کد خبر 231687
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

گزارش حیات از واکنش سازمان ملل به حمله تروریستی راسک؛

تروریست‌های شنیع و بزدل

تروریست‌های شنیع و بزدل

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد و همچین شورای امنیت این سازمان حمله تروریستی در استان سیستان و بلوچستان که منجر به شهادت ۱۱ تن از نیروهای فراجا شد را به شدت محکوم کردند

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛  استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، حمله تروریستی روز گذشته در راسک استان سیستان و بلوچستان را به شدت محکوم کرد.

دوجاریک در پاسخ به سوالی درباره این حادثه که صبح روز جمعه رخ داد، گفت: سازمان ملل حمله به مقر پلیس ایران را که گروه جیش العدل مسئولیت آن را بر عهده گرفت، به شدت محکوم می کند. وی همچنین تاکید کرد: «ضرورت ایجاب می کند که عاملان این حادثه به دست عدالت سپرده شوند».

سخنگوی گوترش در ادامه افزود: «سازمان ملل متحد ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار، تسلیت خود را به دولت و ملت ایران تقدیم نموده و برای مجروحان این حادثه آرزوی بهبودی و سلامتی کرد.»

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور شامگاه گذشته در رابطه با حمله تروریستی ساعت ۲ بامداد جمعه به فرماندهی انتظامی شهرستان راسک گفت: بر اساس یافته های اولیه نزدیک به ۱۰ تروریست یکی از فرماندهی‌های انتظامی شهرستان راسک را مورد حمله قرار دادند و همچنین برای جلوگیری از پیوستن نیروهای کمکی به نیروهای مستقر در پایگاه کمین کردند

نیروهای کمکی توانستند با رشادت و با رشادت و شهامتی مثال زدنی از کمین دشمن عبور نموده و با تقدیم ۲ شهید برای رسیدن به مقر خودی، تروریست‌ها را به فرار وادارند. در نبرد تن به تنی که در مقر فرماندهی انتظامی رخ داد، ۱۱ تن از سربازان فراجا شهید و شش تن دیگر مجروح شدند.

علاوه بر سخنگوی دبیرکل، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز شب گذشته این حمله تروریستی را «شنیع و بزدلانه» دانست و آن را «به شدیدترین الفاظ» محکوم کرد.

اعضای این شورا مراتب عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به دولت ایران و خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز، و برای ۱۳ مجروح به جامانده از این درگیری «شفای سریع و کامل»آرزو کردند.

مسئولیت حمله در شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان را گروه تروریستی جیش العدل مستقر در پاکستان بر عهده گرفت. این یکی از مرگبارترین حوادث در سال های اخیر برای منطقه ای بود که در نزدیکی مرز ایران با افغانستان و پاکستان قرار داشت.

اینگونه حملات برای اولین بار نیست که در این منطقه رخ می‌دهد و حملات مشابهی قبلا نیز رخ داده بود، از جمله حمله روز اول مرداد ماه سال جاری که چهار پلیس در حین گشت زنی در آن به شهادت رسیدند. این اتفاق دو هفته پس از آن رخ داد که دوتن از نیروی‌های پلیس در یک تیراندازی که جیش العدل مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود چهارتن از مهاجمان این گروه تروریستی را به هلاکت رسانده و خود نیز به شهادت رسیدند.

همچنین در اردیبهشت ماه سال جاری نیز، پنج مرزبان ایرانی در درگیری با یک گروه مسلح در سراوان، در جنوب شرقی زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تاکید مجدد بر لزوم پاسخگو بودن عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و بازگرداندن آنها به محاکم بین المللی، تاکید کرد: «تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، یکی از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی است».

در این راستا، آنها از همه کشورها خواستند، مطابق با تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، «همکاری فعالانه‌ای» با دولت ایران و همه مقامات مربوطه برای اجرای عدالت درباره عاملان این حمله تروریستی داشته باشند.

اعضای شورای امنیت با یادآوری مجدد تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی ناشی از اقدامات تروریستی به همه کشورها برای «مبارزه همه‌جانبه با پدیده تروریسم» مطابق با منشور ملل متحد و سایر اسناد بین‌المللی از جمله حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، حقوق بین‌المللی پناهندگان و حقوق بین‌المللی بشردوستانه تاکید کردند: «هر گونه اعمال تروریستی، صرف نظر از انگیزه‌های آن، در هر کجا، هر زمان و توسط هر کسی که مرتکب شده باشد، جنایتکارانه و غیرقابل توجیه است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha