کد خبر 230802
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

مروری بر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

مروری بر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

جشنواره فجر ۴۲ می‌تواند جشنواره‌ای پر شور و حرارت باشد؛ ضمن اینکه فیلمسازان مستقل بسیاری در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ در واپسین روزهای پاییز در حالی به جشنواره چهل و دوم فجر نزدیک می‌شویم که بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره فجر رسیده است و این در حالی است که فضای کشور به لحاظ سیاسی در مقایسه با شرایط مشابه سال گذشته بسیار متفاوت است و جوی آرام‌تر دارد. در واقع جشنواره فجر ۴۲ می‌تواند جشنواره‌ای پر شور و حرارت باشد؛ ضمن اینکه فیلمسازان مستقل بسیاری در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

حضور پر رنگ فیلم اولی‌ها

نمی توان منکر این موضوع شد که جشنواره فجر همیشه بستری برای معرفی و پرورش فیلم سازان به‌نامی بوده است که پس از اینکه فیلم اولشان در جشنواره گل کرد، توانستند به تغییر مسیر سینمایی ایران کمک کرده و در این زمینه تاثیرگزار باشند از جمله آنان می توان به فیلم‌های ایستاده در غبار محمد حسین مهدویان، اتاقک گلی عسگری و ابد و یک روز سعید روستایی یا آثار کارگردانانی چون زنده یاد رسول ملاقلی پور، ابراهیم حاتمی کیا و ... اشاره کرد.

در جشنواره امسال نیز حضور پر رنگ کار اولی ها را می توان به فال نیک گرفت ضمن اینکه در جشنواره چهل و دوم نیز بخش «نگاه نو» دوباره راه اندازی شده است و این موضوع از فشردگی در بخش سودای سیمرغ کاسته خواهد کرد ضمن اینکه این تنوع می تواند جانی تازه به سینما ببخشد.

در ادامه به ذکر مختصری از تعدادی فیلمهای احتمالی شرکت کننده در جشنواره خواهیم پرداخت.

ارگانهای پای کار جشنواره چهل و دوم

هر کدام از سازمانهای پای کار جشنواره چهل و دوم شامل بنیاد سینمایی فارابی، سازمان هنری اوج و سازمان سینمایی سوره به ترتیب با ۲، ۴ و ۳ اثر در جشنواره حضور خواهند داشت. این در حالی است که محمد خزاعی بیان کرده بود که قرار نیست همه فیلم‌هایی که توسط سازمان‌ها و نهادها ساخته می‌شوند، در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور پیدا کنند و این موضوع می تواند دقت آثار را بالاتر ببرد.

در این میان بنیاد سینمایی فارابی با دو اثر «مومن» و «راه شیری»؛ سازمان هنری اوج با چهار اثر «آبی روشن»، «قلب رقه»، «مجنون» و «اسفند»؛ سازمان هنری سوره با سه اثر «صبح اعدام»، «نقطه صفر زمین» و «آسمان غرب» در جشنواره فجر ۴۲ حضور خواهند داشت.

کمدین ها با دست پر آمده اند

تنوع تولیدات با حضور کارگردانان متفاوت در جشنواره رقم خواهد خورد از جمله آثار «پول و پارتی»، «زودباش دیر میشه»، «کوکتل مولوتف»، «صبحانه با زرافه»، «قیف»، «به خاطر یک کیف دلار»، «زودپز» و «مرد عینکی» از جمله آثاری هستند که احتمال حضور آنان در جشنواره امسال پررنگ خواهد بود.

جدال نفس گیر کارگردانان ژانر اجتماعی در جشنواره چهل و دوم

«ساعت ۶ صبح» ، «رئیسعلی»، «نابرادر»، «نفس خور»، «صیاد»، «خرچنگ»، «تمساح خونی» و «دو روز دیرتر» از آثاری هستند که کارهای پیش تولید آنان در حال انجام است.

گفتنی است که آثار شرکت کننده در جشنواره آماری سه برابر بیشتر از آثار ارائه شده در این گزارش است و در روزهای پیش رو به تخمین آثار حاضر در جشنواره پرداخت؛ ضمن اینکه بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره فجر چهل و دوم امسال مقر برگزاری جشنواره برج میلاد پیش‌بینی شده؛ اما هنوز این خبر صورت قطعی تایید نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha