کد خبر 231438
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۱

«حیات» گزارش می‌دهد؛

کمبود یا توزیع نادرست پزشک در سراسر کشور/ مشکلی که دودش به چشم بیماران می‌رود

کمبود یا توزیع نادرست پزشک در سراسر کشور/ مشکلی که دودش به چشم بیماران می‌رود

بر اساس نقشه درمان کشور، به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید ۱۸ پزشک داشته باشیم اما در حال حاضر این عدد در مرز ۱۱.۸ تا ۱۲ پزشک است؛ مشکلی که دود آن به چشم مردم و خصوصا بیماران می‌رود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای دستور افزایش ظرفیت پزشکی را صادر کرده و علت این امر را رفع کمبود متخصص به خصوص در مناطق کم برخوردار و محروم اعلام شده است.

با همه اینها، شورای عالی انقلاب فرهنگی در آذرماه سال گذشته با صدور اطلاعیه‌ای پاسخ مخالفان مصوبه افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی را با بیان نکاتی درباره شرایط این رشته‌ها در کشور اعلام کرد. در این اطلاعیه گفته شده است در کشورهایی با نظام سلامت پیشرفته، سرانه پزشکان بین ۳۰ الی ۵۰ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر است، بنابراین اگر طی پنج سال آینده افزایش سالیانه ۳ هزار نفری در پذیرش پزشکی داشته باشیم، ۱۸ سال طول خواهد کشید تا سرانه پزشک در کشور به حد نظام سلامت کشورهای پیشرفته برسد. در این اطلاعیه همچنین بیان شده که افزایش ظرفیت حتی با فرض توزیع کنونی، می‌تواند تا حدودی مشکل کمبود امکانات در مناطق کمتر برخوردار را پوشش دهد.

محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، با اشاره به افزایش ظرفیت پزشکی اظهار کرد: افرادی که دستور افزایش ظرفیت پزشکی را مصوب کرده‌اند، باید در خصوص اینکه امکانات لازم برای آموزش دانشجویان فراهم نشده باید جوابگو باشند.

وی بیان کرد: معتقدم که در حال حاضر دچار کمبود پزشک در کشوور نبوده بلکه معضل جدی حوزه سلامت بحث توزیع درست و به جای متخصص در مناطق مختلف است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که ورودی‌های این طرح حداقل هشت سال دیگر وارد چرخه کاری می‌شوند، یادآور شد: ارائه خدمات درمانی یک بسته به هم پیوسته است که پزشک تنها یک جزء آن است. افزایش بی‌رویه ظرفیت، کمبود سایر اجزای آن را حل نخواهد کرد. مثلا آیا کمبود دارو با افزایش داروسازان محترم حل خواهد شد.

از سوی دیگر، رجبعلی برزویی، معاون خط مشی‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در خصوص این مساله گفت: بر اساس نقشه درمان کشور، به ازای هر ۱۰ هزار نفر باید ۱۸ پزشک داشته باشیم، در حال حاضر این عدد در مرز ۱۱.۸ تا ۱۲ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، پس تا رسیدن به آمار مطوب فاصله بسیار داریم. در صورت اجرای این مصوبه، حداقل باید ۱۱ سال سپری شود تا به حداقل نقطه مطلوب براساس نقشه مصوب دست یابیم.

گزارش‌های میدانی از بیمارستان‌های آموزشی حاکی از آن است که تعداد زیادی دانشجو به دنبال استاد راهنمای خود برر بالین بیماران حاضر شده و شلوغی اطراف تخت‌ها نشان دهنده عدم تامین زیرساخت‌های لازم قبل از افزایش ظرفیت پزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha