کد خبر 230608
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

در گفتگو با «حیات»؛

تصمیمات آمریکا در خصوص اموال ایران بیهوده است

تصمیمات آمریکا در خصوص اموال ایران بیهوده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکا از نهادهای حقوقی و بین المللی تمکین نمی‌کند، گفت: ایران ضمانت‌های لازم را از آمریکا در قبال اموال خود، دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ دوشنبه ۲۷ شهریور ماه اعلام شد که مبلغ ۶ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در سئول با میانجیگری‌های قطر، به بانکی در دوحه منتقل شد.

این اتفاق در حالی رقم خورد که قرار بود پنج تبعه آمریکایی زندانی در ایران با ۵ تبعه زندانی ایران در آمریکا معاوضه و اموال بلوکه شدن ایران نیز آزاد شود. اما تاریخ ثابت کرده است که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه به تعهداتشان پایبند نبوده‌اند.

بر این اساس بعد از انتقال اموال بلوکه شده ایران به قطر، قانون گذاران آمریکایی در مجلس طرحی بر مبنای مسدودسازی این اموال، در دوحه را دادند که با ۳۰۷ رای موافق در مقابل ۱۱۹ رای مخالف به تصویب رسید که برای اجرایی شدن، می‌بایست چند مرحله دیگر را پشت سر می‌گذراند. حال سوال اینجاست که آیا آمریکا این اراده را دارد تا بعد از تبادلات انجام شده بتواند اموال ایران را مسدود کند؟

آیا حمایت از مردم مظلوم فلسطین دلیلی بر بلوکه شدن اموالی که حق مردم ایران است، می‌شود؟ اگر اینگونه باشد پس با آمریکایی‌های که با حمایت تسلیحاتی و مالی از رژیم صهیونیستی، سبب کشتار حدود ۱۶ هزار زن و کودک بی‌دفاع فلسطینی شده‌اند، چگونه باید برخورد شود؟ از این رو شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با حیات گفت: در طول ۴۴ سال گذشته، تحریم‌ها و توقیف دارایی، همواره یکی از ابزارهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا به امروز بوده و همیشه آمریکا این مسائل را مطرح کرده که نهایتا در نهادهای بین المللی از جمله دادگاه لاهه، آمریکا همیشه محکوم به این رفتار غلط و زشت شده و حق به جمهوری اسلامی ایران داده شده است.

آمریکا تابع قوانین بین المللی نیست

وی با بیان اینکه آمریکا از نهادهای حقوقی و بین المللی تمکین نمی‌کند، افزود: دولت آمریکا تابع نظام، قانون و مقررات بین الملل نیست وگرنه هیچ‌گونه حقی برای بلوکه کردن اموال ایران ندارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: این دارایی‌ها در بانک قطر قرار گرفته تا برای منافع کشور هزینه شود و ایران اجازه دارد که دارایی که از اموال خودش است را استفاده کند. لذا این تغییر رفتار آمریکا با تهدید بر اینکه این دارایی‌ها در اختیار ایران قرار نمی‌گیرد ، اقدام و سخنان بیهوده‌ای است و متاسفانه آمریکا از این رفتارهای سوء، جوابی نخواهد گرفت.

حیدری اظهار کرد: طبق توافقات که از قبل نسبت به آزادسازی این اموال گرفته شده است، ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند که با مراجعه به جامعه بین‌المللی برای کل دارایی‌های خود اقدام کند و برای ۶ میلیارد دلار پولی که در قطر است این اختیار  هزینه کرد آن را داریم.

ایران منتظر تصمیمات آمریکا نخواهد ماند

وی با بیان اینکه ایران اختیار کامل برای هزینه کرد مبلغ ۶میلیارد دلار خود در آمریکا را دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از راهکارهای حقوقی و منطقه‌ای، منتظر تصمیمات آمریکا نخواهد ماند.

حیدری با بیان اینکه ایران برای اموال خود از آمریکا تضمینات لازم را دریافت کرده است، افزود: انتقال دارایی‌ها با توافقاتی انجام شده و آمریکا نیز همان زمان، اعلام کرد که این اموال در قطر خواهد بود، اما اختیار کامل آن با جمهوری اسلامی ایران است و ایران، مختار به هزینه کرد آن می‌باشد.

نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سند مربوطه در اختیار ایران، قطر و برخی از کشورهای دیگر گذاشته شده که یکی از دلایل وجود قطر در این اسناد، این است که بانک‌های ایرانی در قطر می‌توانند این مبلغ را با نظارت جمهوری اسلامی ایران هزینه کنند. بنابراین اینگونه رفتارهای آمریکا پرسابقه بوده و هیچ گونه نتیجه‌ای نداشته چون این دارایی‌ها در اختیار بانک‌های جمهوری اسلامی ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha