کد خبر 233474
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

در گفتگوی تفصیلی با رئیس شورای اصول‌گرایان تهران مطرح شد:

اولویت ما باید هم مشارکت و هم پیروزی در انتخابات باشد/ اگر ما به لیست واحد نرسیم، اصلاح‌طلبان می‌رسند

اولویت ما باید هم مشارکت و هم پیروزی در انتخابات باشد/ اگر ما به لیست واحد نرسیم، اصلاح‌طلبان می‌رسند

مهدی چمران گفت: برای نمایندگان مجلس فعلی برنامه‌های خوبی پیش بینی شده و برای هر کدام شان یک کارنامه عملکردی تنظیم کرده ایم که بر این اساس بتوانیم نمایندگان فعلی را ارزیابی کنیم و حتی از خود نمایندگان نظر بگیریم.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ مهدی چمران، معمار، مدرس بازنشسته دانشگاه تهران، سیاستمدار اصولگرای ایرانی و رئیس شورای شهر تهران در دوره ششم است. او در دوره دوم و سوم و سه سال از دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران، ریاست این شورا را عهده‌دار بود. چمران در حال حاضر ریاست شورای ائتلاف استان تهران را به عهده دارد و عضو شورای مرکزی و عضو کارگروه انتخابات شورای ائتلاف و از چهره‌های موثر این جریان است. چمران امروز در رابطه با انتخابات پیش‌رو، وحدت جریان انقلابی و آرایش سیاسی گروه‌های مختلف گفت‌وگویی داشته است که گزیده‌ای از آن را در اینجا مرور می‌کنیم. 

چمران در رابطه با خط مشی‌های کلی شورای ائتلاف اصول‌گرایان گفت: اصرار ما و دعوت ما -ما که می‌گویم یعنی شورای ائتلاف- از کل افراد و احزاب از ابتدا این بوده و این هم هست که با این شاخص‌هایی که گفتم همه در کنار هم باشیم. از خواست‌ها و آن چیزهایی که هست یک مقدار بکاهیم و بتوانیم با یک خواهش و درخواست کمتری در کنار هم قرار بگیریم و خب این خودش خیلی نعمت است و می‌تواند موجبات خیر کثیری را فراهم کند و ارزش‌های زیادی را برای ما به وجود بیاورد و موفقیت‌آمیز هم باشد.

وی با اشاره به مواردی از موفقیت‌های مجلس فعلی در حل مشکلات کشور افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند کلیت مجلس فعلی یک کلیت قابل قبول و مورد تأیید ایشان است و کارهای خوبی هم در این مجلس صورت گرفته و این نمایندگان تصمیمات خوبی هم گرفتند و امیدواریم تا پایان دوره ان‌شاءالله موفق باشند.

اختلافات درون گفتمانی

این سیاستمدار اصولگرا در پاسخ به سوال در رابطه با اختلافاتی که پس از انتخابات در میان نمایندگان متخب لیست این شورا باقی مانده بود گفت: بهترین کار این بود که فراکسیونی از نمایندگان شکل بگیرد. این فراکسیون شکل گرفت، ولی به هر حال آنگونه که انتظار داشتیم با هماهنگی صورت پذیرد، آن گونه شکل نگرفت. دلایل مختلفی هم داشت مثلا همین سختی‌هایی که ابتدای مجلس در ماجرای کرونا وجود داشت.

وی افزود: در مجموع اما هماهنگی‌ها در این مجلس خیلی بهتر و راحت‌تر بود. به همین دلیل هم کارها و تصمیمات عمده‌ای مثل قانون اقدام راهبردی درباره تحریم ها یکی از این چیزهایی بود که تکلیف ما را در دنیا مشخص کرد و از آن بی‌تکلیفی خارج کرد و وضع‌مان شفاف شد. نتایج موفقیت‌اش را هم امروز دیدیم که حتی توانستیم نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده خودمان را از خارج دریافت کنیم که این‌ها خودش موفقیت‌های بزرگی است، آن هم در این شرایط بسیار سختی که همه می‌خواهند ما را در دنیا بکوبند اما جایگاه خودمان را توانستیم در دنیا باز کنیم.

وضعیت کلی شورای ائتلاف اصول‌گرایان

رئیس شورای ائتلاف اصول‌گرایان تهران درباره وضعیت کلی شورای ائتلاف اصولگرایان درحال حاضر گفت: در حال حاضر اصرار و تلاشمان بر این است که ائتلاف حداکثری شکل بگیرد و همه در آن جای بگیرند و واقعا لیستی کامل بیرون بیاید. لیستی که مردم کاملاً مشخص و شفاف بدانند به چه کسانی می‌توانند رای بدهند. فی‌الحال هنوز کاملا به این موفقیت در این دوره نرسیده‌ایم.

چمران ادامه داد: حتما اطلاع دارید که ما در شورای ائتلاف اعلام کردیم کسانی که می‌خواهند در مسیر و فرآیند شورای ائتلاف قرار بگیرند، بیایند نام نویسی کنند که فکر می‌کنم نزدیک به ۷ هزار نفر در کل کشور نام نویسی کرده باشند. خب، این رقم خوبی است. یک عده‌ای هم باز به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که می‌خواهند بیایند، من هم می‌گویم بروید نام نویسی کنید، البته بعضی ها هم نمی‌دانستند و تا کنون نرفته اند.

وی افزود: برای نمایندگان مجلس فعلی هم برنامه های خوبی پیش بینی شده و برای هر کدام شان یک کارنامه عملکردی تنظیم کرده ایم که بر این اساس بتوانیم نمایندگان فعلی را ارزیابی کنیم و حتی از خود نمایندگان نظر بگیریم، حتی از مردم شهرشان یا شورای ائتلاف شهرشان نظر بگیریم که رفتارشان با مردم در این مدت چگونه بوده، راضی بودند یا نبودند و کلا نتایج خبری و انعکاس خبری آن‌ها را هم بگیریم و بعد بنشینیم و ارزیابی کنیم و این ارزیابی را تا پایان دوره نمایندگی شان ادامه می‌دهیم.

اصلاح‌طلبان و ر قبا

رئیس شورای شهر تهران در توضیح برآورد خود از فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز گفت: آنچه که الان دارند فعالیت می‌کنند، فکر می‌کنم به یک نتیجه مشخصی نرسیده‌اند ولی بنده برداشتم این است یا پیش‌بینی‌ام این است که بالاخره به یک فهرست واحدی خواهند رسید و به نظر واحدی دست خواهند یافت و مسیرشان مشخص خواهد شد. در این زمینه شاید در اصولگرایان به یک فهرست واحد نرسیم. می‌گویم شاید که امیدواریم برسیم. ولی شاید نرسیم، اما آن طرف را تقریبا پیش‌بینی این است که خواهند رسید. روی این مسئله خیلی باید دقیق شد؛ یعنی دوستان ما بدانند که بالاخره اگر می‌خواهند رقابتی صورت بپذیرد فضای رقابت این مدلی است.

لزوم تکثر و تضارب آرا

چمران در ادامه تاکید کرد که باید سلایق مختلف را به نحوی که فضا به سمت انکار یکدیگر نرود در دایره نظام حفظ کنیم  اظهار داشت: ما روی موضوعات مختلف‌مان باید تحلیل کنیم و بررسی کنیم و بعد تصمیم بگیریم نه اینکه چون حالا گروه ما چنین تصمیمی را گرفته، حتما این تصمیم حق و حقیقت است و اگر نگرفته باشد نیست. به نظرم کشمکش‌های سیاسی و حزبی که به وجود می‌آیند عموما به همین دلیل است که ما خودمان را حق و حقیقت می‌دانیم و بقیه را به حساب نمی‌آوریم. ما اگر خودمان را حق بدانیم و غیرخودمان را حتی اگر بدانیم که اعتقاداتشان هم درست است ولی چون با ما نیست، آنها را نپذیریم و بخواهیم به هر طریقی آنها را از صحنه به دور کنیم که این روش‌ از نظر اسلامی پسندیده نیست.

پیش‌بینی از میزان مشارکت

عضو شورای مرکزی و عضو کارگروه انتخابات شورای ائتلاف در پاسخ به سوالی در رابطه با پیش‌بینی خود از میزان مشارکت در انتخابات آینده گفت: بستگی دارد به شرایط روز. اگر شرایط مثبتی رخ بدهد مردم در انتخابات حضور بیشتری پیدا می‌کنند. چون ببینید یک عده‌ای هستند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند و عده‌ای هم هستند که عموما شرکت نمی‌کنند و آنها تقریبا در همین حدودند. یک عده‌ای هم هستند که بیشتر تمایل به شرکت دارند که اینها یک طیف وسیعی هستند و اینکه تمایل به شرکت دارند که البته حوادث روز روی آنها خیلی مؤثر است و تأثیر دارد. مثلا حوادث غزه تأثیر مثبتی را روی این افراد گذاشت. با نظرسنجی‌هایی که شما حتما دیدید بعد از این حوادث و قبل از این حوادث انجام شده،‌ میزان مشارکت را افزایش داده است. همه این ها بستگی دارد به فضای آن روز جامعه و اتفاقاتی که می افتد.

مشارکت یا پیروزی؟

چمران در پایان به این سوال که «آیا اولویت ما باید مشارکت در انتخابات یا پیروزی در آن باشد؟» اینطور پاسخ داد: من هر دو را با هم می‌دانم. یعنی مثل این است که بعضی وقت‌ها یک نفر بگوید من می‌خواهم یک فیلمی بسازم، کاری ندارم که کسی می‌خواهد فیلم را ببیند یا نبیند، برای دل خودم می‌خواهم بسازم. اگر ما یک فیلمی بسازیم ولی کسی نبیند، خب فایده‌ای ندارد. چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ ما یک نفر خوب انتخاب کنیم، ولی رأی نیاورد، خب، چه انتخابی کرده‌ایم؟ رأی نیاورده است. به جایش اگر کسی آمده و انتخاب هم شده که خوب نبوده و رای آورده، اگر این اتفاق هم بیفتد، اتفاق بدی است دیگر. بنابراین باید سعی کنیم اقداممان هم رای‌آور باشد و هم خیلی خوب باشد. این دو تا باید هر دو در کنار هم قرار بگیرند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha