کد خبر 233374
۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰

مسکو خواستار استفاده از «تمام تجربیات انباشته شده» برای حل بحران منطقه است

مسکو خواستار استفاده از «تمام تجربیات انباشته شده» برای حل بحران منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز جمعه خواستار استفاده از تمام تجربیات انباشته شده برای حل بحران منطقه غرب آسیا، تحت سازوکار جدید حمایت خارجی پیشنهادی روسیه شد که شامل کشورهای منطقه می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ در ماه نوامبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ایجاد مکانیزمی با حمایت خارجی را برای تضمین راه حل دو دولتی برای مناقشه در فلسطین پیشنهاد کرد و گفت که این مکانیسم باید بیانگر کشورهای منطقه باشد تا بتوانند کاری را که گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه نتوانست از عهده‌اش بر آید،‌ انجام دهند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره اظهار کرده است: یک سازوکار به‌روز شده ویژه مورد نیاز است. شما می‌پرسید چرا گروه چهارجانبه کافی نیست؟ من از سرگئی لاوروف نقل می‌کنم که این کمیته در نمایندگی از کشورهای منطقه شکست خورده است... تمام مبنایی که ایجاد شده است باید و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

زاخارووا به شبکه روسی ۲۴ افزود: تجربه انباشته شده در این زمینه به ویژه شامل نتایج کنفرانس‌های ویژه، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نشست‌های گروه چهارجانبه درباره خاورمیانه است.

گروه چهارجانبه خاورمیانه متشکل از سازمان ملل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه در سال ۲۰۰۲ در مادرید به منظور میانجیگری در روند صلح منطقه تأسیس شد. هدف از فعالیت‌های کمیته چهارجانبه توسعه اقتصاد فلسطین و توانمندسازی نهادهای آن و همچنین ترویج راه‌حل دو دولتی برای مناقشه بود.

در ژوئن ۲۰۲۳، لاوروف گفت که "دیپلماسی جمعی برای تسهیل حل و فصل مساله اعراب و اسرائیل متوقف شده است"، که علت آن عمدتا به دلیل تصمیم ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای "تعلیق یکجانبه فعالیت‌های کمیته چهارجانبه خاورمیانه بوده است".

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha