کد خبر 230978
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور خبر داد؛

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در دانشگاه‌ها برای پژوهش و فن‌آوری

سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در دانشگاه‌ها برای پژوهش و فن‌آوری

معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و دانشگاه‌ها از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی در کشورها بوده که سرانه تحقیق و توسعه ایران ۴ درصد پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فن‌آوری و فن بازار، ضمن بیان مطلب فوق گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم منعقد شد که مربوط به اجرای عملیاتی بند ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان است و بر اساس آن وزارت علوم اعم از دانشگاه‌ها می‌توانند سالیانه حداقل ٢ هزار میلیارد تومان و از محل اعتبار مالیاتی صنایع و شرکت‌ها، را صرف هزینه‌های پژوهش و فن‌آوری کنند.

وی افزود: یکی از ملاک‌های رشد علمی کشور تعداد دانشجو و یکی دیگر از ملاک‌ها بحث تعداد مقالات و کیفیت مقالات بوده و سال‌های سال است که سنجش رشد علمی کشور بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد و کیفیت مقالات سنجیده می‌شود.

معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اضافه کرد: در سال‌های اخیر رشد تولید برخی از مقالات کاهش پیدا کرده که کشور دچار کاهش رشد علمی شده، درحالی‌که این قطعاً یک غلط راهبردی است. برای مثال دانشجوبان و اساتید ما اگر در سال‌های اخیر مثلا ١٠ مقاله منتشر می‌کردند در حال حاضر ٢ مقاله منتشر می‌کنند و ٨ مقاله دیگر را به فناوری و پتنت تبدیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سرانه تحقیق و توسعه، یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری رشد علمی در کشورها است، اظهار کرد: سرانه تحقیق و توسعه کشورهایی مثل آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی ۳.۱۲ دهم درصد، چین ٢،۲۳ دهم درصد، ژاپن ۳.۲ دهم درصد و کره‌جنوبی ۴.۷ دهم درصد است در حالی که این عدد در کشور با وجود اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ٩٣ در افق ۱۴۰۲ ، ۴ درصد پیش بینی شده، اما حداکثر به ٨ دهم درصد رسیده است.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه براساس سیاست‌های ابلاغی رهبری سهم تحقیق و توسعه تا سال ١۴٠۴ باید به ۴ درصد برسد، بیان کرد: متاسفانه درایران برخلاف رویه دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه دولتی و یک سوم مربوط به بخش خصوصی می‌شود درحالی‌که در دنیا دو سوم هزینه‌های تحقیق و توسعه توسط کسب و کارها و بخش خصوصی تامین می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه از سال ١۴٠١ تمام توان خود را برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان گذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر قانون جهش تولید دانش بنیان ١٠ سال اجرایی شود، می‌تواند به معنای واقعی اقتصاد دانش‌بنیان و رسیدن به GDP (تولید ناخالص داخلی) معنادار را محقق کند.

معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اعلام اینکه نسبت به سال گذشته درخواست حمایت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ۴٠٠ درصد رشد پیدا کرده است، گفت: در بند ١٣ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به صراحت برنامه‌ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha