کد خبر 230788
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰

در گفتگو با «حیات» مطرح شد:

نقد قدرت از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند/ مردم نباید نسبت به انتخاب مسئولان‌، بی‌تفاوت باشند

نقد قدرت از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند/ مردم نباید نسبت به انتخاب مسئولان‌، بی‌تفاوت باشند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: احزاب می‌توانند حلقه اتصال بین مردم و حاکمیت باشند و نظرات خود را در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و... خصوصا در اداره امور کشور از طریق انتخابات به نظام سیاسی اعلام کنند.

محمد رئوف قادری عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با خبرنگار سیاسی حیات گفت: احزاب یکی از ارکان توسعه دموکراسی در هر کشور است، احزاب می‌توانند حلقه اتصال بین مردم و حاکمیت باشند و استراتژی‌ها، راهبردها و دیدگاههای خود در حوزه حکمرانی را در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از طریق انتخابات به نظام سیاسی اعلام کنند.

نقد قدرت، از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند

وی در ادامه تشریح کرد: متاسفانه احزاب در طول سالهای گذشته نتوانستند نقش بسیار مهم و اثر گذاری در حوزه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان و شوراها داشته باشند. اما این به این معنا نیست که احزاب را کنار گذاشته و فعالیتهایمان را در چارچوب احزاب ساماندهی نکنیم. احزاب دو وظیفه مهم را به عهده دارند؛ هدف اول این است که زمانی که در قدرت نیستند، نقد قدرت از وظایف آنهاست، چرا که قدرت نیاز به نقد دارد و اگر نقد نشود دچار فساد، انحراف و مشکلات شده و خطاها و اشتباهات در آن نهادینه میشود. بنابراین احزاب می‌توانند به عنوان یک جمع خردمند و یا یک گروه کارشناسی در حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مسائل را رصد، قدرت را نقد و از هر گونه انحراف، اشتباه و خطا در حوزه قدرت جلوگیری کنند و این می تواند برای مردم مفید باشد. وظیفه دوم آنها فعالیت سیاسی برای رسیدن به قدرت است تا بتواند نظرات و دیدگاههای خود را در حوزه حکمرانی عملیاتی کند.

نقد قدرت از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند/مردم نباید نسبت به انتخاب مسئولین‌، بی تفاوت باشند

رئیس مرکز بین‌المللی گفتمان صلح خاطرنشان کرد: اقدام برای پیشرفت جامعه، وظیفه همگانی است. احزاب براساس یک منطق و اصول، نظرات و دیدگاه‌ها را از جامعه برداشت کرده و دیدگاه های کارشناسی شده خود را به آن اضافه و سپس مسائل را به شیوه قانونی و منطقی در چارچوب اساس نامه خود به نظام سیاسی،دولت ها و ارکان قدرت منتقل می‌کند. 

عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران عنوان کرد: دومین وظیفه احزاب این است که بتوانند مشکلات کشور را مدیریت کنند. لذا رسیدن به قدرت، نیازمند خرد جمعی و رصد نظرات و گفتگوهای بین مردم و نظام سیاسی است. بنابراین احزاب باید به قدرت برسند اما در کشور ما به دلایل گوناگون نقش احزاب در قالب جبهه ها تعریف شده است؛ جبهه های سیاسی مانند جبهه اصلاح طلبی، اصولگرایی و اعتدالگرایان و ... ، یکی از دلایلی که احزاب به شکل جبهه در آمده‌اند به این خاطر است که احزاب به تنهایی نتوانستند دیدگاه‌ها و نظرات خود را در حوزه نقد قدرت و همچنین رسیدن به قدرت، به نتیجه برسانند، به همین دلیل احزاب مختلف، افکار و اندیشه‌هایشان را در کنار هم گذاشته و افرادی که از لحاظ ایدوئولوژیکی، فکری، سیاسی، اجتماعی و ... به یکدیگر نزدیک هستند را در قالب جبهه وارد کرده تا شاید، جبهه‌ با قدرت بیشتری بتواند در هر دو حوزه حضور پیدا کند.

نقد قدرت از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند/مردم نباید نسبت به انتخاب مسئولین‌، بی تفاوت باشند

وی با بیان اینکه در جبهه‌های سیاسی تاکنون در کشور موافقیت‌های را داشته‌ایم، تصریح کرد: جبهه‌های سیاسی گاها توانسته‌اند در انتخابات، نامزد مورد نظر خود را که در واقع نامزد مشترک بین احزاب مختلف در یک حوزه سیاسی بوده است را به موفقیت برسانند و در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و همچنین شوراها نتایج مطلوبی را بدست آورند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره با بیان اینکه به انتخابات نزدیک هستیم، بیان کرد: نظام سیاسی‌ این باور را دارد که مشارکت حداکثری مردم، قطعا تضمین کننده ثبات و امنیت در کشور است و ما می توانیم دیدگاه‌های مردم را از طریق مجلس به بدنه نظام سیاسی منتقل کنیم.

نمایندگان مجلس باید زبان گویای مردم در همه حوزه‌ها باشند

وی در پاسخ به اینکه احزاب برای مشارکت بالای مردمی چه اقداماتی را باید انجام دهند، اظهار کرد: در حال حاضر در دوره حساس و ویژه‌ای قرار داریم، یکی از دلایل این حساسیت‌ها این است که تا حدودی مردم از نقش نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی مایوس و دلسرد شده‌اند، چرا که مردم انتظار دارند نمایندگان مردم اولاً در سطح ملی بروز و ظهور نمایند ثانیاً زبان گویای آنها برای بیان مطالباتشان در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشند. گاهی مواقع نمایندگان مردم بعد از پیروزی در انتخابات، نقش و ماموریتی که از طرف مردم به آنها واگذار شده است را فراموش می‌کنند و این باعث می‌شود مردم از نمایندگانشان دلسرد و ناامید شوند.

قادری گفت: چند نکته مهم برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد؛ بنده معتقدم که باید جریانهای فکری و جناح‌های مختلف سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در رقابت‌های انتخابات حضور پیدا کنند. تا وقتی که یک رقابت جدی نداشته باشیم، مردم حساس نمی شوند، اگر دوره‌های قبلی انتخابات را در حوزه های های مختلف مانند ریاست جمهوری، مجلس و... رصد کنیم، مردم رقابت و حضور پررنگی داشته‌اند. هر زمانی که رقابت جدی نبوده یا جناح‌های مختلف در میدان انتخابات حضور نداشتند، سطح مشارکت مردم در انتخابات پایین آمده است. لذا به همه مسئولین توصیه می‌کنم که زمینه رقابت جدی بین همه نحله های فکری و اندیشه های سیاسی در کشور را فراهم کنند. 

وی در ادامه افزود: احزاب باید نقش جدی و فعالی داشته باشند، یکی از اشکلاتی که در کشورما به انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد است، این است که نامزدهای انتخاباتی، از اینکه خود را وابسته به یک جناح و حزب سیاسی معرفی کنند، پرهیز دارند. چرا که احساس می کنند وابستگی به یک جریان سیاسی برای آنها هزینه دارد در صورتیکه لازم است وابستگی سیاسی و فعالیت حزبی به یک مزیت تبدیل شود. به نظر بنده نظام ما، مجلس شورای اسلامی و جایگاه نمایندگان ما، سیاسی است، لذا نمایندگان ما باید سیاسی باشند. بنابر این اگر نماینده و نامزد انتخابات مدعی باشد که سیاسی نیست و از وابستگی به جناح‌ها و احزاب سیاسی پرهیز کند، به درد نمایندگی مردم، نمی خورد.

نقد قدرت از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند/مردم نباید نسبت به انتخاب مسئولین‌، بی تفاوت باشند

حمایت حزب از نماینده، او را پرسشگر می‌کند

عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران عنوان کرد: ما باید به این باور برسیم که اگر احزاب و گروه های سیاسی، حامی نمایندگان مجلس باشند، دو اتفاق رقم خواهد خورد؛ در وهله اول نه فقط خود نماینده بلکه جناح سیاسی و حزب سیاسی نیز باید پاسخگو باشد و مسلما اگر جمعی پاسخگو باشد و یا نماینده‌ای با پشتوانه حزبی وارد تشکیلات مجلس شود، هم حمایت یک خرد جمعی را دریافت خواهد کرد و هم ناچار است تا مطالباتی را که به مردم وعده داده است را با یک پشتوانه کارشناسی و خرد جمعی به نتیجه برساند و پاسخگو باشد. در وهله دوم، نماینده به تنهایی مسئول عملکرد خودش نبوده بلکه حزب و جناح حامی نماینده نیز باید پاسخگو باشد، لذا این مورد شانس عملیاتی کردن مطالبات مردم را بالا می‌برد. 

مردم نباید نسبت به انتخاب مسئولین‌شان، بی تفاوت باشند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه احزاب سیاسی باید با احساس مسئولیت در میدان انتخابات حضور پیدا کنند، بیان کرد: مهمترین مسئله در خصوص انتخابات، مردم هستند. انتخابات با مردم معنا پیدا می‌کند و بدون مردم انتخابات معنای ندارد، لذا با مشارکت کم، نقش مردم کم می‌شود. وظیفه ماست که به مردم بگوییم هر چقدر پای صندوق‌های رای حضور جدی داشته باشند و آگاهانه و با احساس مسئولیت به نامزدهای مورد نظر خود رای دهند، نقش شان در سرنوشت کشور بیشتر شده و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز را در مقابل خود پاسخگوتر می‌کنند.

وی افزود: مردم نباید نسبت به انتخاب و مسئولین‌شان، بی‌تفاوت باشند. در خصوص انتخابات، دیگر بحث بین بد و بدتر نیست، بلکه بحث در خصوص انتقال دیدگاه‌ها و نظرات بدنه جامعه به نظام سیاسی است. انتخابات کم هزینه‌ترین، آسان‌ترین و ملموس‌ترین شیوه‌ای دفاع از حقوق اجتماعی و سیاسی مردم است و ما باید این مسئله را در جامعه نهادینه کنیم.

نقد قدرت از بروز مشکلات جلوگیری می‌کند/مردم نباید نسبت به انتخاب مسئولین‌، بی تفاوت باشند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha