کد خبر 231098
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛

دلیل موافقت با کلیات لایحه بودجه چه بود؟

دلیل موافقت با کلیات لایحه بودجه چه بود؟

برخی از نمایندگان مجلس دلیل موافقت خود با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را توجه دولت به اصلاح ساختار و واقعی بستن بودجه و کاهش وابستگی به فروش نفت عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه 21 آذر ماه مجلس در موافقت با کلیات لایحه1403 با بیان اینکه «دلیل موافقت من عدالت در پرداخت‌ها و توجه به سیاست‌های کلی و احکام برنامه هفتم توسعه کشور است» اظهار کرد: نباید از دولت توقع داشته باشیم که همه توقعات برنامه ۵ ساله هفتم را در سال اول اجرای آن محقق کند بلکه ما توقع داریم که دولت زیرساخت‌های لازم در این زمینه را تامین کند.

نماینده مردم ساری در مجلس، کاهش چشمگیر کسری تراز عملیاتی، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش شفافیت بودجه را از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: در بررسی جزییات لایحه حتما موارد مورد نظر مردم و مجلس بررسی می‌شود.

بابایی گفت: از همکاران می خواهم که به کلیات لایحه بودجه رای دهند تا ثابت کنیم که تعامل بین دولت و مجلس وجود دارد و مردم را در این زمینه نگران نکنیم. پایه‌های مالیاتی یکی از ضعف‌هایی است که در لایحه دولت وجود دارد و حتماً در بررسی جزییات لایحه دولت به آن رسیدگی خواهیم کرد.

در ادامه سیدشمس‌الدین حسینی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: ما اکنون لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را براساس ماده اصلاحی ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی تنظیم کرده‌ایم اولین باری است که این لایحه دو مرحله‌ای رسیدگی می‌شود. ما در این مرحله چهار مورد احکام مورد نیاز، اخذ منابع، تراز عملیاتی و سرمایه‌ای مالی و بروز برآورد منابع و مصارف را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: این‌که دولت مصارف را به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده به این دلیل است که در اصلاح آیین‌نامه چنین چیزی نیامده است پس این‌که فکر کنیم با رد کلیات، دولت مصارف را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌دهد، چنین چیزی نیست اما در اصلاح آیین‌نامه داخلی این موضوع را نیاورده‌ایم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید هرچه سریع‌تر لایحه تنظیم مقررات مالی دولت ۳ را تصویب کنیم، اظهار کرد: دولت به اصلاح ساختار بودجه توجه کرده است این‌که منابع حاصل از مولد سازی را کمتر پیش‌بینی کرده به این دلیل است که می‌خواهد آنچه تحقق پیدا می‌کند را در لایحه بیاورد تا تعهد مازادی برای سال‌های بعد ایجاد نشود.

حسینی با بیان این‌که باید موضوع افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در زمان بررسی جزییات اصلاح شود، تصریح کرد: دغدغه همه ما بحث بازنشستگان است که در همین راستا شب گذشته در جلسه کمیسیون تلفیق مقرر شد که ۵۰ همت پیش‌بینی شود. ما باید از بازنشستگان حمایت کنیم که دولت هم موافق آن است.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳در پایان از نمایندگان درخواست کرد که به کلیات لایحه بودجه رای دهند و اصلاحات مدنظر در جزییات اعمال شود چون در غیر این صورت زمان از دست می‌رود.

بر این اساس رجب رحمانی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و لزوم اتحاد و انسجام قوا باید کلیات لایحه بودجه به تصویب برسد.

وی با بیان این‌که در لایحه بودجه سال آینده کسری تراز عملیاتی کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: سال گذشته فروش اموال ۱۲۰ همت بود که امسال ۶۰ همت شده است. علاوه بر آن بودجه واقعی دیده شده و امکان تحقق آن وجود دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عدم وابستگی لایحه بودجه به نفت را از جمله نکات مثبت آن برشمرد و گفت: ما اکنون در حال بررسی کلیات بودجه هستیم می‌توان در زمان بررسی جزییات اصلاحات لازم را اعمال کرد.

رحمانی با بیان این‌که عدالت در پرداخت کارکنان و بازنشستگان و رفع تبعیض از نقاط قوت لایحه بودجه است، تصریح کرد: ۵۰ همت برای همسان‌سازی بازنشستگان پیش‌بینی شده است. علاوه بر این احکامی برای ارتقاء پرداخت حقوق و دستمزد آمده و به رشد حقوق بازنشستگان توجه شده است.

در ادامه احمد امیرآبادی در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور  در موافقت با کلیات این لایحه با بیان اینکه «لایحه بودجه ۱۴۰۳ قطعا مانند لوایح سال‌های قبل دارای ایراداتی است اما بر اساس بررسی‌های انجام شده، ایراد آن نسبت به لوایح قبل کمتر شده و نسبت به آن لوایح، لایحه بهتری است»،  اظهار کرد: درباره موضوع افزایش مالیات، بر اساس بررسی‌های که انجام دادم دولت در راستای اجرای دو قانون پایه مالیاتی را افزایش دادند و نرخ مالیاتی را در برخی از موارد نیز کاهش داده‌اند.

نماینده مردم قم افزود: در افزایش منابع مالیاتی استناد دولت به ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه است که در آنجا برخی شرکتها از معافیت مالیاتی برخوردار بودند که این موضوع در برنامه هفتم برداشته شد و همین موضوع در حدود ۵۰ همت برای دولت درآمد مالیاتی خواهد داشت‌. دومین قانون مورد استناد دولت قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ما می خواهیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، عنوان کرد: مطمئن باشید که من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق حتما با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مخالفت خواهم کرد. در کمیسیون تلفیق ۱۴۰۳ تمام تلاش خود را بکار خواهیم برد که افزایشی در قیمت ها در سال آینده نداشته باشیم.

امیرآبادی گفت: من دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق مخالف کلیات لایحه بودجه بودم و دلیل اصلی من نیز موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بود؛ دیروز در انتهای جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه رسماً به نمایندگان مجلس اعلام کرد که برنامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ را بر اساس برنامه هفتم اجرایی خواهند کرد و عدد ۵۹ همت را در این زمینه در نظر خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه «دولت کسری عملیاتی را از ۴۵۰ همت سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۰۰ همت برای سال آینده کاهش داده است که از نقاط مثبت بودجه است که کاهش تورم و رشد اقتصادی را به دنبال خواهد داشت» اظهار کرد: بحث واقعی بودن بودجه بر مبنای عملکرد و رشد ۸ درصدی منابع بودجه موضوع بسیار مهمی است و دولت امسال از منابع به مصارف رسیده‌ است و به زعم مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان اقتصادی کشور منابع درست پیش بینی شده‌ است و این پیش بینی درست منابع پیام بسیار خوبی برای اداره کشور در سال ۱۴۰۳ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha