی تا کنون هیچ یک از این استعفا ها به جدایی او منجر نشده است و به نظر می‌رسد این بار هم تغییری در این وضعیت حاصل نشود. ضمن اینکه رضا درویش اعلام کرد با این استعفا مخالف است و مشغول مذاکره با بازیکنان مد نظر یحیی برای پنجره زمستانی است.

استعفا برای فرار از بحران

اگرچه مشکلاتی در تصمیمات داور بازی سپاهان - شمس آذر وجود داشت و گلایه سپاهان در این مورد به حق است ولی اشتباهات داوری در فوتبال ایران همیشه وجود داشته و بارها همین سپاهان از آن منتفع شده است و از طرفی سه شکست پیاپی در لیگ برتر برای تیمی که روی نیمکتش هم ستاره‌های سرشناسی دارد که داشتنشان آرزوی هر تیمی است، نمی‌توان برای فرار از مسئولیت فنی این نتایج صرفاً داوری را سیبل قرار داد. مورایس مربی بزرگ و نامداری است و تیم خوبی هم در سپاهان ساخته و نگرشش به پرورش استعدادهای جوان در کنار ستاره‌های سرشناس تیمش قابل تقدیر است ولی نمی‌توان شکست مقابل آلومینیوم و گل گهر و شمس آذر را صرفاً به اشتباهات داوری نسبت داد و مقایسه وضعیت این تیم ها با طلایی پوشان اصفهانی نشان می‌دهد حتی با اشتباهات فاحش داوری هم این تیم‌ها نباید شانسی مقابل تیم پرستاره اصفهانی داشته باشند. پس اگر حتی در بدترین حالت 50 درصد شکست های پیاپی این تیم را حاصل اشتباهات داوری بدانیم بازهم نیمی از آن به ضعف و اشتباهات فنی بر می‌گردد که جایی در صحبت‌های مورایس ندارد.

از سمت دیگر پرسپولیس هم به تصمیمات داور بازی معترض است و تساوی مقابل مس را به این موضوع ربط می‌دهد ولی کسی به این موضوع اشاره نمی‌کند که تیم بحران زده مس در 4 دیدار قبلی خودش 4 شکست سنگین تجربه کرده است و دو باخت 4 گله به ملوان و سپاهان و شکست مقابل استقلال خوزستان و گل گهر نشان می‌دهد پرسپولیس حتی با اشتباهات فاحش داوری هم می‌بایست با اختلاف از سد این تیم عبور کند و نمی‌توان توقف در رفسنجان را صرفاً به اشتباهات داوری نسبت داد.

نبود VAR در فوتبال ایران و البته پر اشتباه بودن داوران لیگ برتر باعث شده واکنش‌های منفی علیه تصمیمات داوران شکل اغراق شده به خودش بگیرد و راهی برای فرار از مسئولیت فنی شکست ها باشد و این اقدامی بود که از سوی مورایس و گل محمدی شکل گرفت. اتفاقاتی که فضای فوتبال ایران را بیش از قبل به سمت تنش می‌برد و هواداران تیم‌ها را به قولی به جان هم می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha