کد خبر 230237
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸

در دیدار حشمتیان با وزیر بین‌الملل چین مطرح شد؛

توسعه همکاری ایران با کشور چین در راستای احترام متقابل

توسعه همکاری ایران با کشور چین در راستای احترام متقابل

رئیس خانه احزاب ایران در دیدار با وزیر بین‌الملل چین اعلام کرد که ایران همکاری خود را با کشور چین در راستای احترام متقابل و بدون دخالت در امور یکدیگر توسعه داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران و هیات ۱۵ نفره عصر سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ در نشست با لیوجیان چانو وزیر بین‌الملل چین و رئیس کمیته بین الملل حزب کمونیست چین و همراه 12 نفره همراه، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، عبدالله مرادی مدیرکل سیاسی وزارت کشور و جمعی از دبیران کل احزاب کشور از جمله اسدالله بادامچیان، سیدحسین مرعشی، حبیب‌الله بوربور، منوچهر متکی، حسین کنعانی مقدم، عبدالحسین روح الامینی و... حضور داشتند.

رئیس خانه احزاب ایران با وزیر بین الملل چین دیدار کرد

رئیس خانه احزاب ایران با وزیر بین الملل چین دیدار کرد

در ابتدایی این نشست قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران، ضمن خیر مقدم به وزیر بین الملل چین و هیات همراه، گزارشی از چگونگی نحوه تشکیل خانه احزاب ایران، ارائه داد و گفت: در حال حاضر ۱۴۰ حزب در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد که ۹۵ حزب ملی و ۴۵ حزب استانی هستند و در سه فراکسیون اصولگرایان ،اصلاح طلبان، مستقلین و اعتدالگرایان فعالیت داشته که هرکدام با ۷ دبیرکل در خانه احزاب ایران که جمعا ۲۱ نفر از سه تفکر بصورت انتخابی به عنوان شورای مرکزی در کنار هم در راستای اهداف احزاب کشور ایران فعالیت می‌کنند.

وی افزود: کشورهای بزرگ چین و ایران ازدیر باز با هم ارتباط داشته و از زمان جاده ابریشم، دارای ارتباط تنگاتنگی بودند. ضمن اینکه ایران همکاری خود را با کشور چین در راستای احترام متقابل و بدون دخالت در امور یکدیگر توسعه داد.

رئیس خانه احزاب ایران با اشاره به دیدارهای اخیر روسای جمهور دو کشور، اضافه کرد: آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین در دیدار با رهبر معظم انقلاب از بهتر شدن روابط دوکشور صحبت کرد و رهبر معظم انقلاب نیز در ملاقات با رئیس جمهور چین فرمودند؛ ما هیچگاه همکاری‌های دولت چین را در دوران تحریم‌ها فراموش نمی‌کنیم.

حشمتیان ضمن تشکر مجدد از سفر هیات چینی به ایران از احزاب چینی دعوت کرد که جهت تبادل اطلاعات و ارتباطات بیشتر در راستای ارتقا روابط دو جانبه و پیشرفت در همکاری‌های حزبی بین دو کشور، به ایران سفر کنند.

رئیس خانه احزاب ایران با وزیر بین الملل چین دیدار کرد

در ادامه این نشست لیوجیان چانو وزیر بین الملل چین ضمن تشکر از قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب ایران، اظهار کرد: بیش از بیست سال است که احزاب چین با خانه احزاب ایران ارتباط دارد. لذا  از همین جا از همه احزاب ایران دعوت می‌کنم که برای تبادل اطلاعات با احزاب کمونیست چین دیدار داشته و در ارتقا این دیدارها تلاش کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما هم در این راستا ‌از خانه احزاب ایران دعوت می‌کنیم که به چین سفر کرده و با حزب کمونیست چین از نزدیک آشنا و همکاری متقابل داشته باشد.

در پایان این نشست ۴ نفر از دبیر کل‌های هیات احزاب ایران به نمایندگی همه احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و مستقلین و اعتدالگرایان از جمله آقایان اسدالله بادامچیان، سیدحسین مرعشی، عبدالحسین روح الامینی و حسن بیادی مطالبی را در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله و شانگ‌های و همچنین توسعه روابط دو کشور  ایران و چین بیان کردند. همچنین در ادامه این نشست دو نفر از هیات چینی نیز در خصوص ارتقای روابط حزبی با احزاب ایران صحبت کردند.

در نهایت رئیس خانه احزاب ایران و وزیر بین الملل چین به رسم یادبود به یکدیگر هدیه‌ای اهدا کردند.

رئیس خانه احزاب ایران با وزیر بین الملل چین دیدار کرد

رئیس خانه احزاب ایران با وزیر بین الملل چین دیدار کرد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha