کد خبر 233094
۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰

«حیات» گزارش می‌دهد؛

حکمفرمایی قانون جنگل در فوتبال ایران/ قوانین من در آوردی تنها برای ضعیف‌ترها

حکمفرمایی قانون جنگل در فوتبال ایران/ قوانین من در آوردی تنها برای ضعیف‌ترها

شکسته حکم کمیته انضباطی توسط کمیته استیناف در خصوص امتیازهای کسر شده از سپاهان و پرسپولیس حواشی و جنجال‌های حاکم بر فوتبال باشگاهی کشور را افزایش داد و بار دیگر این مساله را ثابت کرد که قوانین فوتبال ایران در عمل چندان قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ روز گذشته کمیته استیناف فدراسیون فوتبال طی بیانیه‌ای، آرای صادره از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال را باطل کرد؛ احکامی که در ابتدای فصل و برای رعایت نکردن سقف بودجه از سوی تیم‌های سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران صادر شده بود.

طبق تصمیم جدید کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، امتیازهای کسر شده از سپاهان (۴ امتیاز) و پرسپولیس (یک امتیاز) به حساب این دو تیم بازگشت و تغییراتی در جدول لیگ برتر به این واسطه شکل گرفت که واکنش‌های منفی زیادی از سوی باشگاه‌های مختلف و مخاطبین فوتبال و رسانه‌ها در این خصوص شکل گرفت.

این موضوع در راستای قانونی است که ابتدای فصل از سوی فدارسیون فوتبال اعلام شد و طی آن برای باشگاه‌ها سقف بودجه در نظر گرفته شده و به واسطه آن محدویت‌هایی در هزینه‌های یک فصل فوتبالی‌شان و امضای قرارداد با اعضای کادرفنی و بازیکنان اعمال شد و اگرچه عنوان می‌شد این قانون هم مثل قوانین مشابه قبلی قابل اجرا نیست ولی سران فدراسیون فوتبال و در رأس آن مهدی تاج تاکید داشتند که قانون ابلاغ شده به‌طور دقیق اجرا و رعایت آن با ریزبینانه‌ترین حالت ممکن رصد خواهد شد و با متخلفین هم برخورد سختی صورت خواهد گرفت.

بعد از حکم کمیته انضباطی مبنی بر کسر ۴ امتیاز از سپاهان و یک امتیاز از پرسپولیس به همراه جرایم سنگین مالی این طور به نظر می‌رسید که این بار وعده فدراسیون عملی خواهد شد و با برخورد متفاوتی نسبت به نقض قانون در مقایسه با موارد مشابه گذشته هستیم ولی در نهایت شکستن این حکم از سوی کمیته استیناف نشان داد قرار نیست جدیتی در قوانین و اجرای آن و برخورد با تخلف از آن صورت بگیرد. این موضوع اعتراضات زیادی به دنبال داشت.


پول بده، قانون را دور بزن

اولین موردی که در برخورد ارکان قضایی فدراسیون فوتبال با تخلف از رعایت سقف بودجه به چشم می‌خورد، پابرجایی جرایم سنگین مالی است. حکم کمیته انضباطی علیه باشگاه سپاهان کسر ۴ امتیاز و پرداخت جریمه ۴۰ میلیارد تومانی بود و مشابه این حکم هم برای پرسپولیس با کسر یک امتیاز و پرداخت جریمه ۱۰ میلیارد تومانی صادر شد. در این میان کمیته استیناف که حکم به بازگشت امتیازات کسر شده داد، جرایم سنگین مالی به قوت خود باقی ماند و به عبارتی تنها جریمه در نظر گرفته شده برای نقض قانون موجود جریمه مالی است.

به عبارت ساده‌تر اینطور به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال به باشگاه‌ها اجازه داده سقف بودجه در نظر گرفته شده را دور بزنند مشروط بر اینکه جریمه نقدی آن را به حساب  فدراسیون واریز کنند و این نوعی چراغ سبز به باشگاه‌های متمول است و البته بی‌قانونی و بی‌عدالتی در حق باشگاه‌هایی که شرایط مالی خوبی ندارند.

 ویژه برنامه مجله فوتبال شبکه خبر، شب گذشته آیتم جالبی در واکنش به این موضوع پخش کرد و بخشی از فیلم سینمای چارلی چاپلین را به نمایش گذاشت که در آن پسر بچه‌ای با هماهنگی چاپلین با سنگ اقدام به شکستن شیشه خانه‌ها می‌کرد و خود چاپلین به عنوان شیشه بر در محل حاضر شده و از این طریق برای خودش درآمدزایی می‌کرد. این ماجرا به قوانین و شکل اجرای آن توسط فدراسیون فوتبال ربط داده شده است.


باشگاه استقلال: ساده لوح بودیم

مطابق انتظار اولین باشگاهی که نسبت به این ماجرا واکنش منفی نشان داد استقلال بود که بابت این حکم هم از لحاظ فنی متضرر شده و هم جایگاهش در جدول با تغییر روبرو شد. باشگاه استقلال از ابتدای فصل خودش را ملزم به رعایت قانون دانسته و تلاش کرد تا از سقف بودجه مورد نظر عبور نکند و در این راستا مجبور شد قید چند بازیکن خودش و همچنین گزینه‌هایش در نقل و انتقالات را بزند و در چند مرحله هم بازیکنان و کادرفنی اقدام به کاهش قرارداد خود کردند.

باشگاه استقلال بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کرد و با خواندن روز ۵ دی به عنوان روز بی‌قانونی در فوتبال ایران نوشت:

 باشگاه استقلال با محکوم کردن این نمایش خجالت‌آور و این بی‌قانونی محض از این پس خود را ملزم به رعایت قوانین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌داند.

 به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال از این قانون تنها برای تامین منابع مالی خود استفاده کرد چرا که امتیاز تیم‌های خاطی برگردانده شده اما جریمه‌های مالی پابرجا مانده تا حاصل فعالیت‌های فرا قانونی برخی تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات، درآمدزایی میلیاردی فدراسیون فوتبال باشد.

این حکم که به منزله یک قانون‌شکنی آشکار در تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد شد، بی‌شک راه تخلف را به تمامی باشگاه‌ها آموزش خواهد داد که قانون را زیر پا له کنند و جریمه‌اش را بپردازند.

 باشگاه استقلال این قانون‌شکنی آشکار را محکوم کرده و پیشنهاد می‌کند روز ۵ دی در تقویم فوتبال ایران به عنوان روز بی‌قانونی ثبت شود.

همچنین جواد نکونام، سرمربی استقلال هم در گفتگو با رسانه رسمی باشگاه اعتراض تندی به این تصمیم داشت و اعلام کرد:

روزی که با صدای بلند اعلام کردم قانون فوتبال را باید علی دایی و فوتبالی‌ها بنویسند به خاطر همین روزها بود. من اگر حرفی می‌زنم دلم به حال باشگاهی می‌سوزد که حقش را در روز روشن خورده‌اند. اگر بخواهم درباره مشکلاتی که قانون سقف بودجه برای‌مان ایجاد کرد بنویسم ۱٠ جلد کتاب می‌شود. فقط از دوستان خواهش می‌کنم که دیگر در این فوتبال حرف از عدالت نزنند. هوادار استقلال دیگر نمی‌پذیرد که در این فوتبال رقابت برابر، فیرپلی و جوانمردانه وجود دارد. کجا هستند دوستانی که می‌گفتند نتایج تیم‌های متخلف سه بر صفر می‌شود؟! الان جواب هوادار استقلال را چه کسی می‌دهد؟

مهدی هژبری، معاون ارتباطات باشگاه استقلال هم روی خط برنامه مجله فوتبال شبکه خبر گفت:

اتفاقی که من را خیلی ناراحت می کند این است که باشگاه استقلال به خاطر رعایت قانون سرافکنده شده ایم و باشگاه هایی که قانون سقف قرارداد را رعایت نکردند سربلند شدند و امتیازهای آنها برگشت.

سوال من این است که پنج قاضی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، قوانین را نمی دانستند و فقط کمیته استیناف قوانین را می دانست؟ این بیشتر یک شوخی است.

واقعیت این است همانطور که جوادنکونام سرمربی استقلال گفت ما ساده لوح بودیم که فکر کردیم در فوتبال ایران قانون حرف اول را می زند،حق با آقای نکونام است و ما سادگی کردیم و گول فدراسیون فوتبال را خوردیم.

خواهش می کنم آقای مهدی تاج به حکم اشتباه کمیته استیناف ورود کند و جلوی این اتفاق را بگیرد وگرنه باشگاه استقلال هم مجبور است به قوانین بی توجه باشد.

به هر جهت باشگاه استقلال خود را متضرر از قانونی می‌داند که آن را رعایت کرده ولی سایرین بابت شکستن آن تنبیه نشدند.


پرسپولیس هم معترض است

اگرچه پرسپولیس هم در ظاهر از حکم کمیته انضباطی منتفع شده است ولی با یک حساب و کتاب ریاضی پرسپولیس یک امتیاز این حکم به حسابش اضافه شده ولی در رقابت با سپاهان در کورس ۳ امتیاز به زیان سرخپوشان شده است.

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس در این باره گفت:

سرانجام حکم فرمایشی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال صادر و یکبار دیگر مشخص شده کسانی که پایبند به قانون هستند باید دچار ضرر بشوند. بیشترین ضرر را پرسپولیس متحمل شد چون مقید بود باید به قانون پایپند باشد این شعار بیش نبود. ریاست فدراسیون! شما که جسارت اجرای قانون را ندارید چه شویی اجرا کردید که بگویید ما می‌توانم قانون را اجرا کنیم؟ اگر مشکلات کم پولی بود، راه‌های دیگر را انتخاب می‌کردید. ۴۰ میلیارد و ۵۰ میلیارد برای   فدراسیون فوتبال تامین شد. آقای تاج باید پاسخگو باشد اما او خودش را پاسخگو نمی‌داند و احتمالا برای کنگره به خارج از کشور می‌رود تا آب‌ها از آسیاب بیفتد. رقبای ما تهاتر کردند، با کارهایی بازیکنانی که می‌خواستند را جذب کردند و هر کاری دلشان می‌خواست کردند و پرسپولیس بیشتر ضرر کرد. وقتی می‌گفتم ای کاش قهرمان نمی‌شدیم فکر این روزها را می‌کردم چون خیلی‌ها برنمی‌تابند که پرسپولیس قهرمان شود. برخی با حیله‌هایی می‌خواستند پرسپولیس قهرمان نشود اما ما با تلاش خودمان به قهرمانی رسیدیم.

همچنین یحیی گل محمدی هم در این خصوص اظهار داشت:

چند نفر نشستند و قانونی را گذاشتند و تیم‌ها را جریمه و محروم کردند و حالا دوباره امتیازات برگشت! این اتفاقات فقط در فوتبال ایران می‌افتد و جای دیگری این اتفاقات را نمی‌بینیم. این وسط فقط سر پرسپولیس کلاه رفت. البته این کلاه تنگ است (اشاره به کلاه خودش)، وگرنه کلاه گشادی سر پرسپولیس رفت. انگار همه چیز دست به دست هم داد و تصمیماتی گرفته شد که سر پرسپولیس کلاه برود، وگرنه هدف دیگری نمی‌توانم پیدا کنم. هدف از وضع قوانین جدید چه چیزی بود؟ وقتی به این اتفاقات نگاه می‌کنم، فقط به یک مسئله می‌رسم، اینکه می‌خواستند پرسپولیس را ضعیف کنند.


واکنش سایر باشگاه‌ها

اگرچه اتفاقی که در امتیازات سپاهان و پرسپولیس رخ داد به جنگ بالای جدول ارتباط دارد و اثر مستقیمش روی کورس قهرمانی مسابقات است ولی سایر باشگاه‌ها هم نسبت به این اقدام کمیته استیناف معترض شدند. یکی از آنها تراکتور است که شانس قهرمانی خود را با این ۴ امتیاز پایین می‌بیند. سعید مظفری‌زاده، سرپرست باشگاه تراکتور در صفحه شخصی خودش نسبت به این موضوع واکنش کنایه آمیزی داشت.

حکمفرمایی قانون جنگل در فوتبال ایران/ قوانین من در آوردی تنها برای ضعیف‌ترها

همچنین سعید دقیقی، سرمربی شمس آذر قزوین در صفحه شخصی خودش اشاره‌ای به بازگشت امتیاز دو تیم بالای جدول و عدم بازگشت امتیاز تیم تحت هدایت خودش دارد و به این موضوع معترض است. اگرچه ماجرای کسر امتیاز از شمس آذر به دلیل متفاوتی از سپاهان و پرسپولیس بوده است.

حکمفرمایی قانون جنگل در فوتبال ایران/ قوانین من در آوردی تنها برای ضعیف‌ترها

محمد رجائیان، مدیرعامل باشگاه آلومینیوم که پیگیری زیادی نسبت به تخلفات تیم‌های متمول لیگ داشته و در ماه‌های گذشته شکایات مختلفی از باشگاه‌های بالای جدول ترتیب داده است هم به این ماجرا واکنش نشان داد و در گفتگویی اظهار داشت:

این جریان‌سازی و مدل تفکری که حاکم شده و این تیم‌ها جریمه و از آنها امتیاز کم شده به باشگاه‌ها ربط نداشته است، بلکه یک ساز و کار را دوستان در سازمان لیگ طراحی کرده‌اند، سقف قرارداد تعیین و یکسری محدودیت و لوازم و شرایط برای اینکه اتفاقات خاصی نیفتد و شرایط یکسانی برای تیم‌ها جاری باشد، مشخص و تعیین شد. به نظر من با این رویه شاهد هرج و مرج خواهیم بود، به طوری که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود


کارشناس حقوقی: فدراسیون به دنبال درآمدزایی است

رسول باختر، کارشناس حقوقی ورزش در گفتگو با حیات در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: مساله اصلی که در اینجا مشکل‌ساز شده، این است که باشگاه‌هایی که چنین قانونی را رعایت کردند، معترض به نقض حقوق خود هستند و حرف آنها هم منطقی است و می‌گویند ما این قانوان را رعایت کردیم و نسبت به باشگاهی که از آن تخلف کرده متضرر شدیم. اینکه شما برای چنین تخلفی جریمه مالی در نظر بگیرید، یعنی مسیر را برای تخلف باشگاه‌های متمول باز کردید. اینکه برای هر تخلف جریمه ۱۰ میلیاردی در نظر گرفته می‌شود، هم مشخص نیست بر چه مبنایی صورت گرفته و منطق پشت آن چیست و این ۱۰ میلیارد از کجا آمده است؟

وی اضافه کرد: ولی اینطور به ذهن می‌رسد که فدراسیون فوتبال جرایم و تخلفات را بعضاً به چشم یک منبع درآمد برای خودش می‌بیند. شما حساب کنید چند باشگاه متخلف داشته باشیم و به این شکل جریمه شوند یک درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی برای فدراسیون فوتبال به همراه دارد که در جای خودش رقم قابل توجهی است.


اعتراضی که به حق است

اگرچه کمیته استیناف خودش را بابت حکم صادره محق می‌داند و دلایلی برای بازگشت امتیازات کسرشده دارد که به ظاهر درست و منطقی به نظر می‌رسد ولی با نگاهی به سیر اتفاقات رخ داده از ابتدای فصل تا کنون می‌توان به باشگاه‌های معترض از این حکم هم حق داد چرا که باشگاهی خود را ملزم به رعایت محدودیت اعمال شده دانسته و از لحاظ فنی متضرر شده است و حالا می‌بیند باشگاه متخلف با جریمه و تنبیه درخوری از این بابت روبرو نشده است. معمولاً در قوانین این چنینی که محدودیت‌های مالی برای یک مجموعه اعمال می‌کند، با جریمه مالی برخورد نمی‌شود چرا که این خودش به نوعی ایجاد روشی برای دور زدن قانون است.

به نظر می‌رسد اتفاقات رخ داده در این چند ماه به شکست یک قانون من درآوردی دیگر در فدراسیون فوتبال ختم شده و بدین ترتیب به زودی شاهد لغو آن خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha