کد خبر 232036
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

سد بلوبین زنجان آماده آبگیری شد

سد بلوبین زنجان آماده آبگیری شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه سدسازی یکی از مهمترین اقدامات در راستای حفظ منابع آبی و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است، گفت:‌ بلوبین یکی از سدهای مهم در دست احداث استان و جزو مصوبات سفر رئیس جمهور است.

به گزارش گروه استان‌های حیات، اکبرباقری ‌ گزارشی از روند سدهای در حال احداث ارائه کرد و عنوان داشت: سد مخزنی بلوبین در استان زنجان، شهرستان ایجرود و از توابع بخش مرکزی و در 55 کیلومتری جنوب شهر زنجان و در حدود 15 کیلومتری جنوب غربی شهر زرین آباد قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تصریح کرد: احداث سد بلوبین با هدف کنترل جریان‌های سطحی در محدوده طرح و ذخیره آنها در مخزن این سد جهت تأمین آب شرب شهرهای زرین آباد و حلب و 92 روستای مسیر به میزان 3.5 میلیون متر مکعب در سال و امکان تأمین نیاز آبی صنایع مستقر در منطقه به میزان 6 میلیون مترمکعب در سال در دست احداث است.

باقری افزود: این سد شامل بدنه سد سنگریزه‌ای با هسته رسی با حجم مخزن حدود 30 میلیون مترمکعب و به ارتفاع 47 متر از بستر رودخانه و 73.5 متر از پی است و نیاز محیط زیست منطقه به میزان 6.3 میلیون متر مکعب در سال و حقابه اراضی کشاورزی پایاب سد به میزان1.64 میلیون متر مکعب در سال را تأمین خواهد کرد.

وی ادامه داد: سد بلوبین براساس برنامه‌ریزی و زمانبندی وزارت نیرو در اسفندماه سالجاری باید آبگیری می‌شد که با همت همکاران شرکت، پیمانکار و همچنین نگاه ویژه وزارت نیرو سه ماه زودتر در آذرماه آماده آبگیری است.

رئیس هیئت مدیره شرکت با اشاره به مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به زنجان و اتمام خط اول انتقال آب گلابر، تصریح کرد: این خط با مشارکت شرکت آب وفاضلاب استان و قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی(ع) به اتمام رسید.

وی خاطر نشان کرد: مصوبه بعدی این سفر بحث تامین ماده 56 برای سدهای بلوبین و مراش بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این دو موضوع نیز محقق شد و بانک عامل قسط اول را به پیمانکار پرداخت نمود قسطهای بعدی نیز بعد از فرآیند قانونی پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: تکمیل خط آبرسانی از سد ایالو به چند روستای مسیر را که آماده بهره برداری است، از دیگر مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری بود که این سد نیز با حجم مخزن حدود 4 میلیون مترمکعب و با ارتفاع 39 متر از پی و 300 متر طول تاج که نقش مهمی در  تامین آب شرب و صنعت و حقابه‌های پایین دست تعریف شده و اولویت تامین آب شرب شهر دندی دارد، آماده بهره‌برداری شده است.

اکبر باقری دبیر شورای حفاظت منابع آب استان تصریح کرد: سد میرزاخانلو2 نیز که در سال 96 آبگیری شد و به اشتباه در اخبار استان افتتاح ذکر شد، آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

وی حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی را از اولویت‌های کاری این شرکت عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که با بهره‌برداری از سدهای در دست احداث، کاهش افت آب‌های زیرزمینی در دشتهای بحرانی استان محقق شود و کشاورزان نیازهای آبی خود را بجای استفاده از منابع آب زیرزمینی، از آب‌های سطحی تامین کند تا بار دیگر شاهد احیای آبخوان‌ها باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha