کد خبر 230942
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

قصه و قصه‌گویی اصیل‌ترین ابزار تربیتی است/ قصه‌گویی ثبت جهانی می شود

قصه و قصه‌گویی اصیل‌ترین ابزار تربیتی است/ قصه‌گویی ثبت جهانی می شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اصیل‌ترین ابزار تربیتی، کم هزینه‌ترین و ساده‌ترین وسیله برای تأثیرگذاری تربیتی قصه و قصه‌گویی است؛ چرا که تاریخ قصه‌گویی با تاریخ بشر برابری می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات، نشست رسانه‌ای بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح امروز 20 آذرماه با حضور حامد علامتی مدیرعامل و فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون و رئیس جشنواره قصه‌گویی در سالن کنفرانس مرکز ‌آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد.

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ابتدای این نشست گفت: کانون از سالهای دور به جشنواره قصه گویی پرداخته است. در دهه ۷۰ نخستین جشنواره قصه گویی در کانون کلید خورد  و در سال ۷۶ در استان گیلان برگزار شد. از آن سال‌ها به بیست و پنجمین دوره رسیده که با افتخار سابقه ربع قرنی را با فرهنگ قصه گویی داریم. 

وی با بیان اینکه در این حوزه کتاب‌هایی منتشر شده و جشنواره‌های مختلف در استان‌های مختلف چرخیده و این باعث شده قصه و قصه گویی که در فرهنگ ما ریشه داشته به آن پرداخته شود، افزود: قصه و قصه گویی اقدام پایه فرهنگی است به این معنی که اگر به قصه و قصه گویی بپردازیم دیگر تولیدات فرهنگی می تواند از آن نشات بگیرد و بنابراین سرمایه گذاری در این زمینه خروجی اش در دیگر پایه های فرهنگی مانند رمان، فیلم، تابلو نقاشی، شعر و موسیقی می توان یافت. لذا زمانی که روی قصه سرمایه گذاری می کنیم پایه همه این شاخه ها تقویت می شود. 

قصه‌گویی؛ هنری به قدمت تاریخ بشر

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: اصیل‌ترین ابزار تربیتی، کم هزینه‌ترین و ساده‌ترین وسیله برای تأثیرگذاری تربیتی قصه و قصه گویی است؛ چراکه تاریخ قصه گویی با تاریخ بشر برابری می‌کند. احیای فرهنگ قصه و قصه گویی به‌عنوان هدفی جدی برای کانون مطرح است چراکه دلیلش ریشه در حرکت‌های عمومی فردی و خانوادگی دارد. در بطن جامعه این موضوع را می‌بینیم. 

وی با بیان اینکه ماموریت کانون با توجه به این موضوعات این است که نباید در کارهای فرهنگی هویت خود را از دست بدهیم، اضافه کرد: ما باید رو به جلو با نگاهی به هویت خود حرکت کنیم. در قرآن نیز بالای ۲۶۰ قصه قرآنی داریم و این نشان از اهمیت موضوع دارد. ماموریت کنونی کانون جهت‌دهی به حوزه قصه و قصه گویی و سیاست‌گذاری کلان در این زمینه است و به دنبال عمومی‌سازی و فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.

ثبت جهانی قصه گویی

علامتی تاکید کرد: فعال‌سازی نهادها و سازمانها جهت شکل گیری حرکتهای بین دستگاهی است تا بتوانند پشتیبانی لازم را داشته باشند. امسال توانستیم ثبت ملی این جشنواره را داشته باشیم و این مقدمه ای برای ثبت جهانی به نام جمهوری اسلامی ایران در فهرست آثار در یونسکو خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: این موضوع مقدماتی دارد و کمی زمانبر است. بین‌المللی کردن این موضوع در میان ملت‌ها از اهداف ما است. ارتباطات خوبی با رایزن‌های فرهنگی در کشور ها داریم و یکی از موضوعات مدنظر ما قصه و قصه گویی است. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین گفت: اقدام دیگر علمی سازی این موضوع است تا دانش قصه گویی را ترویج دهیم. 

سرفصل‌های جشنواره 

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: این جشنواره به مرحله نهایی رسیده است. بخش مدرن و کلاسیک، آیینی و سنتی، زبان اشاره، بخش ۹۰ ثانیه و بخش بین‌الملل از بخش‌های مختلف این جشنواره است. موضوع قرآنی، دینی و مذهبی، قصه نامداران و معرفی شخصیت‌های برجسته ایران از فردوسی تا سردار سلیمانی، موضوع اراده و پیشرفت در راستای پویش رئیس جمهور، قصه‌های مربوط به کسب و کار و بخش دیگر قصه‌های آزاد از موضوعات جشنواره امسال است. 

علامتی اضافه کرد: شعار جشنواره امسال «با قصه لبخند بسازیم» است و رویکردمان در زمینه حکمت آموزی به کودکان و نوجوانان است. این موضوع به یک شعار و استراتژی تبدیل شده است. برای آنکه شاهد ارتقای محتوایی قصه‌ها باشیم چند رویکرد اساسی را در نظر داریم. اولین آن زاویه دید جدید است. نکته دوم در رویکردها امیدافرینی است. نکته بعدی الهام و ایمان آفرینی است تا بذر ایمان در دل بچه‌ها کاشته شود. نکته بعدی لبخند است و جایزه ویژه ای برای آن در نظر گرفته است. 

وی تشریح کرد: آرژانتین، اسکاتلند، تانزانیا، هند، آفریقای جنوبی کنیا، انگلیس، مالزی، اوگاندا، لبنان و فرانسه در این جشنواره شرکت کرده و آثار آنان به مراحل داوری رسیده‌اند؛ همچنین دو جایزه ویژه شهید سردار سلیمانی که به یک قصه برتر در این موضع تعلق خواهد گرفت و جایزه دیگر لبخند است. جایزه جهانی لبخند نیز داریم که مقدمه ای برای ثبت جهانی قصه گویی است. 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: ۱۷ هزار و ۵۳۶ قصه در بخش ملی و بین المللی ثبت شده و در بخش بین الملل ۴۵۰ اثر ثبت شده است. در مراحل استانی این آثار پایش شده‌اند و ۱۸۰ اثر برای بخش پایش ملی و بین‌المللی و در نهایت ۶۰ اثر به بخش ملی و بین‌المللی راه یافته‌اند. 

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز در طول مرحله استانی به‌صورت حضوری در سالن‌های ما حضور داشتند. در ماه گذشته یزد را به عنوان پایتخت قصه و قصه گویی اعلام کرده و امسال جشنواره در این استان است و اختتامیه اصلی ۳۰ آذرماه همزمان با شب یلدا برگزار خواهد شد.

علامتی همچنین گفت: امسال بخش ویژه غزه را اضافه کردیم و جایزه ویژه نیز در این زمینه خواهد داشت. این برنامه به صورت زنده و تولیدی از شبکه های صدا و سیما پخش برای شب‌های زمستان پخش خواهند شد.

باشگاه داوران قصه‌گویی ایران در یزد راه اندازی می‌شود

فلاح رییس جشنواره نیز در صحبت هایی گفت: ما ۱۴هزار دانش اموز در یزد داشتیم که از جشنواره استقبال کردند . پنج میلیون بازدید کننده برنامه شاد از سال گذشته داشتیم که خیلی امار خوبی است پیش بینی ما این است که امسال اقبال بیشتری داشته باشیم.


وی در ادامه افزود: همزمان جشنواره قصه گویی پویش سراسری قصه ما در صدا و سیما انجام می شود. در حاشیه جشنواره نشست‌های نقد و بررسی قصه ها برپا می شود که اینها به ارتقای کیفی وکمی هنر قصه گویی کمک می کند. اساتید بزرگی در یزد حضور خواهند داشت و امسال هم دوره تخصصی داوری قصه گویی هم برگزار کردیم و اینها متخصص شده اند. باشگاه داوران قصه گویی ایران هم در یزد و در دبیرخانه قصه گویی راه اندازی خواهد شد.

فلاح اظهار داشت: پنج کشور به بخش بین الملل ما راه یافتند که اگر شرایط حضورشان فراهم شود قصه‌گویی خواهند داشت. این نماینده ها برای کشورهای ترکیه ، انگلستان، هند، کنیا و اوگاندا هستند.

فلاح در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره جوایز جشنواره گفت: در هر بخشی یک برگزیده خواهیم داشت ولی اگر بخشی قابلیت بیشتر هم داشته باشد،  تعداد برگزیدگان بیشتر می شود. علاوه بر همه بخش ها تلاش داریم یک جایزه ویژه مدیرعامل برای یک اثر برگزیده هم بگذاریم که یک قصه به انتخاب خود داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگر آنا درباره حمایت از قصه گوها گفت: عموم قصه ها از اثار کهن هستند معدود کارها جددندد اما بهرحال رسانه ملی و سایر شبکه ها در این ایام از قصه گوها استفاده می کند. طرحی هم داریم که یک برنامه کودک و نوجوان ویژه قصه گویی در تلویزیون داشته باشیم که از نوروز سال آتی تا تابستان داشته باشیم و الان پیشنهاد داریم که قصه ها ضبط استدیویی شوند و در سکوها هم نمایش داده شود.

وی اظهار داشت: تصمیم نداریم فرایند قصه گویی را پیچیده کنیم ، قصه ها باید ساده و روان باشند تا مردم به سمتشان بیایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha