کد خبر 230794
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

تاکید بر قرارگاهی شدن مدیریت حوزه علم و فرهنگ

تاکید بر قرارگاهی شدن مدیریت حوزه علم و فرهنگ

به مناسبت سی و نهمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی همایش «چیستی و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی» صبح امروز در سالن شهید مدرّس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ به نقل مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش " چیستی  و چرایی قرارگاهی شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی" با تشکر از نگاه ویژه دولت و مجلس به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: مقام معظم رهبری درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی اصطلاحات و عناوین مختلفی را به کار برده‌اند که یکی از این اصطلاحات بحث قرارگاهی شدن شوراست. بنابراین خیلی مهم است که ببینیم که قرارگاه چیست؟ این واژه یک اصطلاح نظامی است که در برخی از مراکز نظامی دنیا تحقیقات زیادی درباره آن نوشته شده و در جاهایی مثل آمریکا و کشورهای اروپایی مفصل درباره مفهوم و مقوله قرارگاه سخن گفته‌اند.

وی در همین باره ادامه داد:  گروهی درباره کار قرارگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تحقیق می‌کنند و باید به ساختار قرارگاهی در حوزه علم و فرهنگ برسیم ممکن است در این مسیر به فرایند تغییر و تحول در شورا دست یابیم که اگر این تغییرات احتمالی پس از مباحث کارشناسی پذیرفته شد، رئیس جمهور این پیشنهاد را در اختیار رهبر معظم انقلاب قرار دهند تا پس از موافقت ایشان، رشد و بالندگی برای شورا به ارمغان بیاید.

خسروپناه با اشاره به پیشینه تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ادوار فرایند تکوین این شورا اشاره کرده و افزود:  وقتی ستاد انقلاب فرهنگی_در سال 57_ تشکیل شد، دوره‌ای سلبی و ایجابی طی شد. در ادامه، سال 1363 شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل  گردید و در این دوره ایجاد ساختارها و نهادهای علم و فرهنگ برای ایران اسلامی در اولویت بود. دوره سوم شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال 1400 دوره سندنگاری است و اسناد ارزشمندی نوشته شد. دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره‌های پیشین در اجرای سندها تلاش زیادی داشتند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به رویکرد دوره‌ی تحول این نهاد مهم سیاستگذار فرهنگی اشاره کرده و تصریح کرد: اکنون دو مأموریت کلان راهبری و راهبردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می شود. در این مسیر راه بینی و راه‌سنجی نیز مدنظر است، بدون این رویکردها کار قرارگاهی امکان پذیر نیست.

وی در پایان از زحمات رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و روسای قوای مقننه و قضائیه در جدیت نسبت به مصوبات این شورا در کنار توجه به موضوعات علمی و فرهنگی قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha