کد خبر 231510
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴

«حیات» گزارش می‌دهد؛

قهرمانان شهید قله های بازی دراز را بشناسیم

قهرمانان شهید قله های بازی دراز را بشناسیم

شهید پیچک با اشاره ای شهید موحد را با آستین خالی و محسن وزوایی را با جراحت گردن صدا زد تا وارد حیاط شوند. امام را دیدند که پشت نرده‌های ایوان با آن قبای طوسی و عرقچین سیاه، درحالیکه شمد سفید تا شده‌ای روی پاهایش انداخته، مثل همیشه آرام روی صندلی کوچکی نشسته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، ۲۰ آذر ۱۳۶۰ (عملیات مطلع الفجر) سالروز شهادت غلامعلی پیچک، فرمانده عملیات بازی دراز، مجاهد پیشتاز مسلح در مبارزات مخفی در دوران شاه، معلم و دانشجوی انرژی هسته‌ای در قبل از انقلاب، مبارزه با گروهک های تجزیه طلب در مناطق کردنشین، فرمانده عملیات در غرب کشور بود.

در عکس دستخط رهبر انقلاب درباره شهید پیچک بر روی عکس یادگاری که در جماران در دیدار فاتحان بازی دراز با امام امت (۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۰) گرفته شده را می‌بینیم.

در آن روز کوچه‌های جماران پر بود از رزمندگانی که شوق دیدار امام در دلشان آتشی برافروخته بود.

شهید پیچک با اشاره‌ای شهید موحد را با آستین خالی و محسن وزوایی را با جراحت گردن صدا زد تا وارد حیاط شده امام را دیدند که پشت نرده های ایوان با آن قبای طوسی و عرقچین سیاه، درحالیکه شمد سفید تا شده‌ای روی پاهایش انداخته، مثل همیشه آرام روی صندلی کوچکی نشسته است.

پیچک، علی طاهری، عباس شعف، موحد دانش و محسن وزوایی، آه که آن چند ثانیه‌ای که برایش چندماه زحمت کشیده بودند و به اندازه چندسال از زندگی‌شان می‌ارزید چه زود گذشت.

سپس محسن وزوایی بود که در کسوت یک سرباز در محضر امام درجمع همرزمانش ایستاده گزارش عملیات را به تمامت و زیبایی قرائت کرد، گزارشی که در پایان پیشنهاد می‌کرد بعد ازین می‌توان نام قله‌های بازی دراز  را بازوی ولایت فقیه کنید.

گفتنی است عملیات بازی دراز از جمله رشادت‌های دلیر مردان سپاه و ارتش بود که به‌دلیل موقعیت سوق الجیشی منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. 

در این عملیات رزمندگان جان بر کف ما از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز حمله کردند و پس از یک نبرد شدید چند روزه بین نیروهای بعثی با رزمندگان، سرانجام نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله‌های جنوبی ارتفاعات شدند اما قله های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند.

آزاد نشدن بخش شمالی ارتفاعات بازی دراز باعث شد تا نیروهای ایران برای کاهش تلفات از بخشی از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند.

نخستین عملیات نیمه گسترده ای در منطقه پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش، با نام عملیات بازی دراز در دوم اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

در این عملیات هوانیروز ارتش نقش به سزایی ایفا کرد و شهید شیرودی در آخرین عملیات پروازی خود (هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha