کد خبر 231779
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۲

«حیات» گزارش می‌دهد؛

وقتی توسل به حضرت زهرا(س) رمز پیروزی عملیات شد

وقتی توسل به حضرت زهرا(س) رمز پیروزی عملیات شد

حاجی بیسم را گرفت و با حالت بغض و گریه از پشت بیسیم گفت: تورجی زاده چند خط روضه حضرت زهرا (س) برام بخون. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، در سالهای جنگ نابرابر و درگیری نیروهای حق علیه باطل در طول ۸ سال جنگ تحمیلی، توسل به ائمه (ع) و به ویژه حضرت زهرا (س) از ویژگی های بارز رزمندگان اسلام بود. یکی از همین توسلهای کارساز، توسل شهید خرازی به حضرت زهرا (س) برای گره‌گشایی در عملیات بود. اصغر آقادادی از رزمندگان لشکر امام حسین (ع) در این رابطه تعریف می‌کند که: «توی خط مقدم کارها گره خورده بود، خیلی از بچه ها پرپر شده بودند، خیلی مجروح شده بودند.

حاج حسین خرازی بی قرار بود اما به رو نمی آورد. خیلی ها داشتند باور میکردند اینجا آخرشه. یه وضعی شده بود عجیب.

توی این گیر و دار حاجی اومد بیسم چی را صدا زد و گفت: هر جور شده با بی سیم، محمدرضا تورجی زاده را پیدا کن.

خلاصه تورجی زاده را پیدا کردند. حاجی بیسم را گرفت و با حالت بغض و گریه از پشت بیسیم گفت: تورجی زاده چند خط روضه حضرت زهرا برام بخون. تورجی زاده فقط یک بیت زمزمه کرد که دیدم حاجی از هوش رفت!
اون بیت این بود شاید هزار بارشنیدیم اما بی تفاوت از کنارش رد شدیم:

در بین آن دیوار و در زهرا صدا می زد پدر
دنبال حیدر می دوید از پهلویش خون میچکید
زهرای من زهرای من زهرای من زهرای من

خدا میدونه نفهمیدیم چی شد، وقتی به خودمون اومدیم دیدیم بچه ها دارند تکبیر میگویند. خط را گرفته بودند. عراقی ها را تار و مار کرده بودند. با توسل به حضرت زهرا(س) گره کار باز شده بود»

شهید محمدرضا تورجی زاده در سال ۱۳۴۳ دیده به جهان گشود. این شهید بزرگوار همراه با تحصیل علم در مغازه پدرش کار می کرد، پدر شهید به دلیل مذهبی بودن و علاقه بسیار به دین محمدرضا را در مدرسه احمدیه ثبت نام کرد.

شهید با توجه به اینکه آخرین سال دوره راهنمایی‌اش با قیام مردم قم همزمان شده بود با تعدادی از دوستانش تظاهراتی در مدرسه شکل دادند و در زمان انقلاب با چند تن از دوستانش در مسجد ذکرالله فعالیت های سیاسی انجام دادند و از این رو مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

تورجی زاده از فعالان مبارزی بود که علیه گروهک های ضدانقلاب و بنی صدر فعالیت کرد.

محمدرضا صدایی دلکش و زیبا داشت. وی در دبیرستان هاتف تحصیل کرد و در همان جا به مداحی و روضه خوانی می پرداخت. پس از آنکه در سال ۱۳۶۱ به جبهه رفت، شروع خدمتش در تیپ نجف اشرف بود و پس از آن در عملیات محرم، والفجر و کربلا شرکت کرد.

در جبهه نیز به مداحی و نوحه سرایی پرداخت و در آنجا نیز بسیاری از رزمندگان مجذوب صدای گرم و زیبای او شدند به طوری که وصیت کردند دعای کمیل مراسم هفته های آن ها را بخواند.

علاقه  فراوان محمدرضا تورجی زاده و درخواست رزمندگان دیگر باعث شد که آن ها هیئت گردان یازهرا (س) را تاسیس کنند و این هیئت بعدها در اصفهان با نام هیئت محبان حضرت زهرا(س) و هیئت رزمندگان اسلام به فعالیت خود ادامه داد.

محمدرضا تورجی زاده علاقه ی فراوانی به حضرت فاطمه زهرا(س) داشت و در تمامی مداحی های خود در مدح ایشان می خواندند.

علاقه تورجی زاده به حضرت فاطمه زهرا(س) به حدی بود که وصیت کرد بر روی سنگ قبرش نام مبارک حضرت زهرا را بنویسند.

بالاخره شهید تورجی زاده در پنجمین روز اردیبهشت سال ۱۳۶۶در ارتفاعات شهر بانه در استان کردستان در حین فرماندهی گردان یازهرا(س) در سنگرش از ناحیه پهلو و بازو جراحت و ترکش هایی دید و شهد گوارای شهادت را نوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha