کد خبر 231953
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

رشد شاخص بورس ادامه دارد؟

رشد شاخص بورس ادامه دارد؟

شاخص بورس امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ در حالی شاهد صعودی چشمگیر بود که یکی از سوال سهامداران خرد این است که این رشد ادامه دارد؟

به گزارش گروه اقتصادی حیات، امروز دوشنبه شاخص کل بورس در حالی با ۳۵ هزار واحد افزایش به ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۸۰۸ واحد رسید که برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند روند صعودی بورس ادامه دارد؛ اما آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

شاخص‌ هم وزن نیز با ۸ هزار و و ۴۶۰ واحد افزایش به سطح ۷۶۴ هزار و ۶۲۱ واحد رسید. همچنین ارزش کل معاملات بازار به ۲۱ هزار و ۱۴۲ میلیارد تومان رسید.

در معاملات امروز، نمادهای «فولاد، فملی، فارس، تاپیکو، وبملت، شستا و رمپنا» بیشترین تاثیر بر شاخص داشتند و همگی به رشد شاخص بورس کمک کردند. همچنین نمادهای «پترول، شستا و فولاد» نیز پُرتراکنش‌ترین نمادهای امروز بازار بودند.

شاخص کل فرابورس امروز ۲۴۶ واحد افزایش داشت و به محدوده ۲۶ هزار و ۶۴۰ واحد رسید.

نمادهای «وسپهر، آریا و زاگرس» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین نمادهای «وسپهر، فصبا و گدنا» پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار بودند.

رشد بورس به دلیل تجدید ارزیابی هاست!

در زمینه تجدید ارزیابی دارایی‌ها ابهامات زیادی وجود دارد. امروز دوشنبه ۲۷ آذر با بخشنامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی ابهام استاندارد ۱۵ مرتفع شد و به موجب این نامه، تجدید ارزیابی دارایی ها از شمول مالیات خارج شد، کارشناس بازار سرمایه محمد صادقی می‌گوید: «گره کور بورس با اقدام شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی‌ها باز خواهد شد».

تامین مالی یکی از اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌های بورسی و غیربورسی است، افزایش سرمایه یکی از روش‌های تأمین مالی شرکت‌هاست، این افزایش سرمایه بستگی به شرایط شرکت در آن مقطع زمانی دارد.

پیش از این شرکت‌ها برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها با مشکلات متعددی مواجه بودند که آنها را از حرکت به سمت این موضوع منع می کرد. یکی از مشکلات شرکت‌ها در این زمینه روند طولانی تایید افزایش سرمایه در سازمان بورس و موضوعات مختلف مالیاتی آن بوده است. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها رغبت چندانی برای انجام این مدل افزایش سرمایه نداشتند. اما طی یک ماه گذشته سازمان بورس با برگزاری جلسه در این زمینه به دنبال الزام شرکت های بزرگ به تجدید ارزیابی بوده است.

با توجه به اینکه ارزش دفتری دارایی‌ها در ترازنامه شرکت‌ها معمولا با بهای تمام شده در دفاتر ثبت شده است، به نظر می‌رسد در شرایط تورمی اطلاعات کامل و کافی به ذینفعان و سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌شود و این موضوع، هم ترازنامه و هم سود و زیان شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تجدید ارزیابی فرآیندی است که شامل ارزیابی مجدد ارزش دفتری دارایی های یک شرکت برای انعکاس ارزش منصفانه فعلی است. این یک انحراف از اصل بهای تمام شده تاریخی است که در آن دارایی‌ها در ابتدا به بهای تحصیل ثبت می شوند و متعاقباً مستهلک می شوند. تجدید ارزیابی دارایی‌ها صورت‌های مالی از جمله ترازنامه و سود و زیان با ارزش های واقعی تری گزارش و مبنای تجزیه و تحلیل مناسب‌تری خواهند شد.

یک کارشناس بازار سرمایه وحید جعفری درباره افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌گوید که این موضوع ممکن است در سال‌های آینده منجر به افزایش استهلاک شرکت‌ها شود که می‌تواند بازار سرمایه را با مشکل مواجه کند.

این در حالی است که محمد صادقی، کارشناس بورسی، می‌گوید که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، آورده نقدی و سرمایه جدیدی به شرکت اضافه نمی‌کند در صورتی که این افزایش سرمایه، ظرفیت مالی و میزان سودآوری شرکت را افزایش می‌دهد.

به گزارش «حیات»ِ در وضعیت اقتصادی فعلی و وجود زیان انباشته برخی از شرکت‌های بزرگ و کوچک، ‌«تسریع افزایش سرمایه شرکت‌ها» می تواند عملکرد نسبتا ضعیف شرکت‌ها را کاهش داده و کفایت سرمایه لازم برای انجام سایر امور مربوط به افزایش سوددهی شرکت ها را ایجاد کند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha