کد خبر 232519
۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل مطرح شد؛

توضیحات سردار جلالی در رابطه با حمله سایبری به جایگاه های سوخت

توضیحات سردار جلالی در رابطه با حمله سایبری به جایگاه های سوخت

جلالی گفت: امنیت در کشور منوط به توسعه فناوری‌های امن بومی است و بدون این فناوری‌ها در بسیاری از صنایع همچون صنایع دفاعی، امکان دستیابی به اهداف صنعتی کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، هفتمین نمایشگاه صنایع بومی پدافند غیرعامل پس از چند سال وقفه به علت شیوع بیماری کرونا صبح امروز با حضور سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد.
غلامرضا جلالی با اشاره به اهمیت موضوع رشد فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین در پیشبرد اهداف صنعتی کشور گفت: باتوجه به اینکه فناوری‌های نوین همچون فناوری سایبری، قابلیت‌های ترکیبی و هم‌افزایی با دیگر فناوری‌ها را دارند، در ذات این فناوری‌ها هم فرصت افزایش خدمت‌رسانی و هم تهدید آسیب‌پذیری وجود دارد.
وی افزود: با توجه به همجوشی تهدیدات و فرصت‌ها در ذات فناوری‌های نوین می‌توان آن‌ها را پدیده‌هایی «دو زیست» در نظر گرفت و جمهوری اسلامی ایران نیز همچون دیگر کشورها به دنبال دستیابی به الگویی است که بتوان بر اساس آن، ضمن بهره‌گیری از فرصت‌های خدمت‌رسانی به وسیله این فناوری‌ها، از تهدیدات مربوط به آنان نیز جلوگیری کرد.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به قابلیت‌ مخفی شدن تهدیدات امنیتی در دل فناوری‌های جدید گفت: از آنجا که ما در این حوزه با مفاهیمی همچون «خرابکاری صنعتی» و «جاسوسی صنعتی» مواجه هستیم، مثل هر کشور مستقل دیگری، چاره‌ای جز حرکت به سمت بومی‌سازی این فناوری‌ها نداریم. ما باید بتوانیم این فناوری‌ها را خودمان طراحی، تولید و بازسازی کنیم و به «فناوری امن» دست یابیم.
جلالی افزود: « به تعبیر من، دفاع، تهدید و امنیت در کشور منوط به توسعه فناوری‌های امن بومی است و بدون این فناوری‌ها در بسیاری از صنایع همچون صنایع دفاعی، امکان دستیابی به اهداف صنعتی کشور وجود ندارد.»
جلالی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در صنایع دفاعی کشور گفت: شاید روزگاری بود که در صنایع دفاعی نیازمند مهندی معکوس و استفاده از قابلیت‌های صنعتی دیگران بودیم، اما ممارست و پیگیری و روزآمدی متخصصان برای برطرف کردن آسیب‌ها و ضعف‌های محصولات نظامی، امروز کشور را به جایی رسانده که می‌توانیم محصولاتی را طراحی و تولید کنیم که در دنیا برای اولین بار ساخته می‌شوند. محصولاتی همچون موشک‌های نقطه‌زن، تجهیزات پهپادی و سلاح‌های پدافندهوایی که توانسته‌اند برای کشور بازدارندگی و قدرت دفاعی منسجمی ایجاد کنند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در صنایع مربوط به پدافند غیرعامل، ممکن است به اندازه صنایع دفاعی پیشرفت نکرده باشیم، اما مسیری که در این حوزه دنبال می‌شود هم همان مسیری است که در صنایع دفاعی دنبال شده است. به عنوان مثال در حوزه‌های سایبری در ابتدا محصولات انگشت‌شماری داشتیم. اما امروز بیش ۲۰۰ «محصول امن بومی قابل اعتماد» توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، و در سایه هدایت‌های سازمان پدافند غیرعامل تولید شده است. محصولاتی همچون سامانه‌های SIM کنترل امنیتی فضای سایبری، سامانه‌های اسکادا، سامانه‌های پَم مربوط به کنترل حملات توزیع‌شده و سرورهای بومی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید شده و برای دستیابی کشور به توانایی دفاع و پدافند مدرن بسیار ارزشمند هستند.
جلالی همچنین با اشاره به مواردی از دستاوردهای صنعتی کشور که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند گفت: دستگاه‌های تولید نانو ذرات یا تشخیص هوشمند بیماری‌ها و دستگاه‌های بیورزونانس در حوزه پدافند زیستی، تجهیزات CBRNE، تجهیزات میکروبی و شیمیایی، تجهیزات کنترل‌کننده و جاذب مواد شیمیایی و تجهیزات مدرن رفع آلودگی در حوزه شیمیایی، لوزی‌مترهای محیطی دقیق و تخصصی در حوزه هسته‌ای و تجهیزات شیلدینگ یا محافظت‌های الکترومغناطیسی در حوزه الکترونیک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی طراحی، تولید و در این نمایشگاه عرضه شده‌اند.
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره اهمیت یافتن روزافزون هوش مصنوعی (AI) در همه صنایع گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته بیش از ۵۵ درصد حملات سایبری در دنیا و نزدیک به ۳۰ درصد از این حملات در کشور ما مبتنی بر هوش مصنوعی بوده‌اند، برای ترسیم یک افق روشن در حوزه فناوری‌های نوین، لازم و ضروری است که همه محصولات تولیدی این حوزه به هوش‌مصنوعی مجهز باشند.
وی همچنین افزود: باتوجه به توسعه فضای ابری در دنیا، کشور ما نیز نیازمند توسعه‌ سامانه‌های ابری بومی و امن است که چند شرکت در این حوزه فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند و ان‌شالله بتوانند به نتیجه مطلوب برسند.
جلالی با تاکید بر ضرورت توجه به امنیت و پدافند در حوزه سایبری برای همه بخش‌های کشور گفت: تولید ساختارهای ارائه‌کننده خدمات امنیتی به صورت جدی در دستورکار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان نیر باید به سمت ارائه بسته سرویس‌های امنیتی به صورت کامل حرکت کنند. وی همچنین افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید به منظور انتقال فناوری‌های نوین به داخل کشور به سمت همکاری با شرکت‌های جهانی پیشرو در این زمینه نیز حرکت کنند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین با اشاره به حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت کشور به بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت: در رابطه با حمله‌های سایبری، شرایط و اقدامات مربوطه در سه مرحله «قبل از حادثه و حمله»، «حین حادثه و حمله» و «بعد از حادثه و حمله» دسته‌بندی می‌شوند.
در رابطه با دسته اول اقدامات، آسیب‌شناسی، تهیه نقشه‌های اجرایی، برنامه همسازی اضطراری و مصون‌سازی، پس از حمله سایبری سال ۱۴۰۰ به سامانه سوخت توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور تهیه و بخش عمده‌ای از آن نیز اجرا شد.
پس از اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی، سازمان پدافند غیرعامل نظارت و کنترل‌های لازم بر این اقدامات را اعمال نموده و تذکرات لازم جهت اصلاح این ضعف‌ها به مقامات اجرایی ابلاغ گردید.
وی با اشاره با «اقدامات حین حمله» در مورد اخیر ادامه داد: سامانه سراسری سوخت متشکل از چندین سامانه فرعی به‌هم پیوسته است و وجود ضعف در یکی از این سامانه‌های فرعی می‌تواند منجر به نفوذ به کل سیستم شود.
در حین حمله ابهاماتی وجود داشت که آیا مشکل پیش آمده صرفا یک «اختلال داخلی» است یا «حمله سایبری»؟ تشخیص این موضوع در حین حمله معمولا بر اساس دو عنصر صورت می‌گیرد. عنصر اول پیدا کردن شواهد و قرائن و کشف مسیر حمله است که اصطلاحا به آن فارانزیک می‌گویند. عنصر دوم تجزیه تحلیل اطلاعاتی است که طی آن حدس‌هایی از منشا اختلال صورت می‌گیرد. اما به طورکلی در حین حمله ارجاع به مقصر و مهاجم محلی از اعراب ندارد و باید به سرعت اقدامات جبرانی صورت گیرد.
جلالی در توضیح اقداماتی که سازمان متبوعش «پس از حمله» سایبری اخیر انجام داده است گفت: اولین اقدام لازم اطلاع‌رسانی بود که اولین اطلاعیه سازمان پدافند غیرعامل ۲ ساعت پس از حمله انجام شد. اقدام دوم «حفظ تداوم کارکرد» یعنی جداسازی «سیستم سوخت‌رسانی» از «شبکه سوخت‌رسانی» به صورت دستی بود. سه ساعت پس از وقوع حمله حدود ۵۵ درصد از ایستگاه‌های پمپ بنزین از این شبکه جدا شدند و این عدد پس از ۲۴ ساعت به حدود ۹۰ درصد رسید.
وی افزود: در واقع ما توانستیم در کمتر از یک روز جریان سوخت‌رسانی را برقرار کنیم و در این زمینه نسبت به آخرین مورد حمله در سال ۱۴۰۰ به موفقیت خوبی دست یافتیم. در این جریان تلاش شبانه‌روزی و جدی نیروهای شرکت ملی پالایش و پخش بسیار حائز اهمیت بود که باید مراتب تشکر را از آنان به جا آورد.
جلالی با اشاره مجدد به منشا این حمله سایبری افزود: تیم‌هایی که به دنبال منشا تهدید بودند موفق شدند که ضد بدافزار مهاجم را شناسایی و یک تهدید مدرن از جنس APT را کشف کنند. متخصصان سازمان پدافند غیرعامل سه شبکه فرعی سامانه سراسری سوخت را به صورت جداگانه بررسی نموده و در شبکه‌های «سوخت» و «برنامه‌ریزی» آسیب‌پذیری ای مشاهده نکردند، اما در یکی از شبکه‌های «دریافت و پرداخت» آسیب‌پذیری وجود داشت که در حال پیگیری برای تامین امنیت آن هستیم.
وی ادامه داد: هم اکنون در مرحله «همسازی اضطراری» و برطرف کردن اشکالات هستیم. البته بخش عمده اشکالات برطرف شده و با اتمام کار در این مرحله سیستم سوخت رسانی به حالت اولیه خود برمی‌گردد. اما نکته حائز اهمیت این است که سامانه سوخت یک سامانه قدیمی است که طبیعتا باید در برنامه‌های بلندمدت حتما بروزرسانی و نوسازی این سامانه در دستور کار قرار گیرد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در پایان اظهار داشت: این مسئله مثل یک پرونده جنایی به شدت پیچیده است و از آن‌جا که در فضای رسانه، هم دوستان و هم دشمنان شنونده اظهارات ما هستند، بسیاری از اطلاعات مربوطه را در این فضا مطرح نمی‌کنیم. ما در تلاش هستیم که پس از رسیدن به نتایج قطعی در رابطه با مسائل فنی اطلاعات تکمیلی در این زمینه را به شهروندان عزیز ارائه کنیم.

در حوزه فناوری با خرابکاری صنعتی مواجهیم/ امنیت در کشور منوط به توسعه فناوری‌های امن بومی است

232492

در حوزه فناوری با خرابکاری صنعتی مواجهیم/ امنیت در کشور منوط به توسعه فناوری‌های امن بومی است
در حوزه فناوری با خرابکاری صنعتی مواجهیم/ امنیت در کشور منوط به توسعه فناوری‌های امن بومی است
توضیحات سردار جلالی در رابطه با حمله سایبری به جایگاه های سوخت
توضیحات سردار جلالی در رابطه با حمله سایبری به جایگاه های سوخت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha