کد خبر 232260
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰

سرتیپ فخری در نشست خبری مطرح کرد؛ 

نمایشگاه ایران ژئو محملی برای حل هوشمندانه مسائل کشور است/ ایجاد انسداد با موانع فیزیکی در مرز افغانستان

نمایشگاه ایران ژئو محملی برای حل هوشمندانه مسائل کشور است/ ایجاد انسداد با موانع فیزیکی در مرز افغانستان

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: ستاد کل نیروهای مسلح با وزارت کشور طرحی را برای انسداد مرز افغانستان به پیش می‌برند تا با موانع فیزیکی تردد در مرز محدود شود

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات،امیر سرتیپ مجید فخری، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در نشست خبری سومین نمایشگاه بین المللی ژئو گفت: به عنوان یک رویداد منحصر به فرد در حوزه اطلاعات جعرافیایی این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم، هدف از برگزاری این نمایشگاه این بود که تمامی دستگاه‌ها گرد هم آمده و گفتمانی را آغاز کنند که در بلند مدت مسائل کشور را حل کنند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های مختلف تولید اطلاعات مکانی، باید دست به دست هم بدهند تا مسایلی که امروز کشور با آن مواجه است، حل شود.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه نمایشگاه ایران ژئو محملی برای راه حل‌های هوشمندانه برای مسائل مختلف کشور است، افزود: همه موضوعات جزو موضوعات مهم نمایشگاه ایران ژئو است، این نمایشگاه مجمعی برای کمک به حل مشکلات منطقه است.

امیر فخری عنوان کرد: نمایشگاه بین المللی ایران ژئو از ۲ تا ۵ دی ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۵ نمایشگاه بین المللی برگزار خواهد شد که در مراسم افتتاحیه مهمانان خارجی و از مقامات داخلی نیز حضور خواهند داشت.

وی تصریح کرد: تعداد زیادی شرکت دانش بنیان داریم که عرصه‌ای برای حضور پیدا نمی‌کردند که نمایشگاه این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌دهد و طی دو سال اخیر توانستیم با این شرکت‌ها ارتباطات خوبی داشته باشیم. در این میان فضایی ایجاد کردیم تا دانشگاه‌ها در کنار صنعت و شرکت‌های نوپا همکاری داشته باشند.  

وی تاکید کرد: وظیفه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رصد مرزها است که در این حوزه برای رصد مرز و تحلیل داده در حال نصب سامانه‌های پایشی هستیم.

امیر فخری با بیان اینکه مسایل جغرافیایی مثل خشکسالی، منابع آب، فرو نشست زمین، سیل، زلزله، آتش سوزی جنگل‌ها داریم، گفت: شرکت‌های تولید اطلاعات مکانی باید همکاری بیشتری برای تامین نیازهای سازمان‌ها و نهادهای مختلف داشته باشند.

وی افزود: ستاد کل نیروهای مسلح با وزارت کشور طرحی را برای انسداد مرز افغانستان به پیش می‌برند تا با موانع فیزیکی تردد در مرز محدود شود.
تعیین نقاطی که این انسداد باید صورت بگیرد وظیفه سازمان جغرافیای است که چند دور مذاکره بین ما و مسئولان افغانستانی صورت گرفته است و چندی پیش هم نیروهای فنی ما و افغانستان روی یکی از نقاطی که مورد بحث بود مذاکره کرده و این موضوع هم رفع شد.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در پاسخ به سوال خبرنگار حیات مبنی بر اقدامات این سازمان برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه که در نتیجه تغییر مرزهای آبی شمال‌غرب کشور را خواهد داشت، گفت: در این رابطه ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده است ولی سازمان جغرافیایی، تحلیل‌هایی را تولید و به دستگاه‌های مختلف ارسال کردیم. از اواخر سال ۱۴۰۰ اندیشکده حکمرانی آب را در سازمان راه اندازی کردیم که هدف این اندیشکده، تمامی دستگاه‌های مربوطه در حوزه آبی را شناسایی کرده و نشست‌های تخصصی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ۵۳ مرکز، مدیریت و پژوهشگاه روی موضوع مدیریت منابع آب و حکمرانی آب فعالیت دارند، بنابراین تولید اسناد سیاستی در جهت پیدا کردن راه حلی برای چالش‌های آبی همانند دریاچه ارومیه است تا به یک اجماع کلی برسیم و راهبردهای لازم را به دستگاه‌های مربوطه ارجاع دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha