کد خبر 230589
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲

«حیات» بررسی می کند؛

چرا تخم مرغ گران شد؟

چرا تخم مرغ گران شد؟

هر شانه تخم مرغ در حالی در دو هفته گذشته به شانه ای حداقل ۱۴۰ هزار تومان رسیده است که سوال این است که چرا تخم مرغ همچنان رو به گرانی می رود؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ در حال حاضر قیمت تخم مرغ در مغازه های سطح شهر به بیش از کیلویی ۸۰ هزار تومان و به هر شانه بیش از ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. اما سوال این است که چرا قیمت این محصول تا این اندازه گران شده است؟ 

رد پای مغازه داران در گرانی تخم مرغ 

کمترین قیمت هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ در سوپرمارکت‌های پایتخت ۱۳۵ هزار تومان و بالاترین به بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسیده؛ این در حالی است که قیمت هر عدد تخم مرغ حتی در بسته‌بندی‌های تنظیم بازاری به ۵.۵۰۰ تومان رسیده است.

تولیدکنندگان چه می گویند؟

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار به «حیات» در مورد افزایش قیمت تخم مرغ در بازار می گوید: هزینه تولید در بخش نهاده‌ها، ریزمغذی‌ها، حمل‌ونقل و غیره موجب رشد دوباره قیمت‌ تخم مرغ شده است. قیمت سویا در سه ماه گذشته ۲۴ درصد گران شده است؛ بنابراین طبیعی است که قیمت تخم مرغ گران شود. 

ناصر نبی‌پور ادامه داد: تخلفی در این میان انجام نمی گیرد زیرا امروز تولیدکنندگان با توجه به رشد هزینه‌ها و با استناد به این مجوز، هر کیلو تخم مرغ را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان درب مرغداری می‌فروشند.

توزیع تخم مرغ دارای ایراد است!

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد دلیل گرانی تخم مرغ می گوید: توزیع نامناسب دلیل گرانی تخم مرغ است. توزیع تخم مرغ تنظیم بازاری توسط دولت انجام می‌شود و بنکداران تنها تخم مرغ آزاد را توزیع می‌کنند، قیمت عمده فروشی تخم مرغ آزاد هم در حال حاضر کیلویی ۵۴ هزار تومان است که خرده فروشی‌ها با ۱۷ درصد سود مجاز به مصرف‌کننده عرضه کنند.

همه چیز زیر سر خرده فروشی هاست؟

طبق گفته های رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، قیمت مصرف‌کننده هر کیلو تخم مرغ حتی با ۲۰ درصد سود نیز کمتر از ۷۰ هزار تومان می‌شود در حالی که بر اساس مشاهدات «حیات«، میانگین قیمت تخم مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران در حال حاضر کیلویی ۸۰ هزار تومان و کمترین ۷۵ هزار تومان است که نشان می‌دهد خرده فروشی‌ها حداقل ۳۸ درصد سود روی قیمت خرید کشیده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha