کد خبر 231306
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از زبان عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

بنزین سال آینده گران می‌شود؟

بنزین سال آینده گران می‌شود؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات به سوالاتی پیرامون حواشی و زمزمه‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین پاسخ داد.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالاتی پیرامون احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده به خبرنگار  حیات؛ گفت: اولین موضوعی که باید در بحث انرژی یا بنزین در نظر بگیریم مسئله عدالت است. قیمت بنزین در کشور ما ۳ هزار تومان است، این در حالی است که  قیمت همین فرآورده نفتی در کشورهای همسایه، حداقل ده برابر این عدد است و این باعث قاچاق بی‌رویه و هدررفت منابع ملی می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها مالک تعداد زیادی خودرو حتی تا ۱۰ دستگاه هستند و از طرف دیگر حدود ۵۰ درصد از شهروندان اصلا خودرو ندارند. از این رو اختصاص سهمیه بنزین با توجه به مالکیت خودرو موجب خدشه‌دار شدن عدالت می‌شود. همین مسئله نه فقط راجع به بنزین، بلکه درباره سایر انرژی ها همچون گاز طبیعی هم صادق است. به همین دلیل می‌بایست با تعیین سقف الگوی مصرف و تخصیص پلکانی یارانه‌ها در مصارف فراتر از این سقف، به اجرای بهتر عدالت در این زمینه کمک کنیم.

وی افزود: البته نکته بسیار حائز اهمیت این است که اگر می‌خواهیم قیمت را افزایش دهیم، حتما باید توجه کنیم که درآمد مردم هم به گونه‌ای افزایش یابد که اذیت نشوند. به عنوان مثال ما در بحث قیمت گذاری گازطبیعی برای خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی تا سقف الگوی مصرف را رایگان در نظر گرفته‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند قانونی تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت سوخت تشریح کرد: به طور کلی موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی در حوزه اختیارات دولت است و باید در لایحه بودجه ذکر شود. اما تخمین ما این است که دولت با بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی می‌تواند سالانه  تا ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی نموده و از هدررفت منابع ملی جلوگیری کند. این بهینه‌سازی می‌تواند با صرفه‌جویی در مصرف گاز و بنزین، توسعه فناوری‌های مربوط به خودروهای الکتریکی و هیبریدی، تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی و... صورت بگیرد. یکی از تکالیفی که مجلس در برنامه هفتم توسعه برعهده دولت گذاشته است همین موضوع بهینه ‌سازی مصرف انرژی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مثبت در راستای بهینه سازی مصرف انرژی ادامه داد: در رابطه با گاز طبیعی محاسبه پلکانی قیمت در دستور کار دولت قرار گرفته و کار خوب دیگر دولت در این زمینه این است که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تشویق نیز در نظر گرفته است. ما معتقدیم برای صرفه‌جویی باید هم مردم را به این کار تشویق کنیم، هم فرهنگ‌سازی کرده و ابزار صرفه جویی را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی افزود:  وقتی خودروی تولیدی ما مصرف سوخت بالایی دارد، چگونه می‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که در مصرف سوخت صرفه‌جویی کنند؟ نکته دیگر و حائز اهمیت این است که سبد سوخت مصرفی کشور هم باید متنوع باشد بدین معنا که تنها به بنزین وابسته نباشیم و از دیگر سوخت‌ها مثل گاز مایع و انرژی الکتریکی هم باید استفاده کنیم

سنگدوینی در پاسخ به این سوال که آیا بنزین در سال آینده گران می‌شود یا خیر؟ گفت: این موضوع در حوزه اختیارات دولت است و پیشنهاد تغییر قیمت سوخت باید توسط دولت در لایحه بودجه سنواتی ذکر شود. در نهایت دولت باید تصمیم افزایش قیمت بنزین را بگیرد. البته باید پیش از گرفتن این تصمیم شرایط اجتماعی و اقتصادی به خوبی بررسی و پیش‌بینی‌هایی برای قیمت جدید ارائه دهد و پس از آن این پیش‌بینی‌ها در مجلس مورد بررسی قرار بگیرند. پیش‌بینی من این است که دولت در بودجه سنواتی ۱۴۰۳ این کار را خواهد کرد.

بنزین سال آینده گران می‌شود؟

حیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha