کد خبر 230648
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳

در نشست بررسی پیش نویس قطع‌نامه آتش‌بس فوری در فلسطین رخ داد؛

آمریکا، تنها مخالف برقراری صلح غزه در شورای امنیت

آمریکا، تنها مخالف برقراری صلح غزه در شورای امنیت

ایالات متحده درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در غزه را وتو کرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ ایالات متحده درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس فوری بشردوستانه در جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس در غزه را وتو کرد.

سیزده عضو شورای امنیت به پیش‌نویس قطعنامه کوتاهی که روز جمعه از سوی امارات متحده عربی ارائه شد رای مثبت دادند، در حالی که تنها بریتانیا رای ممتنع و ایالات متحده رای مخالف داد.

پس از چندین تلاش ناموفق مجمع عمومی برای دستیابی به آتش‌بس، شورای امنیت ماه گذشته خواستار توقف درگیری‌ها برای اجازه دسترسی کمک‌ها به غزه شد، که گوترش روز جمعه آن را «کابوس مارپیچ بشردوستانه» توصیف کرد.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که گوترش ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را که دبیرکل به ندرت از آن استفاده می‌کند به کار گرفت. براساس این ماده دبیرکل سازمان ملل می‌تواند توجه شورای امنیت را به "هر موضوعی که به نظر او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین المللی را تهدید نماید" جلب کند. در واقع، استناد رسمی به این امر از سال ۱۹۸۹ تاکنون اتفاق نیفتاده است.

آنتونیو گوترش صبح روز گذشته در شورای امنیت گفت: «هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان وجود ندارد. به مردم غزه گفته می‌شود که مانند گلوله های پین‌بال حرکت کنند و بین تکه‌های کوچک‌تری جنوب غزه (که اسرائیل ظاهرا آن‌ها را امن اعلام کرده) بدون وجود داشتن هیچ یک از اصول اولیه برای بقا حرکت کنند. در عمل اما هیچ کجای غزه امن نیست.»

اسرائیلی‌ها که نفرت همیشگی‌شان از سازمان ملل و دبیرکل آن بر کسی پوشیده نیست، توصیف او را رد و ادعا کردند که آقای گوترش درواقع خودش تهدیدی برای صلح جهانی است، زیرا او با تلاش برای پایان دادن به درگیری‌ها در حال حاضر، قبل از پایان ماموریت آنها برای نابودی حماس، از این گروه حمایت می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین اشاره کرد که یکی از خطرات ادامه پیدا کردن این وضع، این است که وضعیت غزه می تواند آنقدر بد شود که جابجایی گسترده فلسطینی‌ها در مرز مشترک آن با مصر را شاهد باشیم.

آقای گوترش گفت که خطر "فروپاشی کامل سیستم حمایت بشردوستانه در غزه" وجود دارد و فلسطینی ها می گویند که این دقیقاً همان چیزی است که اسرائیل می خواهد، زیرا می خواهد همه فلسطینی ها را از غزه خارج کند.

مقامات ایالات متحده ادعا می‌کنند که به دنبال صلحی بادوام در منطقه هستند که در آن هم اسرائیل و هم فلسطین بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند. رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، اما گفت:« ما از درخواست برای آتش بس فوری حمایت نمی کنیم، زیرا حماس تمایلی به دیدن صلح پایدار و دیدن راه حل دو کشوری ندارد. این فقط بذر جنگ بعدی را می‌کارد».

ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، روز جمعه در واشنگتن به خبرنگاران گفت که اگر شورای امنیت این قطعنامه را تصویب نکند، «به اسرائیل مجوز می‌دهد تا به کشتار فلسطینیان در غزه ادامه دهد.»

آمریکا و اسرائیل مخالف آتش بس هستند زیرا معتقدند که این آتش بس فقط به نفع حماس است. در عوض، واشنگتن از توقف موقت در جنگ برای محافظت از غیرنظامیان و اجازه آزادی گروگان‌هایی که حماس در حمله روز ۷ اکتبر به اسرائیل گرفته بود، حمایت می‌کند.

این درحالی است که وقفه هفت روزه پیشین که حماس در آن تعدادی از گروگان‌ها را آزاد کرد و باعث ورود کمک های بشردوستانه بیشتری به غزه شد؛ با آغاز مجدد حملات مرگبار اسرائیل به مناطق مسکونی در شمال و جنوب غزه در روز جمعه دهم آذرماه پایان یافت.

پس از پایان آتش‌بست موقت، اسرائیل بمباران هوایی غزه را ارز سر گرفته، غزه را محاصره، و حمله زمینی به این این متراکم ترین منطقه روی زمین را آغاز کرده است. در پی این حملات مرگبار، مناطق وسیعی از غزه  به زمین بایر تبدیل شده است. سازمان ملل می گوید حدود ۸۰ درصد از جمعیت آواره شده‌اند و دلیل کمبود غذا، سوخت، آب و دارو با تهدید بیماری مواجه شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه، روز جمعه گزارش داد که ۴۰ نفر در حملات اسرائیل در نزدیکی شهر غزه، و "ده ها" نفر دیگر در جبلیه و خان ​​یونس کشته شدند.

ارتش اسرائیل به ساکنان مناطق جبلیه، شجایه و زیتون شهر غزه گفت که به سمت غرب حرکت کنند. وزارت بهداشت در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل نیز اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی روز جمعه شش فلسطینی را در این منطقه به ضرب گلوله به شهادت رساندند.

سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته بین پنج‌شنبه تا جمعه گذشته، در نوار غزه دست‌کم ۳۱۰ فلسطینی کشته شدند، زیرا ارتش اسرائیل مناطق پرجمعیت و متراکم غزه را از هوا، زمین و دریا مورد هدف قرار می‌دهد.

سازمان ملل همچنین به نقل از وزارت بهداشت غزه گزارش می‌دهد که حدود ۷۰ درصد از تقریباً ۱۷۵۰۰ نفری که از ۷ اکتبر به بعد در غزه کشته شده‌اند، زنان و کودکان بوده‌اند. همچنین ۴۶ هزار نفر دیگر نیز در اثر حملات اسرائیل زخمی شده‌اند.

مقامات اسرائیلی شاهد کاهش حمایت‌های همه‌جانبه دولتمردان امریکایی بوده‌اند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اظهارات کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر مخالف ایالات متحده با تغییر مرزها در غزه و کوچاندن اجباری فلسطینیان و همینطور غیرقابل قبول بودن تعداد بالای تلفات غیرنظامی در غزه اشاره کرد.

برخی شنیده های غیررسمی از دیپلمات‌های آمریکایی نیز حاکی از آن است که ادامه جنگ و نقض گسترده حقوق‌بشر توسط اسرائیل در غزه درحال تبدیل شدن به یک مشکل برای دموکرات‌هایی است که می‌خواهند پس از انتخابات آینده هم درقدرت بمانند؛ اما به نظر می‌رسد که کاخ سفید تصمیم دارد حداقل یک ماه دیگر هم به اسرائیل فرصت بدهد. 

به‌نظر می‌رسد که استراتژی پشت تصمیم دبیرکل برای آوردن پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای که احتمالا می‌دانست وتو می‌شود، این بوده است که در شرایط فعلی که جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی حمایت بی‌چون و چرا از آنان را حتی برای کاخ سفید هم دشوار ساخته، این است که سعی کند تا حدی با افزایش فشار بین‌المللی و همچنین تا حدودی با القای شرمساری به آمریکایی‌ها مدت زمانی را آنان برای نتانیاهو درنظر گرفته‌اند را کوتاه کند و تصمیم‌گیران آمریکایی را به این فکر که نمی‌توانند مدت زیادی به این موضع ادامه دهند وادارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha