کد خبر 233413
۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

ستاره‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان نیم فصل سرباز می‌شوند؟!

ستاره‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان نیم فصل سرباز می‌شوند؟!

مساله خدمت سربازی بازیکنان فوتبال ممکن است در پنجره زمستانی منجر به جدایی چند چهره سرشناس از تیم‌های مدعی قهرمانی شود.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ماجرای خدمت سربازی بازیکنان فوتبال همیشه یکی از مباحث مهم و مورد بحث در این رشته ورزشی میان بازیکنان، علاقه مندان به فوتبال و رسانه‌ها بوده و در طول سالیان اخیر تصمیمات مختلفی به شکل آزمون و خطا در این خصوص گرفته شده است و اخیراً هم در ابتدای فصل جاری قانون جدید ابلاغ شد که نگرانی‌های زیادی برای فوتبالیست‌ها به دنبال داشت و به احتمال زیاد در پایان فصل درگیری و حواشی زیادی در خصوص اعزام فوتبالیست‌های مشمول خواهیم داشت ولی حالا صحبت از اعزام چند ستاره مطرح دنیای فوتبال در مقطع نیم فصل است.

یکی از بازیکنانی که از ابتدای فصل ماجرای اعزامش به خدمت سربازی مطرح بود، میلاد سرلک بود که طبق قانون قبلی برای تعویق زمان اعزامش باید به اردوی تیم ملی دعوت می‌شد و وقتی در فهرست امیر قلعه‌نویی جای گرفت این مشکل موقتاً برایش برطرف شد ولی چندی بعد بود که ابلاغیه سازمان نظام وظیفه و لغو معافیت موقت ملی‌پوشان فوتبال این پوئنی که در اختیار سرلک و سایر ملی‌پوشان بود را منتفی کرد و اینطور عنوان شد که فوتبالیست‌های مشمول سربازی باید به فکر سپری کردن دوران خدمت خود باشند. این البته مشکل بزرگی بود که در ابتدای شروع فصل می‌توانست اکثر تیم‌های لیگ برتری را با مشکل کمبود بازیکن روبرو کند و رایزنی‌های مختلفی در این خصوص صورت گرفت تا خدمت فوتبالیست‌های مشمول تا پایان فصل به تعویق بیافتد.

با این وجود هفته گذشته محمدحسین میثاقی، مجری برنامه فوتبال برتر از اعزام میلاد سرلک و محمد عمری به خدمت سربازی خبر داد و اعلام کرد این دو بازیکن باید نیم فصل به خدمت سربازی بروند. این موضوع واکنش‌های مختلفی به همراه داشت تا اینکه گل‌محمدی در نشست خبری بازی با نساجی این موضوع را رسماً تایید کرد و گفت: میلاد سرلک قطعاً نمی‌تواند در نیم‌فصل دوم ما را همراهی کند و راهی سربازی می‌شود.

حالا طبق موارد مطرح شده در رسانه‌ها، این اتفاق فرق برای سرلک رخ نمی‌دهد و چند بازیکن دیگر هم در گیرو دار چنین مشکلی هستند و احتمالاً نیم فصل تیم‌های خود را ترک خواهند کرد.

کدام بازیکنان مشمول می‌شوند؟

طبق قوانین پیشین، ملی‌پوشان فوتبال ایران که شرایط اعزام به خدمت سربازی را داشتند، درصورت دعوت به فهرست تیم ملی از یک دوره تعویقی برای خدمت سربازی بهره‌مند می‌شدند اما این قانون در پی چالش‌های به وجودآمده در سال‌های گذشته دچار تغییر شده و حالا منابع انسانی نیروهای مسلح اقدام به لغو این قانون کرده و اسفندماه امسال ملی‌پوشانی که از این امتیاز استفاده می‌کنند، آخرین دوره این تعویق را پشت سر خواهند گذاشت.

اما در این بین نگرانی‌ها درباره سرنوشت بازیکنانی که با به تعویق انداختن خدمت سربازی از معافیت تحصیلی نیز استفاده نکرده‌اند، به گوش می‌رسد. تعدادی از این بازیکنان که در لیگ فوتبال ایران در تیم‌های شاخص مشغول به کار هستند، شاید مجبور باشند همین نیم فصل، باشگاه خود را تغییر داده و به یک تیم نظامی ملحق شوند که این می‌تواند یک ضربه بزرگ به دوران حرفه‌ای آنها و البته باشگاه‌شان باشد. در حال حاضر تیم‌های ملوان در سطح اول فوتبال ایران و فجرسپاسی در لیگ دسته اول پذیرای بازیکنان سرباز هستند.

طبق اعلام رسانه‌ها، برخی از چهره‌های سرشناس عبارتند از: ابوالفضل جلالی ( مدافع چپ استقلال)، رضا میرزایی (هافبک استقلال)، میلاد سرلک (هافبک پرسپولیس)، محمد عمری (وینگر پرسپولیس)، امید نورافکن (هافبک ملی‌پوش سپاهان)

این نفرات از جمله شاخص‌ترین چهره‌های لیستی هستند که در انتظار نگاه ویژه ستاد کل نیروهای مسلح هستند که وضعیت خدمت آنها می‌تواند نیم فصل باعث جدایی‌شان از تیم‌هایی شود که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستند.

به‌جز این چهره‌ها، بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش و سردار آزمون، دو لژیونر شاخص فوتبال ایران هم از معافیت‌های موقت استفاده می‌کنند و سامان قدوس، بازیکن تیم برنتفورد نیز با توجه به داشتن پاسپورت دوم از قانون سه بار ورود به ایران استفاده می‌کند. همچنین پیام نیازمند هم ظاهرا با استفاده از قانون کفالت، مسئله سربازی خود را حل خواهد کرد.

تلاش وزارت ورزش برای حل مساله

سرباز شدن یکباره تعداد زیادی از بازیکنان شاغل در لیگ برتر می‌تواند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد و از همین رو وزارت ورزش به دنبال رایزنی برای حل مشکل برخی از این نفرات است و شنیده می‌شود وزیر ورزش با ارسال نامه‌ای به منابع انسانی نیروهای مسلح برای دریافت مجوز موقت این چهره‌ها تا پایان خرداد مکاتبه کرده و در انتظار پاسخ است.

اگر این درخواست مورد موافقت قرار نگیرد، این بازیکنان تا اسفند می‌توانند در خدمت تیم خود باشند و پس از آن باید خود را برای انتقال به یک تیم نظامی آماده کنند و از آن‌جایی که بازه نقل و انتقالاتی در آن زمان بسته شده، چالش تازه‌ای در مسیر فوتبالی آنها خواهد بود؛ بنابراین در صورت عدم تعیین تکلیف شاید آنها نیم فصل به یک تیم نظامی بروند.

ملوان و تارتار خوشبخت می‌شوند؟

نگرانی‌ها درباره سرنوشت بازیکنانی که با به تعویق انداختن خدمت سربازی از معافیت تحصیلی نیز استفاده نکرده‌اند، به گوش می‌رسد و اگر با درخواست وزارت ورزش موافقت نشود تعدادی از این بازیکنان که در لیگ فوتبال ایران در تیم‌های شاخص مشغول به کار هستند، شاید مجبور باشند همین نیم فصل، باشگاه خود را تغییر داده و به یک تیم نظامی ملحق شوند که این می‌تواند یک ضربه بزرگ به دوران حرفه‌ای آنها و البته باشگاه‌شان باشد. در حال حاضر تیم‌های ملوان در سطح اول فوتبال ایران و فجرسپاسی در لیگ دسته اول پذیرای بازیکنان سرباز هستند.

به نظر می‌رسد در صورت عدم رفع این مشکل، اولویت بازیکنان مطرح با پیوستن به ملوان باشد که در لیگ برتر حضور دارد و این تیم که نیم فصل اول نتایج خوبی با هدایت تارتار کسب کرده بود، ممکن است نیم فصل دوم با حضور چند ستاره مطرح در ترکیب اصلی خودش مواجه شود و این می‌تواند وضعیت آنها را تا حد زیادی دگرگون کند.

مهدی تارتار، سرمربی تیم فوتبال ملوان بندر انزلی با اشاره به جذب بازیکنان سرباز در نیم فصل بیان کرد: ما محدودیت جذب بازیکن داریم، اما از بازیکنان باکیفیت که انگیزه داشته باشند، استقبال می‌کنیم و انگیزه برای ما اهمیت بیشتری دارد زیرا بازیکنان باید بدانند که ملوان تیم کوچکی نیست که فقط مدت سربازی خود را سپری کنند.

در کنار اینها برخی از این بازیکنان هم با توجه به محدودیت عنوان شده در فهرست ملوان مجبور می‌شوند به لیگ یک و تیم فجرسپاسی بروند، تیمی که از مدعیان صعود به لیگ برتر است و اضافه شدن چند بازیکن کلیدی لیگ برتری به جمع آنها قدرت مضاعفی در رقابت برای بازگشت به لیگ برتر خواهد داد. بازگشت فجر به لیگ برتر و حضور همزمان دو تیم نظامی در سطح اول فوتبال ایران استقبال از فوتبالیست‌ها برای زودتر رفتن به خدمت سربازی را بیشتر خواهد کرد.

ستاره‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان نیم فصل سرباز می‌شوند؟!

 باید دید در نهایت چه سرنوشتی در انتظار بازیکنان مشمول خواهد بود. آیا وزارت ورزش موفق خواهد شد تا پایان فصل برای آنها از سازمان نظام وظیفه فرجه بگیرد یا نفرات عنوان شده در نیم فصل باید تیم‌های خود را تغییر دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha