کد خبر 231238
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

نقض اصل یکپارچگی مسابقات: استفاده از VAR در دربی قانونی غیر قانونی است

نقض اصل یکپارچگی مسابقات: استفاده از  VAR در دربی قانونی غیر قانونی است

با وجود اینکه منابع خبری حکایت از آن دارد که تکنولوژی کمک داور ویدیویی در دربی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، این موضوع با یکی از قوانین فیفا در تضاد است.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ در شرایطی که دربی شماره ۱۰۲ پایخت به ساعت شماری افتاده است و فوتبالدوستان در انتظار مهم‌ترین رویداد ورزشی کشور هستند و مشتاقانه مسائل پیرامونی مربوط به آن را دنبال می‌کنند، در خبرها آمده است که فدراسیون فوتبال قرار است از تکنولوژی کمک داور ویدیویی برای این بازی استفاده کند.

حساسیت بالای مسابقه و اهمیت آن برای هواداران پرشمار دوتیم  در کنار ضعف و اشتباهات فاحش داوری در فوتبال ایران و اعتراض‌های شدیدی که از ابتدای فصل به تصمیمات داوران از روی تیم‌ها خصوصاً سرخابی‌ها مطرح شده، فدراسیون فوتبال را بر آن داشته تا برای اولین بار در این بازی از VAR در لیگ برتر فوتبال ایران استفاده شود. این موضوع اگرچه اتفاق مثبتی می‌تواند باشد اما با یکی از قوانین فدراسیون جهانی فوتبال در تضاد است. با وجود اینکه گفته می‌شود فدراسیون فوتبال با استعلام از فیفا تصمیم به استفاده از VAR در دربی گرفته اما مشخص نیست واقعاً فیفا چنین اجازه‌ای به فدراسیون فوتبال داده است و یا این اقدام ممکن است تبعات بعدی برای فوتبال ما داشته باشد.

محمدرضا شاه‌منصوری، وکیل بین المللی فوتبال در گفتگو با حیات در این خصوص اظهار داشت: اصل یکپارچگی مسابقات فوتبال یکی از مواردی است که هم در قوانین بین المللی و آئین نامه اجرایی فیفا به آن به صراحت تاکید شده و هم در قوانین داخلی ما به آن اشاره شده است. این اصل اشاره به آن دارد که در تمامی مسابقاتی که به شکل یکپارچه و به هم مرتبط برگزار می‌شوند مثل یک تورنمنت یا لیگ که نتایج بازی‌ها به هم مرتبط هستند، شرایط یکسان و عادلانه در همه بازی‌ها باید وجود داشته باشد و هر موضوع جانبی که این اصل را زیر سوال ببرد ممنوع است و اصل یکپارچگی مسابقات را زیر سوال خواهد برد.

وی افزود: به طور کلی بخواهیم لحاظ کنیم از منظر فوتبالی این کار محل اشکال است ولی از لحاظ اجتماعی به دلیل اهمیت این مسابقه برای بخش زیادی از جامعه و تبعات مثبت و منفی که می‌تواند در پی داشته باشد، وجود یک تکنولوژی مثل VAR برای کاهش اشتباهات داوری و به دنبال آن کاش سطح اعتراض تیم‌ها به تصمیمات داور مسابقه می‌تواند مفید باشد و بودن آن بهتر از نبودنش است.

این وکیل بین المللی ورزشی در ادامه گفت: فدارسیون فوتبال باید برای چنین اقدامی از فیفا مجوز لازم را کسب کند و برای فیفا هم تفاوتی ندارد که اهمیت یک بازی چقدر است. برای آنها بازی استقلال و پرسپولیس با تقابل پیکان و هوادار از یک درجه اهمیت برخوردار است و من فکر می‌کنم با توجه به قوانین این موضوع مشکل دار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha