کد خبر 232225
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱

سعید الهی در گفتگو با «حیات»:

باید نگرش‌ها به حوزه رسانه تغییر کرده و ارتقا یابد

باید نگرش‌ها به حوزه رسانه تغییر کرده و ارتقا یابد

یک کارشناس رسانه معتقد است که کارکردهای جدید رسانه‌ها ایجاب می‌کرد که سیاستگذاران و مدیران فرهنگی حداقل در تغییر نام و ساختار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اقدامی نمایند که به لطف خدا گام اول برای این کار برداشته شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بررسی‌ها درباره ضرورت تغییر نام معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی، عنوان «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات» را با ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین معاونت مطبوعاتی کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: با برگزاری جلسات متعدد و بررسی‌های صورت گرفته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت تغییر نام معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه، با ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات جایگزین معاونت مطبوعاتی شد.

محمدمهدی اسماعیلی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به تغییرات در قانون مطبوعات در وزارت فرهنگ بر تغییر نام این معاونت به معاونت امور رسانه‌ها و تبلیغات تاکید کرد.

وزیر فرهنگ در این نامه با اشاره به اهم دلایل این تغییر این نام تاکید کرده است: نام‌های این معاونت با توجه به وظایف محوله هیچ‌کدام گویای همه فعالیت‌های آن نیست؛ به‌ویژه با وظیفه نظارتی بر رسانه‌ها که بعدها به آن افزوده شد. همچنین یکی از ماموریت‌های این معاونت نظارت بر امور تبلیغاتی کشور است که در نام جدید این ماموریت لحاظ شده است.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در حال حاضر در دولت سیزدهم فرشاد مهدی‌پور است که با مأموریت محوری بازآرایی نظام رسانه­‌ای کشور، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم منصوب شده است.

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وظیفه اعطای مجوز به خبرگزاری‌ها و نشریات، نظارت بر مطبوعات و جراید و روزنامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی در فضای مکتوب و نیز فضای مجازی را بر عهده دارد.

سعید الهی کارشناس رسانه و فعال حوزه رسانه و سینما در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ در خصوص تغییر عنوان معاونت مطبوعاتی به امور رسانه‌ای و تبلیغات گفت: در طول دهه‌های اخیر، لزوم آگاهی عمومی و شفافیت در قبال اقشار مختلف مردم، موجب تعدد و تکثر رسانه‌های گروهی در سراسر دنیا و حتی زایش ابزارهای رسانه‌ای متنوع در جوامع شده و به همین دلیل باید نگرش‌ها نیز به حوزه رسانه تغییر کرده و ارتقا پیدا کند.

وی افزود: کشور ایران نیز با توجه به حجم جمعیت و البته تحولات و اتفاقات گسترده در موضوعات مختلف ازین امر مستثنی نبوده و شکل و کارکردهای رسانه علاوه بر جراید و خبرگزاری‌ها و اطلاع رسانی‌های روزانه، تغییر محسوسی پیدا کرده اند که این خود مستلزم طراحی‌های جدید در ساختارهای سازمانی و اداری مرتبط با رسانه‌ها در بدنه حاکمیت و دولت‌هاست.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: واژه‌ها بار معنایی دارند و تصمیم گیرندگان قطعاً به این فکر کرده اند که عباراتی چون رسانه و تبلیغات هر یک بطور مجزا مفهوم جامع و گسترده ای دارند که نیاز به بازطراحی ساختار اداری و مشورت گیری از متخصصان هر یک از حوزه‌ها در معاونت مطبوعاتی سابق را ضروری می‌سازند.

الهی گفت: در طول سالیان گذشته و به خصوص بعد از جنگ تحمیلی،غفلت از نقش رسانه‌ها و عدم برخورداری از استراتژی‌های تبلیغاتی متاسفانه گهگاه موجب موضع انفعالی ما در جنگ‌های شناختی و ترکیبی دشمن شده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که با اشرافیت کامل کارشناسی و تخصصی و  تعیین و اجرای راهبردها مانند خیلی از کشورها میتوان از ظرفیت‌های ابزار رسانه‌ای و تبلیغی در مسیر اقتدار و استحکام نظام و ملت بهره مند شد.

این تهیه کننده سینما در پایان از مسئولین وزارت ارشاد خواست در بخش‌های دیگر این وزارتخانه همچون معاونت سینمایی، هنری و فرهنگی نیز مبادرت به تغییرات ساختاری زده و تشکیلات این دستگاه دولتی را به روز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha