کد خبر 232267
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹

معاون وزیر راه خبر داد:

جذب سرمایه بخش خصوصی راه نجات بخش حمل و نقل است

جذب سرمایه بخش خصوصی راه نجات بخش حمل و نقل است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: جذب سرمایه بخش خصوصی برای توسعه این بخش، تنها راه نجات بخش حمل و نقل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات، شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی، در مراسم اختتامیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت: این نمایشگاه حمل و نقل با شعار حمل و نقل هوشمند، ترانزیت و توسعه اقتصادی برپا شد.

وی با تاکید بر اهمیت ترانزیت افزود: باید برنامه‌ریزی حوزه ترانزیت مشخص شود تا بتوانیم بگوییم در مسیر رشد و پیشرفت هستیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نگاه ما به نمایشگاه باید نگاهی باشد که نیازهای حمل و نقل در آن مطرح شود و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی نیازها و خواسته های خود را مطرح کنند. زمانی که این نیازها اعلام شود، مبدا حرکت برای شرکت‌هایی خواهد شد که علاقه‌مند به رفع این نیازها هستند.

وی گفت: این طرح همه شقوق حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی را در نظر داشته و در آن سعی شده تا همه شبکه‌های مورد نیاز ترسیم شود.

افندی زاده خاطرنشان کرد: در این طرح جامع، حمل و نقل ترکیبی به عنوان حمل و نقل موثر مطرح است و همچنین موضوع ترانزیت دیگر بحث مهم طرح است که کلان پروژه " ایران راه" در آن تعریف شده است.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور، ستاد ملی ترانزیت پیش‌بینی شده که در صورت تصویب، ریاست آن با رئیس جمهوری یا معاون اول بوده و دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی شکل خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی پتانسیل قوی ظرفیت بنادر در شمال و جنوب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این بنادر سالیانه ظرفیت جابه‌جایی ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیون تن بار را دارند که اکنون به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما اگر شبکه ریلی را کامل کنیم می‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم.

وی یادآور شد: در کلان پروژه ایران‌راه موضوعات نرم‌افزاری نیز اهمیت دارد و باید پایانه‌ها به محلی برای عبور کامیون‌ها تبدیل شود تا شاهد تشکیل صف نباشیم و این مهم نیازمند تعامل دیگر کشورها است.

افندی زاده با تاکید بر لزوم دیپلماسی قوی بین ایران و همسایگان، خاطرنشان کرد: در پروژه ایران‌راه اعلام کردیم که کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند ایران را به عنوان مسیر خود در نظر داشته باشند.

وی گفت: در هشت ماهه امسال رشد ۲۸.۲ درصدی ترانزیت از کشور را شاهد بودیم که سهم رشد ترانزیت جاده ۳۳ درصد و سهم رشد بخش ریلی کمتر بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha