کد خبر 231013
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۱

گزارش حیات از گرفتاری‌های بی‌شمار مردی که روزی در اوج بود؛

ولادیمیر زلنسکی، تنهاتر از همیشه

ولادیمیر زلنسکی، تنهاتر از همیشه

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از ولادمیر زلنسکی برای سفر به آمریکا دعوت کرد تا فشار بیشتری بر جمهوری‌خواهان کنگره برای حمایت از لایحه کمک‌های نظامی به اوکراین بیاورد؛ آنهم در روزهایی که رئیس جمهور اوکراین، تنهاتر از همیشه است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، ولادمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه به منظور خروج از بن‌بست سنا در مورد تصویب لوایح مربوط به کمک‌های  نظامی به اوکراین به واشنگتن سفر می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چند روز پس از آنکه دولت او هشدار داد که بودجه کمک به اوکراین طی هفته‌های آینده تمام خواهد شد، ولادمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود را به کاخ سفید دعوت کرد، تا مگر اینکه او بتواند قانون‌گذاران آمریکایی را به تصویب مجدد لوایح حمایتی از اوکران مجاب کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: درحالی‌که مردم اوکراین از خود برابر روسیه دفاع می‌کنند، نشست روز سه‌شنبه برای تأکید بر تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات‌متحده برای حمایت از اوکراین است. در این نشست، رهبران دو کشور اوکراین و ایالات متحده درباره نیازهای فوری اوکراین و اهمیت حیاتی حمایت مستمر ایالات متحده در این لحظه حساس بحث خواهند کرد.

سناتورهای جمهوری‌خواه هفته گذشته از تصویب کمک اضطراری  106 میلیارد دلاری به اوکراین و رژیم صهیونیستی جلوگیری کردند، زیرا محافظه‌کاران می‌خواستند از حذف اصلاحات مهاجرتی که به‌عنوان بخشی از این بسته مورد درخواست دولت قرار گرفته بود، خودداری کنند.

به گفته یکی از دستیاران رهبری سنا، از زلنسکی دعوت شده است تا صبح سه‌شنبه در ساختمان کاپیتول برای سناتورهای آمریکایی نیز سخنرانی کند. راج شاه، سخنگوی مایک جانسون در ایمیلی به رویترز گفت که یک دیدار خصوصی نیز بین زلنسکی و جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز سه‌شنبه در کاپیتول برگزار خواهد شد.

طبق اعلام چاک شومر، رهبر اکثریت سنا از نیویورک، رئیس‌جهور اوکراین قرار بود هفته گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با سناتورهای آمریکایی مذاکره کند، اما به دلایلی مجبور شد این نشست را لغو کند.

کنگره قبلاً 111 میلیارد دلار برای کمک به اوکراین اختصاص داده و شالاندا یانگ، مدیر بودجه بایدن، هفته گذشته در نامه‌ای به رهبران مجلس نمایندگان و سنا اعلام کرد که بودجه ایالات متحده برای ارسال تسلیحات و کمک به اوکراین تا پایان سال جاری تمام خواهد شد. یانگ یکشنبه گفت: «زمان آن رسیده که توافقی را انجام دهیم که هر دو طرف بتوانند با آن موافقت کنند.»

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در دو مصاحبه تلویزیونی روز یکشنبه گفت: خطرات به‌ویژه برای اوکراین بسیار زیاد است، با توجه به اینکه «ما در حال اتمام بودجه» برای اوکراینی‌ها هستیم. این زمانی است که واقعاً مجبوریم گام برداریم، زیرا اگر این کار را نکنیم، پوتین می‌تواند بدون مجازات به جلو برود و ما می‌دانیم که او در اوکراین متوقف نخواهد شد».

وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه بایدن گفته، حاضر است برای به حرکت درآوردن بسته کمک، مصالحه های مهمی انجام دهد، خاطرنشان کرد: «این چیزی است که رئیس جمهور کاملاً آماده است تا در آن مشارکت کند.»

با نزدیک شدن به دومین سالروز حمله روسیه به اوکراین، به نظر می‌رسد جهان علاقه خود را به اوکراین و رئیس‌جمهور آن از دست داده است.

پورتال خبری پولیتیکو اخیرا اسنادی از «استراتژی افشا شده ایالات متحده در مورد اوکراین» را منتشر کرده که «فساد مقامات اوکراینی» را یک تهدید واقعی در مسیر حمایت ایالات متحده از این کشور می‌داند.

این سایت هشدار داد: «مقامات دولت بایدن بسیار بیشتر از آنچه که علناً اعتراف می‌کنند، نگران فساد در اوکراین هستند.»

زلنسکی می‌داند که برخلاف دوسال گذشته، زمان و شرایط به نفع او عمل نمی‌کنند و توجه و علاقه دوستانش در اروپا و واشنگتن، به سرعت در حال فروکش است و «اراده آهنین» آن‌ها به آرامی در حال اختصاص یافتن به مسائل دیگری است.

زلنسکی که برای شکست دادن ولادیمیر پوتین و صبر زیادش، به پول زیادی نیاز دارد، می‌داند وقتی «اراده» از بین می‌رود، ناگزیر سیل میلیاردها دلاری که تاکنون به سوی او سراریز شده، نیز متوقف خواهد شد. همچنین این چشم‌انداز که کنگره ایالات متحده و اتحادیه اروپا به فعالیت خود به عنوان قلک خشک اوکراین ادامه دهند، کمرنگ شده است.

در این میان، جنگ دیگری هم سربرآورده که شرایط را برای زلنسکی سخت‌تر از این‌هم می‌کند. تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه طی دوماه گذشته، علاوه‌بر اینکه  در سطح دولت‌ها، توجه استراتژیک و نظامی حامیان قدرتمند زلنسکی همچون ایالات متحده را به خود جلب کرده (که این در بهترین حالت به معنی تقسیم حمایت ثابت آمریکا بین اسرائیل و اوکراین به جای تمرکز بر اوکراین است)، در سطح افکار عمومی جهانی نیز به نوعی موجب قرار گرفتن اوکراین در کنار رژیم صهیونیستی مقابل حمایت‌های روسیه از حماس شده است. قرار گرفتن زلنسکی در کنار رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آشکار وی از جنایات بی‌سابقه این رژیم طی دو ماه گذشته در غزه، آشکارا از محبوبیت وی در افکار عمومی کاسته است.

گرفتاری‌های زلنسکی اما تنها به اینجا هم ختم نمی‌شود و حتی اگر او بتواند در سفر پیش‌رو به واشینگتن، کنگره را به حمایت مجدد از کشورش متقاعد کند، بازهم با مشکل بزرگی در چشم‌انداز روابط آینده کشورش با ایالات متحده مواجه است. پیشی گرفتن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از بایدن در نظرسنجی‌ها و قدرت گرفتن احتمال بازگشت رئیس‌جمهوری که بسیاری در آمریکا او را آلت دست ولادیمیر پوتین می‌دانند، مساله‌ای است که می‌تواند در آینده نزدیک به کابوس شب‌های زلنسکی تبدیل شود.

با این همه اما، گرچه کار زلنسکی برای جلب کمک‌های بیشتر آمریکا بسیار دشوار شده، اما به این دلیل که مساله کنترل پیشروی روسیه در شرق اروپا در زمره منافع و اهداف استراتژیک ایالات متحده قرار دارد؛ به نظر نمی‌رسد که آمریکایی‌ها در این نقطه از جنگ که احتمال شکست اوکراینی‌ها برابر روسیه بیش از پیش است، آن‌هارا به طور کلی رها کنند.

در همین راستا، میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه و نامزد منتخب این حزب در انتخابات 2012 گفت که از کمک به اوکراین حمایت می‌کند. وی ادامه داد: «نظر من این است که به نفع آمریکا است که اوکراین را موفق ببیند و سلاح‌هایی را که اوکراین برای دفاع از خود نیاز دارد فراهم کند. به عقیده من، هر چیزی غیر از این، مسئولیت ما در قبال جهان دموکراسی و همچنین در قبال منافع ملی خود را نادیده می‌گیرد.»

سناتور جمهوری‌خواه جی دی ونس نیز گفته است که دولت هنوز کمک‌های اضافی به اوکراین را توجیه نکرده است. «آنچه ما به رئیس‌جمهور و درواقع به کل جهان می‌گوییم، این است که شما باید دلایل بلندپروازی‌تان را بیان کنید. 61 میلیارد دلار چه چیزی را انجام می‌دهد که 100 میلیارد دلار نتوانسته است انجام دهد؟»

در مجموع به‌نظر می‌رسد که اختلاف جاری در ایالات‌متحده نه بر سر اصل ارائه کمک به اوکراین، بلکه بیشتر بر سر میزان و چگونگی آن است و احتمالا با  حصول زدوبندهای سیاسی میان مقامات دو حزب در کنگره و کاخ سفید حل خواهد شد و زلنسکی دست‌خالی به کیف بازنخواهد گشت. اما با توجه به تعدد مشکلات و مسائل پیش روی او؛ باید صبر کرد و دید که زمان بر علیه او پیش می‌رود یا به نفعش؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha