کد خبر 232809
۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸

آنچه باید درباره ناصر طهماسب بدانیم + فیلم

آنچه باید درباره ناصر طهماسب بدانیم + فیلم

مرحوم طهماسب صاحب صدایی منحصر به فرد بود و این توانایی را داشت که با صدایی که اندازه‌اش زیاد بالا و پایین نمی‌رود درونیات و حس و حال یک شخصیت را طوری بیان کند تا بیننده بداند آن کاراکتر آدمی مهربان است یا زورگو. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ ناصر طهماسب دوبلور و گوینده پیشکسوت کشورمان، یکم دی ۱۴۰۲ بر اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت. او دو هفته پیش به علت سکته مغزی در ییمارستان بستری شد. تشییع و خاکسپاری مرحوم ناصر طهماسب در سکوت کامل خبری انجام شد و پس از خاکسپاری جزئیات درگذشت او توسط خانواده وی اعلام شد.

طهماسب فعالیت دوبله را به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۴۰ آغاز کرده بود و نقش مدیر دوبلاژ را در آثاری همچون جلال‌الدین، قاب‌های خالی، هیام، مسافر ری، لاک پشت، پاییز بلند، سفر و گلهای داوودی بر عهده داشته است. وی همچنین دوبلور نقش بازیگران مختلف در آثار مطرح سینمای جهان از جمله هارولد لوید، هنری فوندا، آنتونی پرکینز، جک نیکلسون و دیوید جانسن است. 

او راوی سریال‌ سرباز از هادی مقدم دوست، فیلم سینمایی سن‌پطرزبورگ از بهروز افخمی و رئالیتی شو جوکر از احسان علیخانی بوده است.

حضور در فیلم سینمایی «راه دوم» و «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی و مجموعه تلویزیونی «مرگ تدریجی یک رویا» و «کلانتر ۳» ازجمله تجربه‌های وی در این عرصه به عنوان بازیگر بود. همچنین نویسندگی «زن امروز» و «پرواز را به خاطر بسپار» را برعهده داشت.

گویندگی به‌جای جک نیکلسون در «دیوانه از قفس پرید»، ریچارد دریفوس در «دختر خداحافظی»، داستین هافمن در «پاپیون»، لزلی هاوارد در «بربادرفته»، جانی سکا در «محمد رسول‌الله» و جهانگیر فروهر در «سوته‌دلان» (ساخته علی حاتمی، ۱۳۵۶) نمونه‌هایی از آثار ماندگار او در دوبله است. همچنین به‌یادماندنی‌ترین نقش‌هایی که او گویندگی آن‌ها را در مجموعه‌های تلویزیونی به عهده داشته‌است عبارتند از: جاناتان گرت در «در برابر باد»، فرمانده کسلر در «ارتش سری»، آقاجان با بازی نصرت کریمی در «دایی‌جان ناپلئون» اثر ناصر تقوایی، ابوالفتح با بازی علی نصیریان در «هزاردستان» اثر علی حاتمی و یوگی در کارتون «یوگی و دوستان».

مرحوم طهماسب صاحب صدایی منحصر به فرد بود و این توانایی را داشت که با صدایی که اندازه‌اش زیاد بالا و پایین نمی‌رود درونیات و حس و حال یک شخصیت را طوری بیان کند تا بیننده بداند آن کاراکتر آدمی مهربان است یا زورگو. 

فارس نوشت: «درگذشتِ این هنرمند بزرگ با واکنش‌های متفاوتی همراه شد و ما را یادِ چند صباح قبل حمله و هجمه‌های عجیب علیه پروانه معصومی انداخت. به همین خاطر برخی با تندی به نقد رفتار آن مرحوم در سال‌های اخیر پرداختند و به ارزش‌گذاری این چند صباح آخر عمر وی پرداختند و وی را محاکمه کردند.

در میان این توئیتری‌ها نام چند معلوم‌الحال دیده می‌شود که عنوان «وطن‌فروش» و «تجزیه‌طلب» برازنده‌ آنهاست. رسم عجیب و غریبی که مدتی است در دستور کارِ جریان‌هایی قرار گرفته با هنرمندان بزرگ کشورمان به نوعی تسویه حساب می‌کنند.

شبیه به همان رفتاری که با چهره‌های امروز سینما و تلویزیون انجام می‌دهند و تاکنون این نکته وجود داشت این دسته از افراد نمی‌خواهند تلویزیون رونق بگیرد؛ این حملات نشان‌دهنده آن است که رونقِ فرهنگ و هنر ایران را نمی‌خواهند. شاید ابزار امروزشان حمله به چهره‌های زنده و درگذشته است؛ وقتی پروانه معصومی را چند صباحِ قبل مورد هجمه قرار می‌دهند و از شبِ گذشته به دوبلور بزرگ کشورمان صدایِ ماندگار ایران این‌طور هجمه می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha