کد خبر 231643
۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷

«حیات» گزارش می‌دهد؛

کارنامه سیاه گروهک تروریستی جیش العدل

کارنامه سیاه گروهک تروریستی جیش العدل

گروه تکفیری، تروریستی جیش العدل توان دیدن اتحاد و همدلی مردم ایران را نداشته و با ترور افراد سیاسی و مذهبی گمان می‌کنند که می‌توانند امنیت ایران را خدشه دار کنند.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ ترور یعنی کشتن یک یا چند فرد به دلایل سیاسی و مذهبی. جمهوری اسلامی ایران طی چند سال گذشته از طریق ترور؛ اشخاص سیاسی، علمی، نظامی زیادی را از دست داده است. اما هیچ گاه اهدافش را متوقف نکرده و با تمام قدرت با تروریست‌های داخلی و خارجی مبارزه کرده است، با پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان همواره در صحنه های مختلف به دنبال اتفاقاتی که در اوایل انقلاب در اهواز رخ داد و یا شلوغی‌های کردستان، انفجار، تحریم ها و هشت سال جنگ تحمیلی  افرادی را اجیر کردند.

گاه این تروریست‌ها با هدف نفاق در تشیع و تسنن بودن به درون مردم نفوذ کرده و گاه با تفکرات ایرانی و اروپای به دنبال تفرقه افکنی هستند. گروهک‌های تروریستی از دهه ۸۰ به بعد از طریق سیستان و بلوچستان در صدد ضربه زدن به ثبات ملی و گسیخنه شدن امنیتی جمهوری اسلامی ایران هستند. در این میان وجود گروه تروریستی جیش العدل به عنوان یک گروه شبه نظامی اهل تسنن در استان سیستان و بلوچستان با رهبری صلاح الدین فاروقی، با توجه به مشکلاتی که با نظام جمهوری اسلامی ایران دارد به دنبال مبارزه مسلحانه است. از این رو تا کنون توانسته چندین حمله و آدم ربایی در ایران انجام دهد. این گروه خود را مدافع حقوق اقلیت سنی بلوچستان دانسته و از مخالفان مداخله جمهوری اسلامی ایران، در حکومت سوریه است.

براین اساس گروه تروریستی جیش العدل دارایی سه شاخه نظامی به نام های( گروه نظامی «عبدالملک ملازاده»، گروه نظامی «شیخ ضیایی» و گروه نظامی «مولوی نعمت‌الله توحیدی» و همچنین شاخه اطلاعاتی «زبیر اسمایل زهی» است.

بررسی ترور تکفیری‌ها از سال۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲

از جمله ترورهای که این گروه تاکنون انجام داده است؛ حمله به سپاه پاسداران در جاده نیشکهر زاهدان در ۴ شهریور ۱۳۹۱بود که مدعی به شهادت رساندن ده‌ها نفر از نیروهای سپاهی شدند. همچنین در ادامه در ۱۸ مهر ۱۳۹۱با حمله به سپاه پاسداران موجب به شهادت رسیدن ۱۰ عضو از سپاه گشتند، این گروه در حمله‌ای به خودرو دادستان زابل در مقابل بیمارستان (امیرالمومنین) این شهر، منجر به شهادت دادستان زابل و همچنین زخمی شدن راننده اداری وی در ۱۵ آبان ۱۳۹۲شد.

۵ آذر ۱۳۹۲ این گروه تکفیری با حمله به بالگرد متعلق به جمهوری اسلامی ایران در شهر سراوان، باعث سقوط این بالگرد شده که منجر به شهادت و زخمی شدن افراد زیادی شد.

گروه جیش العدل در ۱۶ مهر ۱۳۹۳ با حمله به یک خودرو نیروی انتظامی، آن خودرو را گرفته و با پر کردن مواد منفجره آنرا وارد پاسگاه مرزی آسپیچ کرده که بعد از انفجار این خودرو، سه تن از مرزبان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. این گروه، هفت ماه بعد (۱۷ فروردین ۱۳۹۴) از طریق خاک پاکستان در منطقه مرزی نگور، حد فاصل میله مرزی ۲۳۹ پایین تر از جکیگور، باعث به شهادت رسیدن ۸ نیروی مرزبانی نیروی انتظامی شدند و سه روز بعد با کمین در دامنه کوه بیرک باعث به شهادت رساندن ۲ تن از پرسنل سپاه در سیستان و بلوچستان شدند؛ که در این عملیات فردی به نام عبدالحمید میربلوچ‌زهی دستگیر و اعدام شد.

گروه جیش العدل طی سال‌های متوالی همیشه در تلاش بود تا با حملات تروریستی، نیروهای مرزی و امنیتی در این منطقه را به شهادت رسانده و باعث بدست گرفتن سیستان و بلوچستان شوند، دریغ از آنکه نیروهای امنیتی ایران خون می‌هند تا خاکشان حفظ و تروریست‌ها نابود شوند. حال سوال اینجاست که چگونه می شود که این تروریست ها و اشرار از خاک پاکستان به راحتی برای ضربه زدن به ایران و ایرانی وارد عمل شوند؟

با توجه به اینکه این گروه به دلیل حجم فشارهای نظامی در ایران توقفی دوساله داشتند اما در نهایت در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با گروه جاهندو از طریق خاک پاکستان با تیراندازی به پاسگاه مرزی میرجاوه باعث به شهادت رساندن ۹ مرزبان و دو زخمی و یک گروگان شدند که در نهایت در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ با رایزنی‌های انجام شده (سعید براتی ) سرباز اسیر ایرانی آزاد و به آغوش خانوده بازگشت.

نیاز به ارتقا امنیت در منطقه مرزی ایران و پاکستان/ امنیت نیاز مبرم هر کشور است

براساس این گزارش انقلاب اسلامی ایران با ظهور خود در یک فضای جهانی با برافراشتن پرچم استقلال و آزادگی، مدعی بازگشت به یک وضعیت چندقطبی در جوامع بین الملل است که این مساله، منافع برخی از ابرقدرت‌ها را به خطر انداخته است.

یکی از اساسی‌ترین نیازهای مهم هر فرد در کشور، احساس امنیت است و این مساله موضوع مورد نظر همه جهانیان بوده و متعلق به یک کشور نیست. اما شهرهای که در مناطق مرزی هستند به این امنیت، بیشتر از هر چیزی نیاز دارند. با توجه به گستردگی خط مرزی جمهوری اسلامی ایران، نیاز است تا همانگونه که ایران اجازه هیچگونه ترور و یا مداخله در امور کشور دیگری را از طریق خاک خود به هیچ فرد و یا گروه نمی‌دهد، نیاز است تا کشورهای همسایه با پایبندی به اصول مرزداری این امنیت را حفظ و با پاکسازی یا ممانعت، از هر گونه ترور بر علیه جمهوری اسلامی ایران، جلوگیری کنند. 

با توجه به اینکه جریان‌های تروریستی به دنبال آب گل آلود، برای گرفتن ماهی هستند، امروزه نیاز است تا اشخاص مطرح سیاسی و نظامی متوجه رفتار و گفتارشان بوده تا خدای نکرده، بلندگویی برای گفتن سخنان تفرقه افکن و قومی‌گرایی نباشند. 

متاسفانه در کشور ما بیشترین ترورها و حملات از سوی منطقه مشترک مرزی ایران و پاکستان است .همانگونه که در ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ گروه تکفیری جیش العدل با همکاری برخی از نیروهای داخلی و همچنین نیروهای پاکستانی توانستد با مسمویت غذایی به پادگان مرزی در منطقه لولکدان در بخش ریگ ملک در ۵۰ کیلومتری میرجاوه،حمله کرده و ۱۴ مرزبان را گروگان و به خاک پاکستان منتقل کنند. هر چند سپاه پاسداران توانست، طی چندین ماه رایزنی در چند عملیات جداگانه در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تعدادی از این اسرا را آزاد کند. 

اما این حملات ادامه داشته و در ۱۳بهمن ۹۷ با حمله به یک ناحیه مقاومت بسیج در نیکشهر باعث شهید شدن یکی از نیروهای سپاه و زخمی شدن ۵ تن دیگر شدند.

براساس این گزارش گروه تکفیری جیش العدل با ایجاد ترس و تنش برای مردم بدنبال ناامنی بوده و در ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ با انفجار بمب صوتی در زاهدان ۴ مامور نیروی انتظامی را زخمی کردند که برخی از منابع نیز خبر از شهادت فرمانده پایگاه کورین، داد. 

این گروه تروریستی که به دنبال ترور و گروگانگیری نیروهای سپاه پاسداران است، در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ با حمله به دو خودرو مهندسی سپاه در شهرستان بمپشت، ۵ تن از نیروهای مهندسی سپاه را شهید و ۳ نفر را اسیر کرد.

حملات و ترورهای این گروه تکفیری گاها در یک برهه زمانی متوقف و گاها در فواصل کوتاه و پشت سر هم رقم خورده است، اما بعد از عملیات ۱۳۹۹ این گروه، هیچگونه تحرکی نداشت تا اینکه در اردیبهشت ۱۴۰۲ از طریق خاک پاکستان به برجک مرزی مزه سر سراوان، حمله کرده و ۵ تن از مرزبانان ما که ۳ نفر از آنان سرباز وظیفه بودند را به شهادت رساندند و همچنین در  تیرماه ۱۴۰۲ با حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان سبب شهادت ۲ مامور نیروی انتظامی و ۴ فرد مهاجم مسلح شدند.

گروه تکفیری جیش العدل در ۱۶ مهر ۱۴۰۲ با حمله به دو پاسگاه نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان، دو سرباز نیروی انتظامی و ۷ سرباز وظیفه را به شهادت رساندند، اما این ترورها آخر کار نبوده و در  بامداد ۲۴ آذر ۱۴۰۲ این گروه تکفیری با حمله به مقر انتظامی شهرستان مرزی راسک و بستن مسیر با هدف ایجاد ممانعت برای رسیدن به موقع نیروهای کمکی، موجب شهادت ۱۱ نفر از نیروهای انتظامی و ۸ زخمی در این عملیات شدند.

ماموران نیروی انتظامی با شجاعت و شهادمت با تقدیم دو شهید توانستند، موانع رسیدن به کلانتری را رفع و خود را به این مقر انتظامی برسانند. خبرها حاکی از آن است که یک نفر از این تروریست‌ها بازداشت و مابقی هنوز در کشور هستند و این منطقه در محاصره کامل نیروهای انتظامی و اطلاعاتی بوده تا بتوانند هر چه سریعتر این افراد را دستگیر کنند.

جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای مستقلی است که بدون وابستگی به هیچ کشوری توانسته، از بعد از انقلاب تا به امروز در مقابل ابر قدرتها ایستادگی کند و رمز این مقاومت، خون شهدای است که در حفاظت از خاکشان جان می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha