کد خبر 230420
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

حیات گزارش می دهد؛

کاهش محبوبیت نخست وزیر تندروی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو از سر استیصال به دنبال برنامه ترور است

کاهش محبوبیت نخست وزیر تندروی رژیم صهیونیستی/ نتانیاهو از سر استیصال به دنبال برنامه ترور است

اسرائیلی‌ها از دست نتانیاهو عصبانی هستند، اما احتمال برکناری او کم است. بسیاری، نتانیاهو را مسئول شکست دولتش در جلوگیری از حمله ۷ اکتبر حماس می دانند. میراث او می تواند با اقدامات او در روزهای آینده مشخص شود.

به گزارش خبرنگار بین الملل حیات؛ بنیامین نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تاکنون جنجال‌های زیادی را در زندگی سیاسی اش پشت سر گذاشته است، از جمله اتهامات فساد و اتهاماتی در سال جاری در پی پافشاری وی و دولتش بر اصلاحات مجادله‌آمیز قوه قضائیه این کشور متوجه او شد اما او اکنون با بزرگترین بحران زندگی سیاسی خود مواجه است. واکنش‌ها به ناکامی‌های دولت او در جلوگیری از حمله ۷ اکتبر به رهبری حماس، که در آن ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر گروگان گرفته شدند، و انتقاد از مدیریت او در جنگ غزه، به طور پیوسته در حال افزایش است.

هم افراد کابینه دولت نتانیاهو و هم کسانی که امیدوارند جایگزین او شوند، موافقند که جایگاه او هرگز در بین مردم اسرائیل اینقدر پایین نبوده است.

با این حال  به دلیل پیچیدگی‌های سیستم پارلمانی اسرائیل و اهمیت موضوع جنگ با حماس، راه‌های زیادی برای برکناری زودهنگام او وجود ندارد. به گفته تحلیلگران، چشم‌انداز سیاسی بلندمدت او و میراث او تا حد زیادی به نحوه عملکرد او در روزهای آینده بستگی دارد.

در هفته های اخیر، بیداری برای اسرائیلی‌های کشته شده به اعتراضات علیه رهبری نتانیاهو تبدیل شده است. درخواست‌ها از او برای به عهده گرفتن مسئولیت شکست‌های اطلاعاتی قبل از حمله حماس، به کمپینی برای استعفای او تبدیل شده است.

ایتامار بن گویر، یکی از اعضای راست افراطی مؤتلف نتانیاهو، تهدید به سرنگونی دولت کرده است. به گفته دو تن از اعضای ارشد حزب، بسیاری از اعضای حزب لیکود (که حزب خود نتانیاهو است) در مورد جدایی صحبت کرده اند.

 این در حالی است ایالات متحده، نزدیک ترین و مهم‌ترین متحد رژیم صهیونیستی نیز فشارها به نخست‌وزیر برای محدود کردن تعداد تلفات غیرنظامی در غزه را آغاز کرده است. کاملا هریس معاون رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در دبی، آشکارا از تعداد زیاد تلفات غیرنظامی از شهروندان غزه انتقاد کرد و در مخالفت صریح با ایده مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر تغیر مرزهای غزه و کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها گفت: « ایالات متحده به شدت با انتقال اجباری ساکنان غزه به خارج از منطقه تحت محاصره مخالفت می کند و اجازه بازسازی مرزهای غزه را نخواهد داد.»

در حالی که جنگ در روز جمعه پس از اتمام مهلت آتش‌بس هفت روزه و شروع مجدد عملیات هوایی اسرائیل وارد مرحله جدیدی شده است، آقای نتانیاهو به دنبال راه حل هایی از جمله ترور رهبران حماس است تا بتواند منتقدان داخلی اش را ساکت کند.

با این همه اما آنچه به نفع نخست‌وزیر است « حمایت قوی از جنگ » در سراسر طیف‌های سیاسی اسرائیل است. در همین راستا احزاب مهم مخالف دولت نیز در همان هفته‌های اول جنگ به ائتلاف آقای نتانیاهو پیوستند تا دولت وحدت اضطراری و کابینه جنگ تشکیل دهند. حرکت وحدت به طور گسترده توسط مردم اسرائیل به عنوان نشانه‌ای از کاهش تشریفات اداری برای مدیریت تلاش های جنگی توسط سیاستمداران تجلیل شد. اما نتانیاهو هنوز باید اختلافات در رهبری بر سر مذاکرات گروگان‌گیری، کمک‌های بشردوستانه و هدایت جنگ را مدیریت کند. به عنوان مثال، آقای بن گویر در جریان آتش بس تهدید کرده بود که در صورت عدم از سرگیری جنگ، دولت را سرنگون خواهد کرد.

در این راستا نتانیاهو روز جمعه در بیانیه ای به خبرنگاران گفت که متعهد به "نابودی حماس" است. بنا به اظهارات یک مقام فعلی اسرائیل و یکی از مقامات سابق که در روزهای اخیر با نخست وزیر صحبت کرده است به خبرنگار نیویورک‌تایمز، او به طور خصوصی به دستیاران خود گفته است که برای ترور رئیس حماس در غزه، یحیی سنوار، از سوی ارتش فشار می آورد. مقامات گفتند که آقای نتانیاهو معتقد است که ترور آقای سینوار، مغز متفکر احتمالی حملات ۷ اکتبر، کافی است تا افکار عمومی اسرائیل را متقاعد کند که یک پیروزی بزرگ علیه حماس به دست آمده و جنگ می تواند پایان یابد. تحلیلگران سیاسی اسرائیل می‌گویند مرگ آقای سینوار می‌تواند موج خشم عمومی متوجه آقای نتانیاهو را متوقف کند، اما نمی‌تواند معکوس کند.

انشل فافر، ستون نویس روزنامه هاآرتص و نویسنده کتاب «بی بی: زندگی آشفته و روزگار بنیامین نتانیاهو» می گوید: «اگر ارتش اسرائیل موفق به ترور یکی از شخصیت های مهم حماس شود، من انتظار دارم اعتبار نتانیاهو تا حدودی احیا شود.»

در نظرسنجی ۷ سپتامبر  سال جاری توسط رسانه Kan، در تلوزیون عمومی اسرائیل، ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که معتقدند دولت آقای نتانیاهو "به خوبی عمل نمی کند." همچنین در نظرسنجی که روز جمعه توسط روزنامه اسرائیلی معاریو منتشر شد، ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آقای نتانیاهو برای نخست وزیری مناسب تر است، در حالی که ۴۹ درصد نزدیک ترین رقیب سیاسی او، بنی گانتز، وزیر دفاع سابق را ترجیح می دهند. نتایج این نظرسنجی و دیگر نظرسنجی‌های صورت گرفته در هفته های پس از شروع جنگ، نشان می‌دهند که محبوبیت آقای نتانیاهو و حزب لیکود به طور پیوسته کاهش یافته است

در اسرائیل، دولت ها از طریق سیستم چند حزبی تشکیل می شوند که بر اساس آن حزب می تواند اکثریت حداقل ۶۱ کرسی در پارلمان ۱۲۰ کرسی را جمع آوری کند. ائتلاف آقای نتانیاهو در حال حاضر ۷۴ کرسی دارد. برای سرنگون کردن او، حداقل ۱۳ نماینده پارلمان باید از ائتلاف او خارج شوند یا در مجلس قانونگذاری رای عدم اعتماد دهند و نامزد دیگری را که برای جایگزینی نتانیاهو معرفی کنند.

آویو بوشینسکی، مشاور سیاسی سابق نتانیاهو، در این راستا با تاکید بر اینکه هیچ یک از این دو سناریو محتمل نیست به رسانه‌های اسرائیلی گفت: «تقریباً هرکسی که امروز در اسرائیل با او صحبت می‌کنید همین را به شما می‌گوید که نتانیاهو باید از سمت خود کناره‌گیری کند، زیرا که او نمی‌تواند به رهبری این کشور ادامه دهد.» در عین حال اما، یک سناریوی بسیار واقعی وجود دارد که در آن او علیرغم عدم محبوبیتش، به دلیل مشکلی که در جایگزینی او وجود دارد، نخست وزیر باقی می ماند.»

بوشینسکی درباره تهدید اعضای حزب لیکود درباره ایجاد انشعاب در این حزب نیز با اشاره به اینکه بعید است آن‌ها  در بحبوحه جنگ این کار را انجام دهند، افزود: « موضوع فقط این نیست که آنها لیکود را ترک کنند. مسئله این است که آن‌ها بتوانند ائتلاف ۶۱ نفری خود را تشکیل دهند.که من یک مجموعه سیاسی  را که بتواند این کار را  بکند نمی‌بینم.» وی درباره آینده سیاسی نیز اسرائیل نیز او افزود: «احساسات سیاسی اسرائیلی‌ها از ۷ اکتبر به سمت راست تغییر کرده است. من پیش‌بینی می‌کنم که در هر انتخابات آینده تنها یک نامزد جناح راست که به عنوان یک رهبر نظامی قوی دیده شود، می تواند برنده باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha