کد خبر 232930
۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

مسکو: دیداری دوجانبه میان پاشینیان و علی‌اف برنامه‌ریزی نشده است

مسکو: دیداری دوجانبه میان پاشینیان و علی‌اف برنامه‌ریزی نشده است

سخنگوی کرملین اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای دیدار دوجانبه میان رهبران باکو و ایروان در نشست غیررسمی کشورهای مشترک‌المنافع برنامه‌ریزی نشده است.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) گفت که هیچ دیدار دوجانبه‌ای بین نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در اجلاس غیررسمی کشورهای مشترک‌المنافع برنامه‌ریزی نشده است.

با این‌ وجود، سخنگوی کرملین تصریح کرد که همه شرکت‌کنندگان در این نشست می‌توانند در حاشیه این رویداد گفتگو کنند.

او در پاسخ به پرسشی درباره احتمال گفت‌وگوی دوجانبه میان رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای نشست دوجانبه وجود ندارد. اما همه می‌توانند در حاشیه اجلاس گفت‌وگو کنند.

تنش‌های این دو کشور منطقه قفقاز در ماه سپتامبر به اوج خود رسید. باکو در ۱۹ سپتامبر از آغاز عملیات «ضدتروریستی» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه بوده و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارمنی‌ها از قره‌باغ را داشته است.

در نهایت وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه، توافقی میان طرف آذربایجانی و نمایندگان قره‌باغ مبنی بر توقف کامل درگیری‌ها حاصل شد. به گفته آنها، اجرای این توافق‌ها با هماهنگی فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد. چند روز بعد هم استقلال‌طلبان قره‌باغ تمامی اظهارات پیشین مبنی بر اعلام استقلال از جمهوری آذربایجان را پس گرفتند.

پیش‌تر حکمت حاجی‌اف، مشاور رئیس‌جمهوری آذربایجان در امور سیاست خارجی گفت: تقابل نظامی به پایان رسیده است. در واقع آذربایجان تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود را احیا کرده و به اشغال نظامی ۳۰ ساله قلمرو خود پایان داده است. باکو در انتهای جنگ ۴۴ روزه در ۲۰۲۰ اعلام کرد که برای امضای توافق صلح با ارمنستان آماده است و همچنین پنج اصل اساسی و متن معاهده صلح را نیز پیشنهاد داد. در حال حاضر مستقیماً با طرف ارمنی در حال گفت‌وگوی دیپلماتیک هستیم.

وی افزود: در هفتم دسامبر دو کشور در بیانیه‌ای مشترک از قصد خود برای پیشبرد دستورکار صلح و اجرای اقداماتی در راستای اعتمادسازی خبر دادند. می‌توان گفت که آذربایجان و ارمنستان در سه ماه گذشته در آرام‌ترین وضعیت در تاریخ استقلال خود قرار داشته‌اند. هیچ جنگی در کار نیست، خبری از تخاصم و درگیری نیست و سربازها به سربازخانه‌های خود بازگشته‌اند. صلح نسبی برقرار شده و حالا وقتش رسیده تا این را به یک صلح پایدار بدل کنیم؛ از جمله با امضای توافق صلح.

از سوی دیگر، از ۲۰۲۰ تا تسلط باکو بر قره‌باغ در ۲۰۲۳، نیروهای صلح‌بان روسیه در این منطقه حضور داشتند. ایروان که حامی تلاش اکثریت ارمنی‌تبار منطقه قره‌باغ برای جدایی از جمهوری آذربایجان بود، از روسیه به دلیل عدم حمایت از ارمنستان در مقابله با حمله نیروهای جمهوری آذربایجان، گله‌مند است.

پیش‌تر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از حضور در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی خودداری کرد و این رویدادی دیگر در مجموعه وقایعی بود که از سرد شدن روابط روسیه و ارمنستان نشان دارد. همچنین پاشینیان پیش‌تر رزمایش برنامه‌ریزی‌شده سازمان پیمان امنیت جمعی در خاک خود را لغو کرد و در ماه اکتبر نیز از حضور در نشست «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» خودداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha