کد خبر 230713
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰

مدیرعامل میربیزنس بانک به «حیات» خبر داد؛

میربیزنس بانک حلقه اتصال سیستم بانکی ایران و روسیه

میربیزنس بانک حلقه اتصال سیستم بانکی ایران و روسیه

مدیرعامل میربیزنس بانک ملی گفت: این بانک به عنوان حلقه اتصال سیستم بانکی دو کشور پیش و پس از تحریم ها همواره نقش آفرینی کرده است.

محمد حزار در گفتگو با حیات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه میربیزنس بانک چه نقشی در مراودات تجاری ایران و روسیه دارد؟ گفت: کشور روسیه به دلیل تحریم های غرب، به واردات محصولات تولیدشده در  ایران علاقه دارد.

مدیرعامل میربیزنس بانک ملی گفت: میربیزنس بانک یک بانک ملی در روسیه است که صد درصد سهامش متعلق به بانک ملی ایران است؛ ولی یک بانک روسی محسوب می شود که در این کشور در سال ۲۰۰۲ ثبت شده و در مسکو دو شعبه دارد.

حزار ادامه داد: میربیزنس در واقع تنها یک بانک نیست، بلکه یک گروه مالی است. گروه مالی میربیزنس شامل بانک، یک شرکت لیزینگ اسلامی، یا فاینانس اسلامی، یک شرکت باشگاه تجاری یا بیزنس کلاب و شرکت بیمه است.

ارتباطات بانکی ایران و روسیه از طریق میربیزنس بانک برقرار است

مدیرعامل میربیزنس بانک ملی با بیان اینکه خدمات میربیزنس بانک برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و روسیه است، گفت: این بانک، ارتباطات بانکی بین ایران و روسیه را فعال نگه داشته و همچنان فعال است. اکثر بانک های روسی از طریق میربیزنس بانک با ایران مرتبط هستند. گرچه ارتباط آنها بعد از تحریم های روسیه با بانک ها و شرکت های ایرانی به طور مستقیم کمابیش برقرار شده است.

حزار افزود: در واقع میزبیزنس بانک به عنوان حلقه اتصال سیستم بانکی دو کشور همواره نقش آفرینی کرده و این ارتباط همیشه برقرار بوده است.

اهمیت نرخ ارز در مبادلات اقتصادی تجار

مدیرعامل میربیزنس بانک ملی در مورد ارزهای مورد مبادله فعالان اقتصادی ایران و روسیه گفت: اکثر قراردادهای تجاری بین دو کشور ایران و روسیه به دلار یا یورو بسته می شود چون نوسانات ریال و روبل در مقابل دلار و یورو زیاد است. بنابراین ترجیح تجار بر این است که به ارز قوی تری قرارداد ببندند؛ ولی در نهایت تسویه حساب با ارزهای محلی باید انجام شود چون یک شرکت ایرانی زمانی که صادرات می کند قاعدتا بایستی پول خود را به ریال بگیرد. طرف روسی هم ارز حاصل از صادرات خود را به روبل می خواهد؛ منتها ممکن است قراردادها به دلار باشد.

حزار ادامه داد: مدت هاست ما سرویس جدیدی را به تجار و فعالان اقتصادی دو کشور می دهیم به این معنا که طرف های روس روبل به ما تحویل می دهند و ما می توانیم روبل یا دلار یا یورو یا ریال به ایران منتقل کنیم. منتها در بحث انتقال، نرخ ارز مهم است. ما نرخ این ارزها از بانک مرکزی می گیریم و بانک مرکزی گاها نرخ مطلوبی می دهد که به بازار آزاد نزدیک است. گاهی اوقات نیز با نرخ نیمایی حساب می کنند. امیدواریم که در آینده نزدیک توجه ویژه ای به تجارت با روسیه شود و تسویه حساب با ارزهای محلی انجام شود.

نرخ تبدیل ارز تجار ایران و روسیه

مدیرعامل میربیزنس بانک ملی گفت: تجار می توانند حسابی را در میزبیزنس بانک باز کنند. تمام بانک های ایرانی نزد میربیزنس حساب دارند. بنابراین طرف صادرکننده ایرانی که مشتری هر بانک ایرانی باشد می تواند از طرف روسی درخواست کند که ارز او را از طریق میربیزنس به حسابش منتقل کند. زمانی که ارز وارد کشور می شود و به حساب تاجر می نشیند، تابع مقررات بانک مرکزی است که به چه نرخی تبدیل شود.

حزار ادامه داد: در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا بتوانیم ارز حاصل از صادرات کالاهای غیر نفتی و غیرپتروشیمی را با نرخ بهتری که نزدیک به بازار آزاد باشد، تبدیل کنیم. زمانی که این کار انجام شود قاعدتا تجار می توانند به راحتی از ما درخواست کنند که ارزشان را تبدیل به ریال کنیم و در اختیار آنها قرار دهیم.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha