کد خبر 231078
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

در صحن علنی مجلس شورای اسلامی؛

شفافیت در منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست

شفافیت در منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها مشخص نیست

چند تن از نمایندگان مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 1403 گفت: منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها به صورت شفاف ارائه نشده و مشخص نیست قرار است از کجا تامین و در کجا هزینه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات؛ مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه، مجلس شورای اسلامی  در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ با اشاره به اینکه در سال جاری بررسی وتصویب کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه نزدیک به شش ماه زمان برد، بیان کرد: مدت‌ها وعده ما نسبت به تغییر در اقتصاد مدتها ست که به طول انجامیده، لذا باید بدانیم،حریم‌ها باعث اشکالات جدی در کشور نمی‌شوند؛ این در حالی است که در طول سال‌های گذشته قیمت مواردی چون مسکن و خودرو افزایش قابل توجه داشته و دولت باید به مردم نسبت به قیمت مسکن و خودرو در سال آینده پاسخ دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیا بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده، می‌تواند زندگی مردم را بهبود دهد،گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی ۸ درصدی در نظر گرفته شده، آیا منابع کافی برای تحقق این رشد اقتصادی در بودجه دیده شده است.

وی گفت: کل منابع بودجه نسبت به بودجه سال گذشته فقط ۱۸ درصد رشد داشته است و آیا دولت با این عدد می‌تواند رشد اقتصادی را محقق کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: میزان مالیات نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته که به معنای آن است که تولیدکنندگان تحت فشار بیشتر قرار می‌گیرند؛ این در شرایطی است که میزان حقوق ورودی کاهش یافته و به معنای آن است که رانت برای تولیدکننده خارجی و واردکنندگان در نظر گرفته شده و به تولیدکنندگان داخلی فشار وارد خواهد شد؛ به عبارت بهتر، حمایت از تولید کاهش و حمایت از واردات در این بودجه افزایش یافته است.

رضاخواه افزود: در موضوع نفت، چه نفت خام و چه فرآورده‌های نفتی شاهد بی‌نظمی‌های زیادی در بودجه هستیم، منابع و مصارف هدفمندی در بودجه نیامده و شفاف نیست و ما نمی‌دانیم قرار است در کجا هزینه شود و از سوی دیگر، بیم آن می‌رود که کسری بودجه قابل توجهی در منابع و مصارف هدفمندی وجود داشته باشد. وی افزود: کلان بودجه به گونه‌ای است که امیدآفرینی نمی‌کند.

در ادامه حجت‌الاسلام محمد باقری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: در بخش منابع لایحه بودجه بیشترین افزایش مربوط به درآمدهای مالیاتی و گمرکی با ۴۰ درصد رشد است که به این معناست با وجود همه فشارهایی که سال قبل بر اصناف و تولیدکنندگان درباره اخذ مالیات وارد شد الان دوباره دولت می‌خواهد مالیات‌ها را ۴۰ درصد افزایش دهد.

وی افزود: برای مثال اگر فردی در سال قبل، ۶۰ میلیون تومان مالیات می‌داد، با افزایش ۴۰ درصدی مالیات در سال آینده، باید ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بپردازد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ممکن است دولت در این زمینه بگوید که پایه‌های مالیاتی را افزایش می‌دهیم اما پایه‌های مالیاتی را مجلس تصویب کرده و باید مشخص شود که قرار است رشد ۴۰ درصدی مالیات از کدام پایه‌های مالیاتی گرفته شود.

نماینده مردم بناب در مجلس ادامه داد: ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده اما مشخص نیست این موضوع در کدام یک از سرفصل‌های بودجه آمده است؛ منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها به صورت شفاف ارائه نشده و مشخص نیست که قرار است از کجا تأمین شود و در کجا هزینه شود.

باقری تاکید کرد: زمانی که ما یارانه دهیم اما مشخص نباشد منابع آن قرار است از کجا تأمین شود، به معنای کسری بودجه و در ادامه منجر به تعطیلی کارهای عمرانی و تورم خواهد شد؛ اگر دولت می‌خواهد به دهک‌های پایین جامعه یارانه دهد، باید این کار به صورت کامل انجام شود و در بودجه مشخص باشد که منابع این کار قرار است از کجا تأمین شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: من معتقدم اگر ما می‌خواهیم هدفمندی یارانه‌ها را محقق کنیم، با ۳۰۰ هزار تومان محقق نخواهد شد بلکه باید یارانه را بیش از ۲ تا ۳ میلیون تومان تعیین کنیم تا به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیز کمک‌های خوبی شود.

در ادامه مجتبی رضاخواه در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: امسال سال ویژه ای است و مجلس برنامه هفتم را طی ۶ ماه به تصویب رساند، ما می خواهیم که اقتصاد را شکوفا کرده و تحریم ها را بی اثر کنیم اما متاسفانه در این بودجه تقدیمی این موارد به درستی رعایت نشده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: طی سال های گذشته تورم های بسیار زیادی در کشور مواجه شده است بنابراین آیا بودجه ارائه شده می تواند باعث کاهش تورم شود یا خیر؟ آیا منابع کافی برای تحقق رشد ۸ درصدی وجود دارد که با توجه به افزایش ۱۸ درصدی رشد منابع دولت منابع کافی برای رشد اقتصادی را نخواهد داشت.

وی افزود: در بخش کشاورزی، صنعت و اقتصاد دیجیتال مشخص نیست دولت چه اقداماتی انجام خواهد داد، مالیات نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می دهد تولید کننده تحت فشار خواهد بود همچنین حقوق نیز با افزایش بسیار کمی مواجه شده است که باعث خواهد شد بسیاری از تولیدکنندگان تحت فشار قرار گرفته و تولید خارجی در کشور افزایش یابد.

رضاخواه بیان کرد: در مورد نفت نیز ما شاهد بی نظمی هستیم حتی منابع و مصارف هدفمندی برنامه ها نیز با توجه به ساختاری که در برنامه هفتم آمده است منابع و هزینه کرد مشخصی ندارد و مردم خیالشان از جلوگیری افزایش قیمت ها راحت نیست که باید گفت در این بودجه از تولیدکننده داخلی حمایت نشده بلکه از تولید خارج حمایت شده است.

همچنین محسن زنگنه نماینده مردم تربت جام در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با برنامه هفتم توسعه مطابقت ندارد، اگر دولت برنامه هفتم را به درستی اجرا کند می‌تواند منابعی کسب کند اما تمرکز دولت بر روی مصارف بوده که نشان می‌دهد انگیزه‌ای برای پیگیری منابع درآمدی ندارد.

در ادامه محمدرضا صباغیان نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: لایحه دولت نقاط قوتی دارد اما به جای پرداختن به مشکلات اساسی به اصلاح شاخ و برگ‌ها پرداخته شده است.

وی ادامه داد: طبق تبصره یک لایحه بودجه فروش اوراق ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، حال اینکه انتشار اوراق به معنای کشیدن چک و آینده فروشی است. همچنین در تبصره ۳ اختیارات ویژه ای به سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی اعتبارات داده شده که این هم باعث امضاهای طلایی می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره بخش مالیات لایحه بودجه گفت: ما هم موافق افزایش پایه های درآمدی کشور از طریق مالیات هستیم اما باید این موضوع از طریق جلوگیری از فرارهای مالیاتی تامین شود نه اینکه فشاری به حقوق بگیران وارد شود پس دولت توضیح دهند چند درصد از این افزایش مالیات به فرارهای مالیاتی اختصاص پیدا می کند.

صباغیان با اشاره به بخش آب در لایحه بودجه گفت: وزارت نیرو در حوزه آب به جای بستن چاه های غیرمجاز و کاهش دبی چاه ها به سمت قطعی برق چاه های کشاورزی رفته که باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید به سمت مدیریت واحد شهری در راستای کاهش مصارف دولت کاهش و افزایش مشارکت مردم حرکت کند، گفت: شرکت های خصولتی زیان ده بوده و تبدیل به حیاط خلوت و محل کسب حقوق های نجومی شده اما دولت به این وضعیت توجهی نمی کند بنابراین صرفا شعار دادن دردی از مردم دوا نمی کند.

صباغیان در پایان بیان کرد: همسان سازی حقوق ها به ویژه حقوق بازنشستگان مطالبه اصلی مردم است و نمی توانیم  از همسان سازی بگذریم. علاوه بر افزایش ۱۸ درصدی حقوق ها با وجود تورم ۵۰ درصدی بی عدالتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha