کد خبر 232481
۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹

نصب بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه به زودی در سیستان

نصب بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه به زودی در سیستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: بزرگترین آب شیرین‌کن در خشکی خاورمیانه با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب در ثانیه در طرح اضطراری تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان به‌زودی نصب می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های حیات، علیرضا قاسمی شامگاه جمعه در نشست با خبرنگاران منطقه سیستان، اظهار داشت: بزرگترین آب شیرین‌کن در خشکی خاورمیانه با ظرفیت تصفیه 100 هزار مترمکعب در ثانیه در طرح اضطراری تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان به زودی نصب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان افزود: طرح اضطراری تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان در پایان سال گذشته تعریف شد که حوزه‌های "دوراهی دشتک، دشتک حرمک، هامون هیرمند و شیله" توسط شرکت آب و فاضلاب استان و حوزه‌های "بندان و دیوار مرزی" توسط شرکت آب منطقه‌ای استان آغاز شده است.

وی بیان کرد: با حفر 73 حلقه چاه در این مناطق یک‌هزار و 100 لیتر مکعب در ثانیه از حوزه دوراهی و 700 لیتر از دشت سیستان به طور کامل انجام شده که با نصب دستگاه آب شیرین‌کن این طرح به بهره‌برداری می‌رسد. حدود 100 کیلومتر خط انتقال برق، آب و جاده دسترسی و 73 اتاقک سرچاه به همراه ترانس و تمامی منصوبات سرچاهی آماده شده است.

قاسمی با بیان اینکه برداشت آب خام از چاه‌ها از بیش از یک ماه قبل آماده شده، افزود: با نصب و راه اندازی آب شیرین کن آب حوزه زاهدان از منطقه سیستان جدا می‌شود. تمام این برنامه‌ریزی‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها در حال انجام است و در تلاش هستیم تاخیری در تحویل آب به مردم نداشته باشیم و در فاز دوم که تا پایان سال نهایت تا اردیبهشت‌ماه وارد مدار می‌شود تا در آغاز فصل گرما سال آینده تنش آبی در منطقه نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: با اقداماتی که شرکت آبفا زابل در چاه نیمه‌ها و تصفیه خانه انجام داده کمترین تنش آبی را در منطقه شاهد هستیم، بارج شناور برای سومین بار برای برداشت آب جابه‌جا شده و تمام تلاش خودمان را می‌کنیم از ظرفیت ذخیره چاه نیمه به درستی استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان از عزم دولت برای تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان و زاهدان خبر داد و گفت: بیشترین اعتبارات در میان شرکت‌های آب و فاضلاب کشور به استان اختصاص پیدا کرده که نشان از نگاه جدی دولت به این منطقه است. با وجود اینکه بیش از سه سال هیچ آبی از سوی کشور افغانستان وارد منطقه سیستان نشده و حق مسلم مردم منطقه دریافت حق‌آبه است دولت به جد در حال پیگیری برای دریافت آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha