کد خبر 230081
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴

قالیباف در دیدار با رئیس‌جمهور کوبا:

پارلمان‌های ایران و کوبا می‌توانند به کاهش تاثیر تحریم‌ها کمک کنند

پارلمان‌های ایران و کوبا می‌توانند به کاهش تاثیر تحریم‌ها کمک کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور کوبا بر لزوم توسعه همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: پارلمان‌های ایران و کوبا می‌توانند به کاهش تاثیر تحریم‌ها کمک کنند. باید از طریق تهاتر و ارتباطات بانکی دوجانبه به توسعه تجاری و اقتصادی دست پیدا کنیم.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در دیدار با «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا، ضمن خوشامدگویی، به اشتراکات عمیق سیاسی و فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران و کوبا، دو کشور انقلابی هستند که سال‌ها با ظلم، مسائل ضد حقوق بشری و دوگانگی در دنیا مبارزه کرده، با یک دیگر هم جهت هستند و نیاز دارند در سایر عرصه‌ها نیز این روابط را توسعه دهند.

وی ادامه داد: اطمینان دارم با فرهنگ انقلابی دو کشور و نگاه‌های عمیق و مشترک، بعد طولانی مسافت مانعی برای رشد روابط اقتصادی دو طرفنیست. مطمئن هستم این سفر شما و توافقات در حوزه‌های مختلف میان دو دولت، آغاز خوبی برای توسعه روابط دوجانبه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلاب، علاقه‌مند به توسعه روابط با کشورهایی همچون کوبا است که هم جهت و انقلابی هستند؛ ما در مجلس شورای اسلامی وظیفه خود می‌دانیم که تسهیلات لازم برای حوزه تجارت دولتی و خصوصی را با اولویت فراهم کنیم. در این زمینه گروه دوستی پارلمانی ایران و کوبا ریاست آقای عمویی گ فعال است.

قالیباف ادامه داد: طبق قوانین کوبا، شما در کنار سمت ریاست جمهوری، نماینده مجلس کشورتان هم هستید؛ بدون شک همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور باید توسعه یابد و اگر لازم است قوانین را در جهت توسعه روابط اصلاح کنیم تا امور بهتر پیش برود. از سوی دیگر باید همکاری‌ها در عرصه IPU و موضوعات در سطوح فرامنطقه‌ای پیگیری شود.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و کوبا از نقاط مشترک دو کشور است

وی در ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و کوبا را از نقاط مشترک میان دو کشور دانست و افزود: پارلمان‌های دو کشور می‌توانند به کاهش تأثیر این تحریم‌ها کمک کنند. دولت و مجلس ایران بر این اعتقاد است که باید از طریق تهاتر و ارتباطات بانکی دوجانبه به توسعه تجاری و اقتصادی دست پیدا کنیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به مهم‌ترین کاری که باید در حوزه ترانزیت میان دو کشور صورت گیرد، گفت: برقراری خطوط کشتیرانی میان دو کشور می‌تواند فرصتی برای تسهیل توسعه روابط تجاری باشد.

وی هچمنین به فرصت‌های موجود تجارت میان دو کشور اشاره و اظهار کرد: امروز فرصت‌های خوبی در حوزه بهداشت و سلامت، درمان، دانش‌بنیان، کشاورزی، خدمات مهندسی، فناوری، تجارت و گردشگری بین دو کشور وجود دارد که نباید دو پارلمان و دو دولت از این موضوعات مهم غفلت کنند.

قالیباف اضافه کرد: ایران و کوبا دو کشوری هستند که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند پس باید اوج همکاری را با هم داشته باشیم.

وی همچنین با ابراز خرسندی از توافقات صورت گرفته میان دو دولت ایران و کوبا و اعلام حمایت مجلس شورای اسلامی از این توافقات، گفت: لازم است توافقات صورت گرفته در جریان این سفر پیگیری شود.

خط هوایی ایران و کوبا ایجاد شود

قالیباف در ادامه موضوع گردشگری را نیز موضوع بسیار مهمی میان دو کشور عنوان و اظهار کرد:باید بتوانیم ارتباط میان دو ملت را از این طریق برقرار کنیم. البته یکی از چالش‌های این موضوع مسافت است با این حال تصور می‌کنم می‌توان برای حل این موضوع نیز اقدام به برقراری خط هوایی میان دو کشور کنیم.

رئیس جلس همچنین با اشاره به هزینه‌های زیاد سفر میان دو کشور به دلیل بعد مسافت گفت: با پیگیری این موضوعات می‌توان هزینه‌های سفر را تا حد زیادی کاهش داد که البته لازم است سفرای دو کشور که هر دو در این جلسه حضور دارند، موضوعات را به طور خاص پیگیری کنند.

باید در عرصه بین المللی از مردم فلسطین حمایت کنیم

وی با اشاره به جنایات در غزه با مدیریت آمریکا گفت: ایران و کوبا باید به بحث سیاسی و نظامی در فلسطین توجه کند که و مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند. در این زمینه نیز همکاری میان دولت‌ها، پارلمان‌ها و ملت‌های دو کشور از ضروریات است. ما به‌عنوان کشورهای انقلابی و ضد آمریکایی باید تلاش کنیم در موضوع غزه در عرصه بین‌المللی به صورت عمیق از مردم فلسطین حمایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد و بعد از آتش بس نیز روند آن شدیدتر شده، ضروری است که اجازه ندهیم وقفه آتش بس مانع فشارهای بین‌المللی از سوی دولت‌ها، ملت‌ها و گروه‌های مدنی شود؛ باید همواره و به صورت توأمان این فشار به آمریکا وارد شود.

رئیس جمهور کوبا: کوبا از ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند

رئیس جمهور کوبا نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از رئیس مجلس و نمایندگان مجلس ایران برای میزبانی، با ابلاغ سلام‌های صمیمانه رئیس مجلس کوبا به رئیس مجلس و دعوت از وی برای سفر به کشورش، گفت: همانطور که توانسته‌ایم در حوزه سیاسی از سطح روابط دیپلماتیک بالایی برخوردار باشیم، امیدواریم در حوزه اقتصادی و تجاری نیز به توسعه بیشتری دست پیدا کنیم که نیازمند حمایت پارلمان‌ها و تقویت پیوندهای پارلمانی است.

وی با بیان اینکه این ملاقات برای ما معنای بسیار عمیقی به همراه دارد، گفت: در وهله اول به قولی که به آقای رئیسی برای بازدید از کشور شما پیش از آغاز سال نوی میلادی داده بودیم، عمل کردیم. اکنون این دیدار به ما کمک می‌کند تا به روابط دو کشور در نتیجه بازدیدهای مقامات دو کشور در سال‌های اخیر، تداوم ببخشیم.

وی در ادامه با اشاره به رابطه بیش از 40 ساله با جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر دوستی، همبستگی، درک و احترام متقابل است، یادآور شد: نگاه مشترک دو کشور در حوزه مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی باعث می‌شود این توانایی را داشته باشیم که در حوزه‌های مختلف بین‌المللی به توافق برسیم و از آرمان‌های مشترک در مجامع مختلف بین‌المللی حمایت کنیم.

دیاز کانل در ادامه ضمن اعلام محکوم کردن مستمر مداخلات ایالات متحده آمریکا در مسائل داخلی ایران، گفت: کوبا، اقدامات صورت گرفته و تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را محکوم و همواره از حق ایران برای تعیین سرنوشت خود و دفاع از حق حاکمیت ایران برای رسیدن به اهداف خود از طریق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت کرده است. از سوی دیگر ما همواره از حمایت شما از قطعنامه سازمان ملل در محکومیت تحریم‌های کوبا برخوردار بوده‌ایم و در این خصوص صادقانه تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور کوبا به گفت‌وگوهای اثربخشی که با رئیس جمهور و اعضای کابینه جمهوری اسلامی ایران داشت، اشاره کرد و افزود: این گفت‌وگوها این قطعیت را در ما ایجاد کرده که روابط خود را متنوع و گسترده کنیم. در این مسیر توانستیم به سازوکارهای مشترکی دست پیدا کنیم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های دو کشور تأثیرات تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصای را خنثی کنیم.

وی افزود: یکی سری از نگرش‌های دو طرف نیز در جریان تفاهمنامه‌های امضا شده میان دو طرف منعکس شد که اغلب در خصوص حوزه‌های انرژی، علم و فناوری، مواد غذایی و سلامت بود که توانستیم آنها را از مرحله ایده به تصمیمات قطعی تبدیل کنیمط به نظر می‌رسد در آینده نزدیک نتایج ملموس داشته باشد و چالش پیش روی ما صرفاً اجرای توافق‌های صورت گرفته است.

دیاز کانل ادامه داد: ما عضویت ایران در بریکس را تبریک می‌گوییم و ایفای نقش رهبری ایران در این گروه بسیار حائز اهمیت است که بتواند در برابر هژمونی و سلطه‌های آمریکا بایستد. همچنین ما از دولت ایران بابت رأی مثبت به انتخاب کوبا به عنوان رئیس دوره گروه 77 تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور کوبا در ادامه با تأکید بر اینکه اطمینان داریم گفت‌وگوهای صورت گرفته ما را در مسیر روشنی قرار دهد، اظهار کرد: طرفین ایرانی و کوبایی از نزدیک با هم گفت‌وگو کرده و با نزدیک کردن مواضع خود به توافق‌هایی رسیدند. اکنون برنامه و تکلیفی که داریم این است که پیشنهادات خود را در نوزدهمین کمیسیون مشترکی که میان دو کشور در سه ماهه اول سال  2024 میلادی برگزار می‌شود به مرحله نهایی برسانیم؛ تمامی این موضوعات را با شما به عنوان مجلس شورای اسلامی به اشتراک می‌گذاریم چرا که قطعاً مکمل به نتیجه رسیدن توافقات میان دو کشور هستید.

کوبا جنایات در فلسطین را محکوم می کند

رئیس جمهور کوبا در خصوص موضوع فلسطین با بیان اینکه کوبا این جنایات را محکوم کرده است، گفت: تقریباً هر روزه در مکان‌های مختلف در کوبا تظاهراتی در حمایت از ملت فلسطین داریم و حدود دو هفته پیش نیز جلسه‌ای با دانشجویان پزشکی فلسطین مشغول به تحصیل در کوبا داشتیم.

دیاز کانل اضافه کرد: هفته گذشته در اجلاس فوب 28 و نشست گروه 77 نیز اعتراض خود را نسبت به جنایات اخیر در فلسطین بیان کردیم که البته کافی نیست و باید تمام نیروی خود را برای کار روی موضوع فلسطین به کار گیریم و اقدامات مشترکی در این خصوص داشته باشیم.

رئیس‌جمهور کوبا در پایان سخنان خود بیان کرد: وزرای گردشگری کوبا و ایران برای پیگیری موضوع گردشگری و برقراری خط پروازی میان دو کشور جلسه خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha